Doktorand i drift och underhållsteknik

Doktorand i drift och underhållsteknik

Arbetsbeskrivning

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 2 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 500 anställda och har 17 900 studenter.

De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.
Drift och underhåll är ett snabbt växande forskningsområde och ett viktigt område inom många industrier där underhållskostnaderna en av de största enskilda kostnadsposterna. Ett effektivt underhåll kan generera inkomster för industrin genom bättre anläggningsutnyttjande och högre tillgänglighet. Genom välplanerat underhåll kan även externa och interna operativa risker kontrolleras och minimeras.

Ämnesområdet/avdelningen drift- och underhållsteknik är multidisciplinärt till sin natur, och innehåller många vetenskapliga discipliner och nya framväxande teknologier. Avdelningens aktiviteter är anpassade till att hitta synergier med andra ingenjörsdiscipliner och bygga nätverk med många aktiva forskargrupper, lokalt och globalt. Avdelningen har varit framgångsrik med att erhålla anslag från EU och svenska forskningsfinansiärer som VINNOVA och SSF. Divisionen har lanserat en vetenskaplig tidskrift ”International Journal of System Assurance Engineering and Management” publicerad av Springer. Etableringen av SKF- University Technology Center för avancerad tillståndsövervakning har skapat en plattform för utveckling av prediktiva teknologier och tillståndsövervakning. Vid avdelningen finns ett eUnderhållslab och ett tillståndsövervakningslabb med tillhörande testanläggning för järnvägskomponenter. Avdelningen är dessutom fullt kompetent och tekniskt utrustad för att utföra forskningsarbete inom de framväxande områdena big data, prediktiv och preskriptiv analys.

Ämnesbeskrivning
Drift och underhållsteknik omfattar utveckling av teknologier för att säkerställa hög driftsäkerhet, effektiva underhållsprocesser, och livscykelhantering av system och anläggningar.

Projektbeskrivning
Detta doktorandprojekt syftar till att främja järnvägstransportområdet genom utveckling av innovativa metoder för tillståndsövervakning för både järnvägsfordon och järnvägsspår. Denna forskning kommer att studera sensorsystem som genererar data från olika komponenter i järnvägsinfrastrukturen och från Tågen. Forskningens fokus kommer att ligga på distribuerade fiberoptiska sensorer och kombinationen med maskininlärningsmetoder. Målet är att skapa prediktiva underhållsmodeller som proaktivt kan identifiera potentiella problem, och därigenom minska stilleståndstiden, minimera underhållskostnaderna och i slutändan förbättra järnvägssystemens övergripande prestanda och hållbarhet. Projektet kommer att kopplas till pågående EU-forskningsprojekt, där verkliga fallstudier tillämpade på järnvägssektioner och befintliga fordon kommer att användas för att validera de utvecklade metoderna. Syftet med forskningen är att bidra med värdefulla insikter och generera kunskap till området transportteknik genom att förbättra underhållsgränserna för fordon och spårinfrastruktur, vilket bäddar för en mer hållbar och effektiv järnvägsinfrastruktur.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna inom doktorandprojektet inkluderar aktivt deltagande i forskning och utveckling av resultat och leverabler kopplade till EU-projekt. Förutom det teoretiska examensarbetet kommer praktiskt arbete relaterat till databashantering, datorprogrammering och simulering att ingå. Övriga arbetsuppgifter relaterade till forskarutbildningen kommer att specificeras i den individuella forskarutbildningsplanen.

För ytterligare information om specifik doktorandutbildning se; Studieplaner för forskarutbildning inom teknisk fakultet

Kvalifikationer
För att vara behörig till anställning måste du ha en magisterexamen i ämnet datavetenskap, matematik, mekanik, geofysik eller liknande utbildning. Du måste även kunna tala och skriva flytande engelska. Ämnen inom din utbildning som kommer att ses som meriterande är:


• Signalbehandling
• Vågutbredning
• Akustiska mikrofon-arrayer och strukturburet ljud
• Mekaniska vibrationer
• Datorprogrammering
• Maskininlärning/artificiell intelligens
• Prediktionsmetoder och Datavetenskap
• Järnvägssystemteknik

Information
Tidsbegränsad heltidstidsanställning under fyra år. Institutionstjänstgöring så som exempelvis undervisning kan tillkomma upp till maximalt 20 % av heltid. Säkerhetsprövning av den sökande kan komma att ske. Tjänstgöringsort är Luleå. Tillträde enligt överenskommelse.

För ytterligare information om tjänsten, vänligen kontakta Matti Rantatalo, Biträdande professor 0920-49 2104, matti.rantatalo@ltu.se

Fackliga företrädare:
SACO-S Diana Chroneer, 0920-49 2037 diana.chroneer@ltu.se
OFR-S Lars Frisk, 0920-49 1792 lars.frisk@ltu.se

Ansökan
Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev samt CV/meritförteckning och examensbevis. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Ansökan samt examensbevis måste vara skrivna på svenska eller engelska.

Sista ansökningsdag: 31 januari 2025
Referensnummer: 83-2025

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Luleå tekniska universitet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 januari 2025
  • Ansök senast: 31 januari 2025

Liknande jobb


10 januari 2025

Doktorand (licentiat) inom kontroll av byggnaders energisystem

Doktorand (licentiat) inom kontroll av byggnaders energisystem

5 december 2024

Marie Curie-Doktorand-forskargruppen Experimentell Onkologi,

Marie Curie-Doktorand-forskargruppen Experimentell Onkologi,

15 november 2024

9 januari 2025