Doktorand i företagsekonomi

Arbetsbeskrivning

Högskolan har 15 000 studenter, 650 anställda och omsätter 500 mkr.Vårt moderna campus är beläget i centrala Borås.Forskning och utbildning bedrivs inom profilområdena textil och design, biblioteks- och informationsvetenskap, vård och omsorg, lärarutbildning, ekonomi/informatik samt teknik.Högskolan i Borås värdesätter de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.Högskolan i Borås arbetar efter devisen Vetenskap för profession för att markera en forskning på vetenskaplig grund i nära samarbete med näringsliv, kulturliv och offentlig verksamhet.

Högskolan i Borås
Institutionen för data- och affärsvetenskap söker

Doktorand i företagsekonomi, inriktning marknadsföring
100% heltid med tillträde 2010-08-01
Dnr: 289-10-40

En forskningsprofil på institutionen för data- och affärsvetenskap, Högskolan i Borås fokuserar på persontransporter.
Biltrafiken utgör idag ett samhällsproblem och för att lösa detta problem behövs hållbara lösningar av persontransporter såsom ett mer attraktivt kollektivt vardagsresande.Vi vet att en positiv attityd till miljön inte alltid leder till ett miljövänligt beteende.Det finns olika faktorer som hindrar detta, t ex förmåga (kunskap och vanor) och dels möjligheter (tekniska lösningar, livssituation och ekonomi).Ökad kunskap genom användarvänlig kommunikation och tekniska lösningar kan bidra till miljövänligt beteende, men vilja och ekonomi kan utgöra begränsningar.Det krävs en ökad förståelse för konsumenters livssituation.Doktorandprojektet förväntas bidra till att öka förståelsen för hur konsumenters engagemang för hållbart resande kan ökas.Olika faktorer kan vara av vikt att studera såsom konsumenters livssituation, vanor, inställning till miljö, ekonomi, inställning till tekniska lösningar, påverkan av andra.En viktig aspekt är hur man kan göra konsumenten mer deltagande i att skapa attraktiva hållbara reseupplevelser.Till projektet söker vi nu en doktorand i marknadsföring och forskningsinriktningen konsumentbeteende med fokus på persontransporter.
Arbetsuppgifterna är forskarstudier inkluderande forskning för avhandling om 80 % samt institutionsrelaterat arbete (undervisning, kursutveckling och/eller administration) motsvarande 20 %.

Anställningen gäller från 2010-08-01 med årsvis förlängning givet att antagning till forskarutbildning skett och studieplan följs.Doktorandanställningen är tidsbegränsad till sammanlagt motsvarande fyra års heltidsstudier.Vid en 80/20 fördelning blir då den totala anställningstiden fem år.Rapportering av resultat i utbildningen görs varje termin.
Du som söker ska ha magisterexamen i företagsekonomi inriktning marknadsföring.Vi tillämpar individuell bedömning och ser gärna ansökningar från personer med goda kunskaper i och/eller starkt intresse för konsumentbeteende och forskarutbildning i företagsekonomi, inriktning marknadsföring i en kreativ och internationell miljö.För dig som inte är färdig med magisterexamen finns möjlighet att komplettera, referens till handledaren för examensarbetet är önskvärt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan i Borås
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 22 april 2010
  • Ansök senast: 15 maj 2010

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010