Doktorand i företagsekonomi, marknadsföring

Arbetsbeskrivning

Handelshögskolan vid Umeå universitet (USBE) har cirka 170 anställda varav cirka 90 disputerade lärare och forskare. Verksamheten består av forskning och undervisning inom företagsekonomi, nationalekonomi och statistik. Hos oss läser mer än 2000 studenter. För mer information om Handelshögskolan besök gärna www.usbe.umu.se

Inom företagsekonomi bedrivs forskning och undervisning inom management, entreprenörskap, marknadsföring, redovisning samt finansiering och nu rekryterar vi doktorander inom marknadsföring.

Forskarstudiernas inriktning
Marknadsföringssektionens forskning är främst inriktad på tre huvudområden: (1) konsumentmarknadsföring och konsumentbeteende där vi främst fokuserar på kundens beteende och attityder och hur detta påverkar relationen mellan kund och företag/organisationer; (2) strategisk marknadsföring och service management som behandlar frågor som rör innovationer och produktutveckling, förändrade strategiska förutsättningar för kommunikation och konsumtion utifrån den teknologiska utvecklingen samt organisering och ledning av kundrelationer och lärandeprocesser samt (3) företagskommunikation och varumärkeshantering som bland annat handlar om hur företag genom sitt varumärke stärker relationer till såväl nuvarande som potentiella kunder och anställda. Flera forskare inom marknadsföringssektionen tillhör även enheten för det företagsekonomiska forskningsinstitutet för hållbarhet och företagsetik (RiseB.se) som är en del i Handelshögskolans övergripande hållbarhetsarbete. Frågor inriktade på att förstå attityder och beteenden i förhållande till hållbarhet, etik och ansvar är därmed ett betydande inslag i sektionens forskning och undervisning. Vi ser därför gärna att du har intresse för forskning inom hållbarhet och företagsetik i kombination med de ovan beskrivna områdena men vi är naturligtvis även öppna för andra forskningsinriktningar.

Den specifika inriktningen på avhandlingsarbetet formuleras i samråd med handledaren.

Tillträdesdag: 1 september 2014 eller efter överenskommelse.

För mer information angående behörighet och ansökan, se: www.jobb.umu.se

Du kan läsa mer om vad det innebär att vara doktorand på samhällsvetenskapliga fakultetens hemsida: www.samfak.umu.se/forskning/utbildning-pa-forskarniva.

Information om forskarutbildningen vid Handelshögskolan återfinns på www.usbe.umu.se/enheter/fek/utbildning/forskarniva/ansokan/

Löneplaceringen sker enligt fastställd lönestege för doktorandanställning.

Närmare upplysningar om doktorandtjänstens inriktning och ämnet marknadsföring lämnas av sektionschef Jan Bodin, telefon: 090-786 69 27, e-post: jan.bodin@usbe.umu.se.

Allmänna upplysningar om forskarutbildningen kan även lämnas av forskarutbildningsansvarig Nils Wåhlin, 090-786 76 34, nils.wahlin@usbe.umu.se, eller av doktorandrepresentant Virginia Rosales, 090-786 6160, virginia.rosales@usbe.umu.se.

Facklig information lämnas av SACO, tel 090-786 53 65, saco@adm.umu.se, SEKO civil, tel 090-786 52 96, seko@adm.umu.se samt ST, tel 090-786 54 31, st@adm.umu.se.

Handlingar som skickas elektroniskt ska vara i word- eller pdf-format. Söker du flera befattningar med olika diarienummer, måste du skicka en ansökan per befattning.

Välkommen med din ansökan, märkt med dnr AN 2.2.1.5-518-14. Skicka den till jobb@umu.se (ange dnr som ärende) eller till Umeå universitet, Registrator, 901 87 Umeå senast 2014-05-19.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Umeå universitet UMEÅ
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Publicerat: 25 april 2014

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024