OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad är en av tio skolor på KTH. Hos oss arbetar ca 700 personer och vi har ca 3 000 studenter. Vi har en unik bredd på ämnesutbudet där vi utbildar och forskar om framtidens samhälle, om hur städer, byggnader och infrastruktur ska utformas och byggas. Hur man skapar goda livsmiljöer för människor och samtidigt tar hänsyn till miljö, energi, ekonomi och sociala faktorer. Vi är stolta över de goda kontakter vi har med näringsliv och andra aktörer i omvärlden.
Arbetsuppgifter
Vi söker en doktorand till avdelningen för Bro- och stålbyggnad som är en del av Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnad vid KTH.
Doktorandprojektet är fokuserat mot användandet av höghållfast stål i brobyggandet och är finansierat av Trafikverket.
Projektet:
I jämförelse med konventionellt stål, kan användningen av höghållfast stål minska materialförbrukningen vilket i sin tur leder till en lägre vikt. Det främjar ett hållbart byggande i form av minskad resursförbrukning och förbättrad hanterbarhet under byggprocessen. Användandet av höghållfast stål begränsas dock av traditioner och regelverk som förordar beprövade lösningar. Syftet med projektet är dels att kartlägga det befintliga användandet av höghållfasta stål i byggandet i världen, och dels att utveckla en ny innovativ konstruktionslösning för broar i höghållfast stål.
För dynamiskt belastade konstruktioner som t.ex. broar, kranar och offshore-konstruktioner måste risken för utmattning hanteras. Det är allmänt vedertaget att en högre statisk hållfasthet inte kan utnyttjas fullt ut vid utmattning då nedbrytningen i huvudsak utgörs av spricktillväxt. Det medför att det höghållfasta stålets förtjänster inte kan utnyttjas då utmattning ofta blir avgörande för en konstruktions dimensioner. Målet med utvecklingsdelen i projektet är att föreslå en ny typ av anslutning som tillåter en betydligt högre utmattningspåkänning. Studier av geometrin, materialval, utförande och placering av svetsar kommer att behövas. Detta för att antingen undvika svetsar helt, eller för att placera svetsarna i områden med låga spänningskoncentrationer.
Kvalifikationer
Sökande bör inneha en civilingenjörs- eller masterexamen med konstruktionsinriktning från Väg- och vattenbyggnad, Samhällsbyggnad eller närliggande områden och måste uppfylla KTHs grundläggande behörighetskrav för forskarutbildning. Vidare måste sökanden uppfylla följande kriterier:
- En hög motivation för att bedriva vetenskaplig forskning är nödvändigt för att doktorandstudierna ska vara framgångsrika.
- Starka akademiska meriter, goda kunskaper i skriven och talad engelska, välutvecklad analytisk förmåga och förmågan att arbeta väl individuellt och i en grupp.
- Beredskap och viljan att bidra till vår forskning och att arbeta i ett internationellt inriktat forskarlag.
- Goda kunskaper och stort intresse för strukturmekanik, strukturdynamik, byggkonstruktion, betongkonstruktioner och finita elementmetoder samt intresse av avancerade numeriska metoder och programmering.
Tidigare erfarenheter från liknande forskningsprojekt särskilt relaterade till stålkonstruktioner och utmattning är meriterande. KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet och mångfald.
Tjänsten är på heltid under 4 år men kan utvidgas till upp till fem år och inkluderar normalt 20 % institutionstjänstgöring, vanligtvis undervisning.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska innehålla följande:
- Personligt brev med sammanfattning varför den ansökande vill doktorera. Maximalt en (1) sida
- Curriculum vitae. Maximalt fyra (4) sidor
- Betygsutdrag från Universitet/Högskola
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Övrigt
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pär Jönsson, Professor
08-7908375
Helena Fehrm, Personalhandläggare
08-790 76 53
Pär Jönsson, Professor
08-790 83 75
Sergei Glavatskih, Professor
08-790 63 82
Levente Vitos, professor
08-790 83 56
Helena Fehrm / personalhandläggare
08-790 76 53
Antonio Maffei / forskare
08-790 78 71
Helena Fehrm /personalhandläggare
08-790 76 53
Stefan Jonsson /professor
08-790 89 49
Maya Salame, personalhandläggare
08-790 76 53