Doktorand i elektrohydrauliska hybridsystem

Arbetsbeskrivning

Institutet för Tillämpad Hydraulik ITH söker en doktorand i systemsimulering med elektrohydrauliska hybridsystem. I ett samarbetsprojekt mellan BAE Systems Hägglund , Luleå Tekniska Universitet och ITH kommer forskning kring återmatning av energi i elektrohydrauliska hybridsystem att bedrivas. Detta för att öka kunnandet om hydraulik som samverkar med Elhybridtekniken som är utvecklad för det militära fordonet SEP. Ökande bränslekostnader och kravet på att reducera emissionerna från förbränningsmotorer sätter utvecklingen av effektiva hydraulsystem högt på agendan. Utvecklingen av olika typer av hybrider där man kombinerar olika drivkällor ger konstruktören ett antal alternativ vid optimeringsarbetet. I mängder av hydrauliska drifter sätts maskiner och last i en start och stopp eller höj- och sänkrörelse. Denna rörelse- och läges energi omvandlas i många fall till värme genom att låta den hydrauliska oljan passera en reglerbar strypning (ventil). Utvecklingen är att ta tillvara energin vid t ex bromsning, för att sedan återanvända den lagrade energin. Utvecklingen av att hybridisera fordon gällande framdrivning pågår för fullt i fordonsbranschen. Nästa steg i energieffektiviseringen kommer på många maskiner att gå ut på att återmata energi i övrig drift såsom kranar, lyftarmar etc. I flertalet av de fordon som för in elhybridtekniken består vissa drifter också fortsatt av hydrauliska lösningar. Speciellt när det gäller linjära rörelser. Detta behov av att integrera traditionell hydraulik med varvtalsstyrda elektriska motorer har skapat ett behov av ökad kunskap inom området. Återmatning av energi kan ske på många sätt i hydrauliska system. I detta projekt ingår även att jämföra el-hydrauliska med rent hydrauliska återmatningssystem. Doktoranden skall med hjälp av ett simuleringsverktyg titta på möjligheten att konvertera ett traditionellt hydraulsystem till hydrauliska drifter med möjlighet till återmatning av energi. Fokus och fördjupningsarbetet i detta projekt ligger på elektriska motorer som återmatar energin till drivning eller batteri men även hydrauliska ackumulatorer som energilagrare kan komma att vara med i jämförelsen. Doktoranden kommer att utföra optimerande simuleringsarbete med avseende på effekter, förluster och reglerprinciper på ett antal olika maskiner med potential att återvinna läges och rörelseenergi med elektrohydraulik Doktoranden kommer även att arbeta med praktiska mätningar på komponenter och system för att få indata till simuleringsmodellerna. Behörig för anställningen är den som har: -avlagt magisterexamen i Maskinteknik, Fysik eller annat relevant ämne (T.ex. hydraulik, mekatronik eller elkraft) Utöver behörighetskraven kommer meritering inom följande områden att gälla som bedömningsgrunder vid anställningen: -kunskaper inom Fysik, Energi, Hydraulik, Systemsimulering, Reglerteknik -god samarbetsförmåga och kunna arbeta såväl självständigt som i grupp, -god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska Anställningen är en visstidsanställning fram till i första hand avlagd licentiatexamen, dock längst 2,5 år, med möjlighet till eventuell förlängning fram till avlagd doktorsexamen. Anställningens omfattning är 100 %.

Kontaktpersoner på detta företaget

VD Jon Sandström
0660-79851 0706701225

Sammanfattning

Besöksadress

SÖRBYVÄGEN 1
ÖRNSKÖLDSVIK

Postadress

SÖRBYVÄGEN 1
ÖRNSKÖLDSVIK, 89161

Liknande jobb


R&D Scientist in Electrical Systems for Automation

R&D Scientist in Electrical Systems for Automation

26 november 2024

Research Engineer GTC - Design

Research Engineer GTC - Design

20 november 2024

Senior Research Engineer GTC - Solid Mechanics

Senior Research Engineer GTC - Solid Mechanics

20 november 2024

Entry Level Detector Scientist - Beam Monitors

15 november 2024