OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetsbeskrivning
Textilhögskolan vid Högskolan i Borås
Textilhögskolan har bland annat i uppgift att organisera, utveckla och genomföra utbildning och forskning inom textilt management, vilket innefattar styrning av textila försörjnings- och efterfrågekedjor, marknadsföring och kommunikation, varumärkesstrategier, concurrent design och viss riskhantering, med flera samverkande områden som stöder infrastruktur, funktion och tillväxt i textil- och modesektorn.Området ingår i Textilhögskolans forskningsprofil Fashion & Clothing och den del därav som bildar Fashion Design and Communication Studio.På utbildningssidan finns nu två magisterprogram, tillämpat textilt management samt modemarknadsföring, och möjlighet att få magisterexamen i fashion management.
Arbetsuppgifter
Textilhögskolan vid Högskolan i Borås söker Doktorand i fashion management - fashion design & communication.
I det aktuella forskningsarbetet ska utvecklingen av nya media och integrerad kommunikation studeras i ett kundbeteendeperspektiv, för att dra slutsatser om hur varumärken utvecklas och anpassas till snabba marknads- och marknadsförings-förändringar.Särskild tillämpning utgör textilt konsthantverk och vilka möjligheter t.ex. en ursprungsbefolkning kan utveckla för att marknadsföra sina sådana produkter med en luxuös prägel och en bild av exklusivitet.Resultatet kommer att bidra till att utveckla interdisciplinära insatser och samverkan och ge nya möjligheter för hållbar utveckling i delvis underprivilegierade samhällsgrupper.
Tidsbegränsad anställning: 2009-09-01 --- 2010-08-31, kan därefter förlängas upp till normalstudietiden för en doktorand, d v s motsvarande fyra år vid 100 % studier.
Utbildning/Erfarenhet
Den sökande skall ha avlagt Magister- eller motsvarande examen med inriktning fashion management, marknadsföring, design & kommunikation eller närliggande ämnesområde.Intresse och visad fallenhet för att i forskning inom textila tillämpningar utveckla och använda vetenskapliga metoder och att beskriva, publicera, presentera och sprida erhållna resultat.Erfarenhet från tidigare medverkan i forskningsprojekt med anknytning till kommunikation och marknadsföring av moderelaterade produkter och system är meriterande.
Doktorandanställningen skall till minst 80 % omfattning ägnas åt forskarstudier.Återstående tid kan innefatta undervisning på grundnivå och på avancerad nivå i relevanta kurser och medverkan i mindre externa projekt och uppdrag.Anställning sker under förutsättning att den sökande blir antagen som forskarstuderande vid något universitet