Doktorand i elförsörjning vid flygplatser med nya eldrivna flyg

Doktorand i elförsörjning vid flygplatser med nya eldrivna flyg

Arbetsbeskrivning

Elektrifiering och digitalisering tillhör framtidens största områden för omställning till hållbara samhällen.

Institutionen för elektroteknik
https://www.elektroteknik.uu.se/bedriver framgångsrik forskning och utbildning inom dessa områden – däribland förnybara energikällor och elfordon, industriell IoT, 6G kommunikation och trådlösa sensornät men även forskning och utbildning inom Life Science, hälsoteknik, smarta elektroniska sensorer och medicinska system. Institutionen för elektroteknik är en internationell miljö med ca 150 medarbetare som bidrar till viktiga tekniska energi- och hälsolösningar vid Ångströmlaboratoriet.

Kom och jobba med oss!
Tjänsten kommer att vara placerad vid avdelningen för elektricitetslära, vid institutionen för Elektroteknik. Här hittar du en trevlig arbetsmiljö med ett doktorandnätverk och en mängd spännande projekt. Avdelningen för elektricitetslära samarbetar med svenska företag - offentliga och privata - och intressenter inom de olika forskningsområdena. Vi ser fram emot din ansökan om ditt kommande arbete tillsammans med oss för framtidens eldrivna flyg och elförsörjningen vid flygplatserna.

Forskningsprojekt
I detta forskningsprojekt har du som doktorand möjligheten att bidra med forskning och utveckling inom framtidens elektrifierade och hållbara transportsystem med ett fokus på flyget.

Projektet YourFlight är ett samarbete mellan Skellefteå Airport och Uppsala universitet. Du som ny doktorand vid avdelningen för elektricitetslära kommer att få arbeta inom projektet med inriktning mot forskningsområdet. Framtidens elflyg ställer nya krav på flygplatserna exempelvis avseende tillgänglig effekt för laddning. För att tillgodose elförsörjningen vid flygplatserna finns olika alternativ, såsom att bygga ut elnätet till flygplatserna, att komplettera med lokalt batterilager eller med lokal förnybar elgenerering.

Detta projekt tar avstamp i den senaste forskningen och utvecklingen av elflyg och laddningsinfrastruktur. De tre forskningsfrågor som avses besvaras är dessa: 1. Hur kan flygplatsen tillgodose behovet av el för allt fler elflyg och elfordon, med batterilager och/eller utbyggnad av elnät lokalt och vilka är dess för- och nackdelar och innovationsmöjligheter? 2. Vilka innovationer av batteridrivna elflyg, vertikalstartande elflyg (eVTOL) och laddningsinfrastruktur kan bidra till ett hållbart, resilient och elektrifierat resande de kommande åren? 3. Vilken inverkan har särskilda nationella förutsättningar på laddningsstrategier för elflyg vid flygplatser och vilka nya strategier kan utvecklas för att bemöta nationella förutsättningar och behov? Forskningsprojektet YourFlight inkluderar såväl modellering som experimentellt arbete.

Som doktorand kommer du att handledas av minst två handledare. Institutionen för elektroteknik erbjuder även ett lönetillägg utöver de lokala riktlinjerna för doktorander vid Uppsala universitet.

Din ansökan är mycket välkommen.

Arbetsuppgifter


- Forskning om eldrivna flyg och flygplatser med laddningsinfrastruktur och batterilager, utifrån exempelvis litteraturstudier, intervjuer, modellering och experiment.
- Presentera forskningen både muntligt och skriftlig, exempelvis i journalartiklar samt vid internationell konferens.
- Samarbeta med forskare vid Uppsala universitet och Skellefteå Airport inklusive experimentellt arbete, och att bidra till YourFlight-projektet.
- I arbetsuppgifterna kan det även ingå medverkan i undervisning och annat institutionsarbete, dock max 20 % av arbetstiden.

Kvalifikationskrav

- Civilingenjörsexamen, eller en utländsk examen som bedöms motsvara masterexamen, inom teknisk fysik, energisystem, elektroteknik, miljöteknik eller liknande område.
- Kunskaper i modelleringsverktyg såsom Matlab/Simulink eller liknande.
- Erfarenhet av experimentellt arbete.
- Mycket goda kunskaper i engelska i tal och skrift är ett krav; mycket goda kunskaper i svenska är meriterande.
- Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper såsom att du visar självständighet, att du är mål- och resultatorienterad, har god samarbetsförmåga och är bra på muntlig kommunikation.   

Meriterande
Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift. Intresse för eller bakgrund i exempelvis laddning av elfordon, elflyg, flygplatser, batteriteknik, förnybar elgenerering, energilager eller hållbarhetsaspekter. 

Bestämmelser för doktorander återfinns i Högskoleförordningen 5 kap §§ 1-7 samt i universitetets regler och riktlinjer.https://regler.uu.se/?languageId=3

Ansökningsförfarande
Ansök via länken nedan. Ansökan ska innehålla ett brev där du kort beskriver dig själv och dina forskningsintressen. Ansökan ska dessutom innehålla CV, kopior av examensbevis och betyg, examensarbete och övriga handlingar som du önskar åberopa. Vi vill att du lämnar uppgifter om referenspersoner.

Om anställningen 
Anställningen är tidsbegränsad, enligt HF 5 kap § 7. Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala 

Upplysningar om anställningen lämnas av:  Jennifer Leijon, 0722529212, jennifer.leijon@angstrom.uu.se

Välkommen med din ansökan senast den 30 november, 2023, UFV-PA 2023/3649.

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 500 anställda och 54 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser.


Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet
https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/


Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.


Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024