OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Högskolan Väst
Doktorand i Informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL) - Närhet och distans- samhällsorientering och IT. Ref. nr R 2013/35
Forskningsprojektet - Närhet och distans- samhällsorientering och IT
Na¨r det ga¨ller integrationsarbete fokuseras ofta graden av nyanla¨ndas integration i samha¨llet, men samtidigt är det viktigt att samha¨llets olika akto¨rer utvecklar sitt arbete. Det gäller i det här fallet webbtjänster för genomförande, modeller och metoder för samhällsorientering (SO) som på olika sätta kan och beho¨ver utvecklas fo¨r att mo¨ta behov som finns.
Flera försök har gjorts att utveckla metoder för att arrangera SO med hjälp av IT-baserade program. Ofta är dessa lösningar baserade på ensidiga informationsöverföring mellan dator och användare. Det kan röra sig om text- eller ljudbaserad information som finns tillgänglig via datorn. Dessa IT-baserade program har naturligtvis fördelen av att vara oberoende av plats och tid, men det ställer dels krav på användaren och dels saknas möjlighet till otvungen och spontan dialog, vilket är ett mål som skrivs fram mycket starkt i förordningen (2010:1138) som reglerar SO. Ytterligare ett problem är att alla får samma information oavsett behov och möjligheter trots att gruppen nyanlända är en mycket heterogen grupp med skillnader i nationalitet, utbildningsnivå, kön, ålder, hälsotillstånd och yrkeserfarenhet.
Doktoranden kommer att ingå i projektet Närhet och distans- samhällsorientering och IT som Högskolan Väst och Göteborgs stad driver gemensamt. Doktorandtjänsten kommer att vara inom ämnet Informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande. Ett övergripande syfte kommer att vara att utveckla och utvärdera modeller och verktyg för IT-baserad samhällsorientering.
Ämnesområde: Informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL).
Forskningsmiljö: Doktorandprojektet kommer att bedrivas i nära samarbete med andra doktorander och forskare vid Högskolan Västs forskningsmiljö Lärande i och för det nya arbetslivet, LINA. För mer information om forskningsmiljön LINA se: http://www.hv.se/sv/forskning/forskningsmiljoer/larande-i-och-for-det-nya-arbetslivet-lina-vital-forskningsmiljo
Placering: Institutionen för ekonomi och IT. För mer information om institutionen, se www.hv.se/ei
Arbetsuppgifter: Forskarutbildningen innebär, förutom deltagande i forskarutbildningens kurser, genomförande av ett självständigt avhandlingsarbete. Den som är anställd som doktorand skall främst ägna sig åt sin forskarutbildning. En doktorand får dock i begränsad omfattning arbeta med utbildning och administration. Sådant arbete får, innan doktorsexamen har avlagts, inte omfatta mer är 20% av full arbetstid (Högskoleförordningen 5 kap 2§). Eventuell institutionstjänstgöring (20%) genomförs i huvudsak inom undervisningsfältet informatik.
Behörighetskrav för antagning till utbildning på forskarnivå: Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har enligt högskoleförordningen den som har avlagt examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
De som före den 1 juli 2007 har uppfyllt kraven på grundläggande behörighet till forskarutbildning (120 poäng grundläggande högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper), ska även därefter anses ha grundläggande behörighet för tillträde till utbildning på forskarnivå, dock längst till utgången av 2015.
Särskild behörighet har den som har kunskaper motsvarande 120 högskolepoäng i informatik eller i annat ämne med relevans för informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, varav minst 30 hp på avancerad nivå. Uppsats/examensarbete omfattande minst 15 hp på avancerad nivå, i informatik eller i annat ämne med relevans för informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, skall ingå.
Se 3.1 och 3.2 i Allmän studieplan för utbildning på forskarnivå i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, Dnr 2013/757 B 25: http://www.hv.se/sv/forskning/forskarutbildning/informatik-med-inriktning-mot-ail
Bedömningsgrunder för antagning till utbildning på forskarnivå: Antagningsordningen vid Högskolan Väst reglerar hur antagning till utbildning på forskarnivå sker. Grunden för urval bland behöriga sökande till forskarutbildningen är förmågan att tillgodogöra sig sådan utbildning. Bedömningsgrunder hittas i 3.3 Allmän studieplan för utbildning på forskarnivå i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, Dnr 2013/757 B 25.
Kvalifikationskrav för tjänsten: Den sökande ska behärska svenska språket i tal och skrift samt ha dokumenterad erfarenhet av systemutveckling och programmering av webbtjänster.
Varaktighet: En anställning som doktorand ska gälla tillsvidare, dock längst till en viss tidpunkt och aldrig längre tid än ett år efter avlagd doktorsexamen. Den första anställningen får gälla högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Anställningen motsvarar fyra års heltidsstudier under maximalt åtta år (Högskoleförordningen 5 kap 7§).
Ansökan görs digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Se www.hv.se, Lediga anställningar.
Länk: http://www.hv.se/sv/om-hogskolan/lediga-anstallningar
Såväl grundläggande som särskild behörighet ska styrkas och en fullständig ansökan ska bestå av:
- CV/Meritförteckning
- Examensarbete på avancerad nivå
- Intyg examen på avancerad nivå eller motsvarande inkl kurslista
- Idéskiss** för avhandlingsprojektet
- Övriga handlingar som den sökande önskar åberopa
Samtliga handlingar skall vara Högskolan Väst tillhanda senast 2013-09-17. De underlag som inte kan skickas digitalt ska skickas till: Högskolan Väst, Personalavdelningen, 461 86 Trollhättan. Ange ref.nr: R 2013/35.
** Med idéskiss menas en skriftlig idéöversikt för avhandlingsarbetet, författad av den sökande, där den sökande redogör och reflekterar runt projektets bakgrund och relevanta studier, egna tankar, idéer och metodansatser för forskningsprojektet. Idéöversikten för avhandlingsarbetet skall ses som ett prov på den sökandes uppfattning av området, kännedom om (lämpliga) vetenskapliga metoder inom fältet, analytisk förmåga, och även förmåga att uttrycka sig i skrift.