OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen för hållfasthetslära söker doktorand för studier av haveriförlopp i flygmotorer.
Vid ett eventuellt skovelbrott i en flygmotor måste skadorna på personer och på omgivande flygkropp begränsas så mycket som möjligt. Den skyddsstruktur som omger roterande delar är en del av motorn och har därför förhöjd temperatur. Vid skovelbrott uppstår därför mycket snabba belastningar av det varma materialet och man behöver förbättra de beräkningsmetoder som används för dimensionering av strukturen under dessa förhållanden.
"Metodutveckling för containmentdimensionering" är ett samarbetsprojekt mellan Volvo Aero och Avdelningen för hållfasthetslära vid LTU. Det är finansierat av VINNOVA inom det nationella flygtekniska forskningsprogrammet, NFFP5. Projektet har målsättningen att utveckla moderna beräkningsmetoder baserade på experiment där höga hastigheter och höga temperaturer kombineras. Tanken är att mera kunskap om mekaniken vid skovelbrott och materialens egenskaper skall omsättas i bättre beräkningsmodeller som i sin tur kan användas vid framtagning av säkrare och lättare strukturer.
Du som har grundexamen på civilingenjörsnivå inom exempelvis maskinteknik, rymdteknik, teknisk fysik eller likvärdiga program och intresse av experiment och beräkning är välkommen att söka. Du bör ha god kommunikativ förmåga och lätt att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.