OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!
Vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) bedrivs välrenommerad utbildning och forskning med inriktning mot psykologi, psykoterapi, funktionshinder, pedagogik, pedagogiskt arbete, didaktik, vuxenpedagogik, folkbildning, sociologi och human resources. Våra studenter blir väl förberedda för yrkeslivets framtida utmaningar och vår forskning bidrar starkt till ny kunskap om mänskligt beteende och lärande.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/ibl
Vi söker nu en doktorand inom Funktionsnedsättning och samhälle
Dina arbetsuppgifter
Som doktorand anställs du inom ramen för ett projekt om läsning och språk hos barn och ungdomar med utvecklingsstörning. Arbetsuppgifterna omfattar att rekrytera deltagare till studien, genomföra testning av deltagarna, genomföra statistisk analys av insamlade data och skriva artiklar.
Som doktorand ägnar du dig åt din forskarutbildning och forskningsprojekt där du ingår. I ditt arbete kan även ingå att undervisa eller att delta i andra institutionsuppdrag, upp till 20% av heltid.
Din arbetsplats
Du kommer att arbeta på Avdelningen för funktionsnedsättning och samhälle. Vid avdelningen bedrivs banbrytande teoridriven forskning med fokus på funktionshinder, utifrån neurovetenskapliga, kognitiva, pedagogiska och psykosociala perspektiv. Forskningen utförs i huvudsak på grupper med hörselnedsättning/dövhet, kombinerad syn- och hörselnedsättning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (t.ex. ADHD) och intellektuell funktionsnedsättning. Vår forskning har särskilt fokus på kommunikation, kognitiva färdigheter, skolfärdigheter och olika former av språk, talade såväl som skrift- och teckenbaserade. Vi studerar både barn- och vuxenpopulationer. Forskningen utgår både från en kvantitativ ansats, där vi genom experiment eller korrelationsstudier söker beskriva beteendemässiga, kognitiva och neurala mekanismer, och en kvalitativ ansats, där vi bland annat undersöker upplevelser av levnadsvillkor. Vår internationellt välrenommerade hörselforskning med utgångspunkt i kognitiv hörselvetenskap bedrivs inom ramarna för centrumbildningen Linnécentrum HEAD (https://liu.se/linnecentrum-head/).
Dina kvalifikationer
Du har avlagt examen på avancerad nivå eller slutfört kurser om minst 240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå eller på något annat sätt förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Särskild behörighet har den som har kunskaper motsvarande 90 högskolepoäng i något ämne av central betydelse för funktionsnedsättning och samhälle. Kraven på grundläggande och särskild behörighet anses även uppfyllda av den som har avlagt motsvarande äldre examen, eller inom eller utom landet har förvärvat motsvarande kunskaper.
Särskilt meriterande är en utbildningsmässig bakgrund inom psykologi, kognitionsvetenskap, logopedi, medicin eller ämne med motsvarande relevans för projektet.
Detta är ett tvärvetenskapligt projekt som integrerar kunskap från olika områden. Därför är ett grundläggande krav att den sökande vill jobba tvärvetenskapligt. Det är särskilt meriterande att ha dokumenterad erfarenhet av testning av barn och ungdomar med utvecklingsstörning. Det är meriterande att ha dokumenterade kunskaper inom följande områden: läsning och läsutveckling, språkbearbetning, utvecklingsstörning, statistisk analys och funktionshinder.
Om anställningen
I samband med tillträde till anställningen kommer du att antas till forskarutbildningen.
Anställningen är tidsbegränsad till fyra år heltid. Du anställs till en början på ett år, och därefter förnyas anställningen med högst två år i taget, utifrån uppnådd studieplan. Förlängning av anställning upp till fem år sker utifrån grad av undervisnings- och institutionsuppdrag. Vid särskilda skäl kan ytterligare förlängning ske.
Tillträde
Enligt överenskommelse.
Lön
Doktorandlönen regleras utifrån en lokalt avtalad lönestege.
Lika villkor
Flertalet av våra doktorander inom Institutionen för beteendevetenskap och lärande är kvinnor, därför ges män företräde vid tillsättning av denna anställning, vid huvudsak lika meriter i övrigt.
Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.