OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER <b>KTH Skolan för Kemivetenskap söker doktorand i elektrokemi</b> KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. Här finns cirka 12 000 helårsstudenter, 1 400 forskarstuderande och 3 100 anställda. <i>Skolan för Kemivetenskap omfattar områdena Kemi, Kemiteknik samt Fiber- och polymerteknologi. Skolans verksamhet innefattar såväl grund- som tillämpad kemivetenskaplig forskning för en hållbar utveckling genom vetenskaplig excellens. Många forskningsaktiviteter är tvärdisciplinära och spänner från kemivetenskap till materialvetenskap, energiteknik, miljövetenskap, biokemi, biologi och medicin. Skolan ansvarar för civil- och högskoleingenjörsutbildningarna i Kemi och kemiteknik vid KTH samt för tre internationella masterprogram, Biomedicinska material, Kemi och kemiteknik samt Läkemedelsteknik.</i> Avdelningen för Tillämpad elektrokemi, vid Institutionen för Kemiteknik, bedriver forskning inom områdena bränsleceller, batterier och elektrolytiska processer. Vi söker nu en doktorand till nedanstående projekt. <b>Litium-jonbatterier för hybridfordon. Termiska egenskaper och frågeställningar</b> Fordonsindustrin lägger nu stora resurser på utvecklingen av el- och elhybridfordon. Till de största utmaningarna hör att få fram bättre batterier och att använda dem optimalt för att få bästa möjliga kombination av prestanda, livslängd och kostnader. Temperaturen i batteriet är den enskilt viktigaste parametern för batteriets livslängd, samtidigt som korrekt temperaturreglering kan vara avgörande för säkerheten. Det aktuella doktorandprojektet innefattar studier av temperaturvariation och d:o reglering i litiumjonbatterier för fordonsanvändning, såväl som studier av sambanden mellan temperatur och de inre processerna i batteriet och hur det påverkar säkerhet, livslängd och prestanda. Projektet drivs i samarbete med svenska fordonstillverkare och andra universitet. Arbetet innebär experimentella studier i kombination med matematisk modellering för att utvärdera experimentella data. Projekten ger dig möjlighet att vara med i utvecklingen av miljövänligare transporter och energilagring, och ger en bra startpunkt för fortsatt yrkesverksamhet i ett område av ständigt växande betydelse. KVALIFIKATIONER En lämplig bakgrund för den sökande kan vara grundutbildning i kemiteknik, kemi, teknisk fysik eller materialvetenskap. Den sökande bör ha såväl intresse för experimentellt arbete som för att formulera och göra simuleringar av matematiska modeller. <i>KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet och mångfald.</i>
Kontaktpersoner på detta företaget
Universitetslektor Peter Dinér
SACO Lars Abrahamsson
08-790 70 58
forskare Mårten Behm
08-790 80 78
professor Göran Lindbergh
08-790 81 43
Lektor Roberto Lanza
08-790 8281
Universitetslektor Ulrica Edlund,
08-790 76 34
Universitetslektor Fredrik Gröndahl
08-790 6158
Professor Tore Brinck, Prefekt, Institutionen för kemi
08-790 8210
Professor Mikael Lindström, Dekan, Skolan för kemivetenska
08-790 8101
Handläggare Katarina Bröms, frågor om ansökningsförfarandet
08-797 71 10