Doktorand i drift och underhållsteknik

Doktorand i drift och underhållsteknik

Arbetsbeskrivning

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,9 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 840 anställda och har 17 670 studenter.

De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.
Drift och underhåll är ett snabbt växande forskningsområde och ett viktigt område inom många industrier där underhållskostnaderna en av de största enskilda kostnadsposterna. Ett effektivt underhåll kan generera inkomster för industrin genom bättre anläggningsutnyttjande och högre tillgänglighet. Genom välplanerat underhåll kan även externa och interna operativa risker kontrolleras och minimeras. Drift- och underhållsteknik är multidisciplinärt till sin natur, och innehåller många vetenskapliga discipliner och nya framväxande teknologier. Avdelningens aktiviteter är anpassade till att hitta synergier med andra ingenjörsdiscipliner och bygga nätverk med många aktiva forskargrupper, lokalt och globalt.

Ämnesbeskrivning
Drift och underhållsteknik omfattar utveckling av metoder, modeller och verktyg för att säkerställa hög driftsäkerhet och effektivt underhåll av såväl befintliga som nya system och anläggningar. Ett område av forskningen fokuserar på tillståndsövervakning och prediktiva teknologier, där mätningar och modellering av olika anläggningar eller utrustningars tillstånd spelar en betydande roll.

Projektbeskrivning
Detta doktorandprojekt kommer att behandla en del av en digital tvilling där maskininlärningsmetoder och multifysiksimulering kommer att kombineras. Forskningsprojektet bedrivs inom området Järnvägssystem. Forskningsfrågorna som kommer att behandlas i detta projekt är relaterade till simuleringen av magnetfältsutbredningar på rälsytan och möjligheten att identifiera nyckelparametrar i returfältet som kan kopplas till olika defekter på rälen. Projektet kommer att ingå i ett pågående EU-forskningsprojekt. Verkliga fallstudier av järnvägssektioner kommer att användas för att validera och stödja de utvecklade metoderna för upptäckt av defekter. Syftet med forskningen är att generera kunskap som kan användas för att förbättra underhållsgränserna för spårinfrastruktur.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna inom doktorandprojektet inkluderar aktivt deltagande i forskning och utveckling av resultat och leverabler kopplade till EU-projekt. Förutom det teoretiska examensarbetet kommer praktiskt arbete relaterat till databashantering, datorprogrammering och simulering att ingå. Övriga arbetsuppgifter relaterade till forskarutbildningen kommer att specificeras i den individuella forskarutbildningsplanen.

För ytterligare information om specifik doktorandutbildning se; Studieplaner för forskarutbildning inom teknisk fakultet

Kvalifikationer
För att vara behörig till anställning måste du ha en magisterexamen i ämnet datavetenskap, teknisk fysik, mekatronik, maskinteknik eller liknande utbildning. Du måste även kunna tala och skriva flytande engelska. Tidigare erfarenhet av att arbeta med multifysiksimuleringsprogram som COMSOL multifysik eller liknande är meriterande. Ämnen inom din utbildning som kommer att ses som meriterande är: 


• Beräkningsmodellering
• Multi-fysik simulering
• CAD ritningar
• Järnvägssystemteknik 

Information
Anställning som doktorand är tidsbegränsad på 4 år, undervisning och annan institutionstjänstgöring kan tillkomma upp till 20 % av heltid. Tjänstgöringsort:Luleå. Tänkt tillträde: efter överenskommelse.

För ytterligare information om tjänsten, vänligen kontakta:
Matti Rantatalo, Biträdande professor, 0920-49 2104, matti.rantatalo@ltu.se

Fackliga företrädare:
SACO-S Kjell Johansson, 0920-49 1529 kjell.johansson@ltu.se
OFR-S Lars Frisk, 0920-49 1792 lars.frisk@ltu.se 

För fullständig annnons se: 

Arbeta hos oss | Luleå tekniska universitet (ltu.se)

Ansökan
Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev samt CV/meritförteckning och examensbevis. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Ansökan samt examensbevis måste vara skrivna på svenska eller engelska. För fullständig annons se

Sista ansökningsdag: 22 februari 2024  
Referensnummer: 504–2024

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Luleå tekniska universitet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 februari 2024
  • Ansök senast: 22 februari 2024

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024