OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och fler än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds Tekniska Högskola, LTH, är en teknisk fakultet inom Lunds universitet med forskning av hög internationell klass och stora satsningar på pedagogisk mångfald.
Fysiska institutionen är en av Lunds universitets största institutioner med cirka 350 anställda. Vid institutionen finns sju forskningsavdelningar och ett antal större centrumbildningar. Forskningen vid institutionen täcker ett brett spektrum av modern fysik. www.fysik.lu.se.
Se fullständig annons https://lu.
varbi.com/what:job/jobID:387311/?lang=se
Forskning, forskningsgrupp och projekt
Vid avdelningen för Förbränningsfysik bedrivs forskning och utbildning inom områdena förbränningsdiagnostik samt kemiska beräkningar av förbränningsfenomen.
Forskningsgruppen inom vilken doktoranden kommer att arbeta har fokus på utveckling av beräkningseffektiva reducerade kemiska kinetikmekanismer. Dessa kemiska mekanismer måste vara kemiskt korrekta men samtidigt beräkningseffektiva, en avvägning som utgör en betydande utmaning. Detta arbete är multidisciplinärt i gränslandet mellan kemi, fysik och teknisk fysik, och inkluderar samarbete med flertal forskargrupper och industrier.
Tillsammans med kollegor vid Institutionen för Energivetenskaper, LTH, implementeras de kemiska mekanismerna i CFD-simuleringar vilket avsevärt förbättrar förståelsen för förbränningsprocesser.
I dagsläget används biobränsle som drop-in i fossilt kerosen, men med ökade insikter i förbränning av biomassa-baserade flygbränslen vill vi i projektet ”Förbränningsegenskaper hos flygbiobränsle från biomassa” bidra till kunskap som möjliggör ett helt förnybart energisystem för flyget.
Flygbränsle skiljer sig mycket från biobränslen som alkoholer, etrar och estrar (biodiesel) eftersom det inte finns syreatomer i strukturen. Den molekylära strukturen liknar starkt den hos fossil kerosene, men det finns viktiga skillnader i sammansättning som kan resultera i betydande problem för användning i flygmotorer, eftersom prestandan kommer att variera beroende på komposition. I den nuvarande situationen där biobränslen endast används som drop-in bränslen i fossilt flygbränsle är det hanterbart, men en överföring till fristående flygbiobränsle är inte möjlig med denna varierade bränslesammansättning. För utveckling av ett pålitligt standalone bränsle är det viktigt att "kemiskt designa" bränslet så att molekylära grupper balanseras noggrant för att matcha de olika egenskaper som är nödvändiga för flygbränsle.
Det övergripande syftet med projektet är att skapa kunskap och förståelse för hur flygbiobränsle av olika kemisk sammansättning förbränns i en jetmotor, vilket banar väg för biobränslen som kan användas som stand-alone bränslen för flyg. Fokus är på bränslen som framställs av cellulosa baserad råvara från svensk skog och lantbruk. Konkreta mål är att utveckla kemiska modeller som beskriver den bränslespecifika förbränningsprocessen, och användning av dessa modeller i datorsimuleringar av jetmotorer. Projektet har stor potential att skapa nya beräkningsmodeller som stöttar utvecklingen av nya flygbiobränslen. En god förståelse av förbränningsprocessen är nödvändig för att utveckla biobränslen som kan användas utan inblandning av fossilt flygbränsle.
Doktorandprojektet kommer att omfatta utveckling av kinetikmekanismer för förbränning av biobränslen för flyg, i nära samarbete med CFD-gruppen vid avdelningen för Energivetenskaper, och i samarbete med dem kommer resultaten at implementeras i CFD simuleringar.
Arbetsuppgifter
Huvuduppgiften för en doktorand är att ägna sig åt sin forskarutbildning vilket innefattar såväl deltagande i forskningsprojekt som forskarutbildningskurser. I arbetsuppgifterna kan det även ingå medverkan i undervisning och annat institutionsarbete, dock max 20 % av arbetstiden.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.