Doktorand i Industriell elektroteknik

Doktorand i Industriell elektroteknik

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.


Lunds Tekniska Högskola, LTH, är en teknisk fakultet inom Lunds universitet med forskning av hög internationell klass och stora satsningar på pedagogisk mångfald.



Doktorand i Industriell elektroteknik med fokus på laddinfrastruktur för elektriska långtradare

Ämnesbeskrivning

Doktoranden ska vara anställd vid avdelningen för Industriell Elektroteknik och Automation (IEA).

Forskningen vid IEA har temaområdena elkraftsystem, elektriska drivsystem och vattensystem. All forskning syftar till ett hållbart samhälle i linje med EUs klimatmål och FNs Agenda 2030 för hållbar utveckling. Konkret tillämpas vetenskapliga metoder för modellering, analys och reglering av system av industriellt relevant komplexitet och validering baseras på laboratorieanalyser och mätningar ute i fält.

Forskarutbildningsämnet är industriell elektroteknik. Forskargruppen Industriell elektroteknik är inriktad på teknik och system för elektrisk och elektromekanisk energiomvandling, med speciellt fokus på elektrifiering av olika typer av fordon. Ämnet är av naturen tvärvetenskapligt med starka knytningar till elektromagnetism, kraftelektronik och elektronik, materialteknik, elmaskinkonstruktion, reglerteknik, liksom realtidssystem, industriell automation och elektrisk mätteknik. Ämnet kopplar även till industriell automation där forskningsproblem på en mer övergripande systemnivå behandlas. Forskningen inom industriell elektroteknik är ofta inspirerad av verkliga industriella problemställningar.

Arbetsuppgifter

Den utvalda kandidaten kommer att arbeta framför allt i ett stort projekt med fokus på analys av snabbladdarinfrastruktur för elektriska långtradare och lastbilar. Projektet omfattar både teoretiska och numeriska studier samt implementering och drift av tre s.k. Mega Charging System (MCS) demonstratörer för ellastbilar på utvalda platser i Sverige. Projektet finansieras av Vinnova, och det involverar de största lastbilstillverkare i Sverige, en leverantör laddarinfrastruktur, två stora tankstationsoperatörer / laddaroperatörer, logistikföretag och åkerier samt universiteten i Lund, Uppsala, Linköping och Chalmers.

IEAs del av projektet syftar till att, med hjälp av matematiska modeller, bedöma behoven för (snabb) laddarinfrastruktur för att möjliggöra långväga godstransporter i Sverige. Detta innebär att man inte bara bestämmer hur många laddare som behövs, utan också deras geografiska placering och effektnivå. Det finns dock många korrelerade systemparametrar som påverkar dessa laddarinfrastrukturbehov i olika grad, och det är därför viktigt att förstå deras påverkan. Exempel på dessa parametrar är fordonsflottans egenskaper, t.ex. storlek på fordonen och deras batterikapacitet; tillgång till andra energikällor som laddning under natten, vätgas eller alternativa icke-fossila bränsle; fordonens användningsmönster och transportuppdrag, vilka i sin tur kan påverkas av tillgängligheten till laddarinfrastruktur i vissa regioner; kostnadskonsekvenserna av laddningstiden i de logistiska processerna, och kraftnätets kapacitet och status, vilket kan medföra begränsningar avseende tillgänglig effekt eller påverka elpriset. Dessutom kan smart styrning och schemaläggning av laddning påtagligt påverka kostnader relaterade till elnätet. Flera av dessa systemaspekter studeras i detalj av andra partners i projektet.

Den utvalda kandidaten skall ingå i ett forskarkluster (för närvarande 4 doktorander och 4 seniorer) vid avdelningen som utvecklar modelleringsverktyg för att undersöka laddarinfrastrukturbehov, lämplighet, utnyttjande och kostnad för flera olika typer av applikationer. Även om fokus kommer att ligga på snabbladdarinfrastruktur för elektriska långtradare, är samarbete mellan de olika projekten i klustret att förvänta.

IEA söker en doktorand med fokus på modellbyggnad och simulering av transport- och laddarsystem enligt projektbeskrivningen. Doktoranden förväntas samarbeta både med resten av projektpartnerna utanför LU, liksom med de övriga forskare inom avdelningen som arbetar med laddarsystem.

Huvuduppgiften för en doktorand är att ägna sig åt sin forskarutbildning vilket innefattar såväl deltagande i forskningsprojekt som forskarutbildningskurser. I arbetsuppgifterna ingår det även medverkan i undervisning och annat institutionsarbete, dock max 20 % av arbetstiden.

För fullständig annons, se https://lu.varbi.com/what:job/jobID:440213/?lang=se



Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Kontaktpersoner på detta företaget

Johan Nilsson
+46462227532
Thomas Laurell
+4646171605
Agnete Kirkeby
+46462220555
Johan Nilsson
+46462227532, johan.nilsson@bme.lth.se
Ulf Jeppsson
+46462229287
Torleif Dahlin
+46462229658, torleif.dahlin@tg.lth.se
Hanna Isaksson
+46462221749

Sammanfattning

Besöksadress

Box 118
None

Postadress

Box 118
Lund, 22100

Liknande jobb


Doktorand inom strukturbioinformatik

Doktorand inom strukturbioinformatik

11 september 2024

Doktorand: Framtiden med biokol

Doktorand: Framtiden med biokol

10 september 2024

9 september 2024

Doktorand i kost- och måltidsvetenskap inriktning konsumentforskning

9 september 2024