OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 46 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Doktorand i Industriell Elektroteknik med inriktning mot klimatsmarta drivlinor för regionala tåg
Projektbeskrivning
Regionala järnvägar är en avgörande del av de flesta länders övergripande utvecklingsprogram för järnvägstransporter.
Många europeiska länder satsar stort på regionala tjänster, drivet av mångas önskan att bo i mindre överbelastade områden med enkel tillgång till stora städer.
De flesta av de nuvarande regionala järnvägssystemen är beroende av fossila dieselbränslen, vilket leder till utmaningar med hög klimatpåverkan, höga utsläpp och ineffektivitet. Målet med projektet är därför att forska om framtidens toppmoderna framdrivningssystem för regionala järnvägssystem som effektivt uppfyller alla transportbehov samtidigt som klimatpåverkan och kostnader minimeras.
Projektet är ett samarbete mellan avdelningen för IEA, Industriell elektroteknik och automation, och institutionen för Energivetenskaper. Projektet är en del av EU-Rail som involverar fler än 50 akademiska och industriella partners med det övergripande målet att skapa förutsättningar för en snabb omställning till ett attraktivt, prisvärt och hållbart europeiskt järnvägssystem.
Arbetsuppgifter
Huvuduppgiften för en doktorand är att ägna sig åt sin forskarutbildning vilket innefattar såväl deltagande i forskningsprojekt som forskarutbildningskurser. I arbetsuppgifterna ingår det även medverkan i undervisning och annat institutionsarbete, dock max 20 % av arbetstiden.
Arbetsuppgifterna i forskningsprojekten innebär att undersöka ett antal drivlinateknologier från hybrider med motorer med förnybara bränslen eller bränsleceller till helelektrifiering med batterier. Energitillförseln förväntas sträcka sig från en eller några få punkter vid ändstationer eller hållplatser, till delvis kontinuerlig tillförsel av el.
Det första steget är att skapa en gemensam modell som kan användas för att fastställa prestanda, klimatpåverkan och kostnader för de olika alternativen för drivlina och energiförsörjningsnät, baserat på järnvägs- och trafikparametrar samt livscykelanalysdata.
Det andra steget är att i detalj undersöka de drivlinor som bäst uppfyller prestandakriterierna för lägsta klimatpåverkan och lägsta totalkostnad för investeringar, underhåll och drift, baserat på den modell som utvecklades i det första steget. Detta andra steg kommer också att involvera experimentell forskning.
Två doktorander kommer att arbeta tillsammans som ett team, men med olika teknikfokus. Doktoranden i denna rekrytering kommer att fokusera på helt elektrifierade lösningar och elektrifieringsdelen av hybriddrivlinelösningar inklusive relaterade laddningslösningar. Den andra doktoranden kommer att fokusera på bränslecells- och motorlösningarna inklusive hybridkontrolldelarna.
Behörighet
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har
- avlagt examen på avancerad nivå eller
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå eller
- på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Kraven på särskild behörighet för Industriell elektroteknik och automation uppfyller den som har
- minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå med relevans för ämnesområdet.
Övriga krav
- Goda kunskaper om kraftelektronik, elektriska kretsar och modellering av elektriska maskiner
- Goda kunskaper i laddlösningar för elfordon, både statiska och dynamiska
- Goda kunskaper i elnätets egenskaper, speciellt med avseende på elfordonsladdning
- Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.
Bedömningsgrunder
Urval till utbildning på forskarnivå sker efter bedömd förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Bedömningen av förmågan sker främst utifrån studieresultaten på grundnivå och avancerad nivå. Följande beaktas:
- Kunskaper och färdigheter relevanta för avhandlingsarbetet och utbildningsämnet.
- Bedömd förmåga till självständigt arbete och förmåga att formulera och angripa vetenskapliga problem.
- Förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation.
- Övriga erfarenheter relevanta för utbildningen på forskarnivå, t ex yrkeserfarenhet.
Övriga meriter
- Vi söker motiverade kandidater som vill göra skillnad i kampen mot den globala uppvärmningen och driva på för omställningen av transporter.
- Erfarenhet av modellering och konstruktion av fordonsframdrivningssystem är en klar fördel, liksom arbete med elektriska drivlinor och laddningslösningar, energilagringsteknik med batteri- och bränslecellsteknik samt livscykelbedömning.
- Lämplig bakgrund för sökande är en civilingenjör i teknisk fysik eller elektroteknik med tydligt fokus på ett eller flera av områdena elfordon, kraftelektronik och elmaskinteknik.
- Erfarenhet av arbete i ett högspänningslaboratorium är en merit.
Hänsyn kommer också att tas till god samarbetsförmåga, driv och självständighet samt hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms ha den förmåga som behövs för att klara forskarutbildningen.
För mer information om villkor för tjänsten samt instruktioner för ansökan:
https://lu.varbi.com/what:job/jobID:594219/?lang=se
Lunds Tekniska Högskola, LTH, är en teknisk fakultet inom Lunds universitet med forskning av hög internationell klass och stora satsningar på pedagogisk mångfald.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Kontaktpersoner på detta företaget
Johan Nilsson
+46462227532
Thomas Laurell
+4646171605
Agnete Kirkeby
+46462220555
Johan Nilsson
+46462227532, johan.nilsson@bme.lth.se
Ulf Jeppsson
+46462229287
Torleif Dahlin
+46462229658, torleif.dahlin@tg.lth.se
Hanna Isaksson
+46462221749