OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med industrier som Bosch, Ericsson, Scania, LKAB, SKF och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,8 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 700 anställda och 15 100 studenter.
Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat. Med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta.
Forskningsämnet Byggkonstruktion, avdelningen för Byggkonstruktion och brand vid Luleå tekniska universitet vill anställa en doktorand för att arbeta inom forskningsprojektet ” Effektivare I-balksbroar genom lådverkan”. Forskargruppen, cirka 20 personer, består av ledande forskare, doktorander, tekniker och professorer.
Ämnesbeskrivning
Byggkonstruktion omfattar laster, utformning, dimensionering, hållbarhet, bärförmåga, reparation och förstärkning av byggnader och anläggningar av betong, stål, trä och andra material, var för sig eller i samverkan, såväl under normala förhållanden, i kallt klimat som vid brand.
Projektbeskrivning
Runt om i Europa finns det tiotusentals gamla stål- och samverkansbroar, av miljömässiga och ekonomiska skäl finns det behov av rationella metoder för förstärkning av dessa. Detta inte bara för att kompensera för deras åldrande, utan även för att kunna tillåta högre belastningar i framtiden. Projektet handlar om att skapa lådverkan för I-balksbroar med samverkande betongplatta genom att fästa ett fackverk mellan de nedre balkflänsarna. På så vis kommer I-balkarna att dela lasten av excentrisk trafik, och återstående livslängd med avseende på utmattning kan flerdubblas.
Arbetsuppgifter
Som doktorand kommer du att utbildas i vetenskapligt tänkande och skrivande. Arbetet innebär att du kommer att utveckla färdigheter i att identifiera, definiera, formulera och lösa problem av både praktisk och teoretisk karaktär. Givetvis ingår även att identifiera möjligheter med den teknik som tas fram. Du kommer också att utveckla dina färdigheter om hur forskningsresultat kan tillämpas i byggverksamhet i och med att arbetet har ett viktigt fokus i att förstå byggares behov och möjligheter.
Du ingår en grupp av doktorander inom forskningsområdet och du samarbetar med forskare vid Luleå tekniska universitet och byggindustrin i Sverige och med den arbetsgrupp som är knuten till projektet. Du kommer även att odla internationella kontakter inom området. Doktorandstudierna är på fem år, där 80 % ägnas åt doktorandstudierna inom projektet och 20 % ägnas åt andra projekt och undervisning.
Kompetens och erfarenhet
Lämplig bakgrund för tjänsten är civilingenjörsexamen med inriktning Väg och Vatten eller motsvarande utbildning. Sökande ska ha praktisk erfarenhet av dimensionering av stål- och samverkansbroar enligt Eurokoderna, samt god förmåga att uttrycka sig på engelska och svenska i skrift och tal. Erfarenhet av att arbeta i FoU-projekt ses som en merit.
För ytterligare information om specifik doktorandutbildning se. Studieplaner för forskarutbildning inom teknisk fakultet.
Information
Anställning som doktorand är tidsbegränsad på 4 år, undervisning och annan institutionstjänstgöring kan tillkomma upp till 20 % av heltid.
För ytterligare information är du välkommen att kontakta: Professor Peter Collin Peter.Collin@ltu.se eller professor tillika ämnesföreträdare Gabriel Sas Gabriel.Sas@ltu.se
Facklig företrädare: SACO-S Kjell Johansson, 0920-49 1529 kjell.johansson@ltu.se och OFR-S Lars Frisk, 0920-49 1792 lars.frisk@ltu.se
Ansökan
Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev samt CV/meritförteckning och kopior av verifierade examensbevis. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Både ansökan och examensbevis ska vara skrivna på svenska eller engelska.
Referensnummer: 3875-2020
Sista ansökningsdag: 2 december, 2020