OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 54 000 studenter, mer än 7 500 anställda och en omsättning på cirka 8 miljarder kronor.
Elektrifiering och digitalisering tillhör framtidens största områden för omställning till hållbara samhällen.
Institutionen för elektroteknik bedriver framgångsrik forskning och utbildning inom dessa områden – däribland förnybara energikällor och elfordon, industriell IoT, 5G kommunikation och trådlösa sensornät men även smarta elektroniska sensorer och medicinska system. Institutionen för elektroteknik är en internationell miljö med ca 140 medarbetare som bidrar till viktiga tekniska energi- och hälsoutmaningar vid Ångströmlaboratoriet.
Tjänsten kommer att vara placerad vid avdelningen för elektricitetslära, vid institutionen för Elektroteknik. Vi ser fram emot din ansökan om ditt kommande arbete tillsammans med oss för framtidens eldrivna flyg och elektrifierade flygplatser.
Forskningsprojekt
I detta forskningsprojekt har du som doktorand möjligheten att bidra med forskning och utveckling inom framtidens elektrifierade och hållbara transportsystem med ett fokus på flyget.
I framtiden väntas fler elektrifierade flyg behöva tillgång till säker laddning. Redan idag finns elflyg för två passagerare. I framtiden väntas elflygen utvecklas och designas för fler passagerare. Kommande elflyg kan till en början färdas kortare sträckor än dagens traditionella flyg och elflyget kan bidra till turism, affärssamarbeten, varutransporter osv. Designutvecklingen av elflyg väntas ske i takt med en utveckling av batteri- och vätgasteknik. Elflygens nya användningsområden öppnar upp för frågeställningar vad gäller flygplatsernas framtida roll och möjlighet att ladda flera elflyg på ett snabbt, säkert och effektivt sätt utifrån flygscheman. Tillgänglig laddningsinfrastruktur behövs lokalt för att ladda eldrivna flyg eller drönare de kommande åren, samt öppnar möjligheter för kontrollstrategier, lokal elgenerering och eller batterilager och vätgas vid flygplatserna. Samtidigt måste energisystemet för flyget och flygplatsen vara pålitligt, hållbart och säkert även om störningar eller strömavbrott sker.
Detta doktorandprojekt inom centrumet RESILIENT handlar om att bidra med kunskap om eldrivna flygplan i förhållande till laddningsinfrastrukturen vid flygplatserna för att tillse pålitlighet i systemet, och bidra med insikter till forskning, industritillämpningar och samhället. Forskningsprojektet (Interregional Perspectives on Infrastructure Investment Optimization for Flight Electrification and Decarbonization, iFED) där du ingår är ett samarbete mellan Mälardalens universitet och Uppsala universitet. En fallstudie ges för laddning av framtida eldrivna flyg inom Mälardalenregionen och södra Sverige, exempelvis vid Västerås Flygplats, och resor till andra regioner undersöks. Eldrivet flyg kopplar även till frågor om acceptans bland resenärer och nya affärsmodeller. Projektets övergripande forskningsfråga som du som doktorand kommer analysera är: Hur kan ett elflyg laddas upp på ett tillförlitligt sätt vid flygplatserna och vilken infrastruktur kan bli aktuell för hållbara elektrifierade flygplatser, idag och i framtiden? Din ansökan är mycket välkommen.
Vi erbjuder ett varierande och spännande arbete som utformas av doktoranden och forskargruppen tillsammans. Doktoranden kommer att handledas av minst två handledare. Institutionen för elektroteknik erbjuder även ett lönetillägg utöver de lokala riktlinjerna för doktorander vid Uppsala universitet.
https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/
Arbetsuppgifter
- Forskning om eldrivna flyg och elektrifierade flygplatser med laddningsinfrastruktur, utifrån exempelvis litteraturstudier, fallstudier och modellering.
- Presentera forskningen både muntligt och skriftlig, exempelvis i journalartiklar samt vid internationell konferens.
- Samarbeta med forskare vid Uppsala universitet och Mälardalens universitet inom centrumet RESILIENT och bidra till projektet iFED.
- I arbetsuppgifterna kan det även ingå medverkan i undervisning och annan institutionsarbete, dock max 20 % av arbetstiden.
Kvalifikationskrav
- Civilingenjörsexamen, eller en utländsk examen som bedöms motsvara masterexamen, inom teknisk fysik, energisystem, elektroteknik, miljöteknik eller liknande område.
- Kunskaper i modelleringsverktyg såsom Matlab/Simulink eller liknande.
- Mycket goda kunskaper i engelska i tal och skrift är ett krav; mycket goda kunskaper i svenska är meriterande.
- Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper såsom att du visar självständighet, att du är mål- och resultatorienterad, har god samarbetsförmåga och är bra på muntlig kommunikation.
Önskvärt/Meriterande i övrigt
Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift. Intresse för eller bakgrund i exempelvis elektrifierade fordon, laddning av elfordon, eldrivna flyg, elektrifierade flygplatser, förnybar elgenerering, energilager eller hållbarhets aspekter.
Bestämmelser för doktorander återfinns i Högskoleförordningen 5 kap §§ 1-7 samt i https://regler.uu.se/?languageId=3.
Om anställningen
Anställningen är tidsbegränsad, enligt HF 5 kap § 7. Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala
Upplysningar om anställningen lämnas av: Jennifer Leijon, mail, jennifer.leijon@angstrom.uu.se, telefon 0722529212
Välkommen med din ansökan senast den 31 oktober, UFV-PA 2022/3136.
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.
Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.