Doktorand i Infrainformatik, trafiksystem

Arbetsbeskrivning

Vid Campus Norrköping, centralt och vackert beläget i staden, mitt i det unika industrilandskapet längs Motala ström, bedriver Linköpings universitet en omfattande forsknings- och utbildningsverksamhet.

Den tekniskt/naturvetenskapliga delen av verksamheten är samlad vid Institutionen för teknik och naturvetenskap, ITN där de största forskningsområdena är fysik och elektronik, visualisering/medieteknik och kommunikationssystem/logistik. Institutionen bedriver forskning med anknytning till samtliga dessa områden. Med nära anknytning till forskningen ges flera civilingenjörs-, högskoleingenjörs- och kandidatprogram.

Personalen uppgår idag till ca 200 personer - professorer, lärare/forskare, doktorander, teknisk- och administrativ personal.

Arbetsuppgifter: Forskningen inom ämnesområdet trafiksystem fokuserar huvudsakligen på trafikmodeller för planering, analys och utvärdering av trafiknät och trafikanläggningar. Det handlar både om att utveckla nya modeller, främst baserade på optimering och simulering, och att använda trafikmodeller som beslutsstöd i olika problemställningar.

Den aktuella anställningen handlar om att med hjälp av matematisk modellering, optimering och simulering utveckla nya planeringsmetoder för kollektivtrafik. Av speciellt intresse är hur allmän (linjebunden) kollektivtrafik kan kombineras med särskild kollektivtrafik (exempelvis färdtjänst) för att skapa effektivare transporter. De matematiska planeringsproblem som uppstår är kombinatoriska problem med stor komplexitet. En viktig del av arbetet kommer därför att vara inriktat mot utveckling av heuristiska lösningsmetoder för problemet.

Mer information om anställningen och forskningsprojektet finns på www.itn.liu.se/~carha/PLATS

Upplysningar: Dr Carl-Henrik Häll, tel 011-36 3468 (carha@itn.liu.se). Fackliga företrädare är Krzysztof Marciniak (SACO), tel 011-36 33 20 (krzma@itn.liu.se) och Gabriel Thott (OFR/S), tel 011-36 31 71 (gabriel.thott@isak.liu.se).

Ansökningsförfarande:
1. Din ansökan och de handlingar Du vill hänvisa till ska senast 2014-01-31 ha inkommit till Linköpings universitet på sätt som anges nedan, punkterna 2-4.

2. Ansökan eller handlingar som inkommit efter ansökningstidens utgång kommer inte att beaktas.

3. Din ansökan ska göras elektroniskt - förutom beträffande ingivande av monografier (vetenskapliga handlingar i bokform) och skickas in i Word- eller PDF-format till registrator@liu.se. Detta gäller även för kompletterande handlingar som insändes särskilt inom ansökningstiden. Monografier insändes inom ansökningstiden i 3 exemplar till Linköpings universitet, Registrator, 581 83 Linköping.

4. Din elektroniska ansökan ska innehålla:
* information om vilken anställning Du söker och diarienummer
* CV
* Eventuella publikation (ange diarienummer. Monografier insädes till registrator, se ovan).
* Eventuella övriga handlingar som Du önskar åberopa


Den som är anställd som doktorand skall främst ägna sig åt sin forskarutbildning. En doktorand får dock i begränsad omfattning arbeta med institutionstjänstgöring i form av utbildning och administration. Sådant arbete får dock inte omfatta mer än 20 procent av full arbetstid.

Behörighet: Behörig till anställningen är den som har avlagt civilingenjörsexamen eller annan examen på avancerad nivå med motsvarande teknikvetenskapliga omfattning och fördjupning. Kunskaper och erfarenhet av kollektivtrafik, optimering och simulering samt av programmering är meriterande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings Universitet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Den sammanlagda anställningstiden får inte motsvara mer än 4 års heltid under max 8 år.
  • Publicerat: 20 december 2013

Liknande jobb


Postdoktor inom kardiovaskulär forskning - hypertoni

24 september 2024

Amanuens

23 september 2024

Forskningsingenjör vid avdelningen för infektionsmedicin

Forskningsingenjör vid avdelningen för infektionsmedicin

20 september 2024