OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
Institutionen för Farkost och Flyg är en del av Skolan för Teknikvetenskap vid KTH.
Vi finns på Teknikringen 8 i hjärtat av KTH Campus Valhallavägen. Vår forskning är inriktad mot farkoster och fordon samt system kring farkoster och innefattar allt från undervattensteknik till rymd. Våra forskningsgrupper är; ljud och vibrationer, lättkonstruktioner, fordonsdynamik, flygdynamik, aerodynamik, järnvägsteknik, marina system och rymdteknik. Forskningen vi bedriver är ofta en kombination av teoretiska studier, numerisk modellering och experimentell teknik. Under de senaste åren har vår forskning inriktats mer och mer mot multi-disciplinära problemställningar ofta i samverkan med andra forskningsgrupper vid KTH eller i internationella sammanhang. Miljön vid institutionen är internationell med studenter och lärare från många länder och kulturer. Den aktuella tjänsten kommer att vara baserad inom forskargruppen Marina System och Lättkonstruktioner.
Arbetsuppgifter
Transportpolitiska mål och en allmän uppfattning om stor kapacitetspotential på vattenvägen och fördelaktig avlastning av landinfrastrukturen talar för utveckling av ett modernt och genomtänkt sjötrasportsystem på de inre vattenvägarna IVV. Ett hinder för utvecklingen är osäkerheter kring vintertrafik. Hur ser vinterförhållandena egentligen ut på de inre vattenvägarna? Vilka isbelastningar måste fartygen dimensioneras för att klara av? Vilka fartygsystem bör man satsa på i ett rationellt IVV-transportsystem?
Projektet kommer att anlägga ett systemperspektiv och använda Mälardalen som exempel för att konkretisera effekterna av godsflöden, dels i relation till totalt transportarbetet men också för att studera infrastrukturkrav (omlastningsnoder, krav på farleder och trafikledning) vilket i sin tur leder till förutsättningarna för fartyg (storlek & typ) hastighet, trafiktäthet, typ av befraktning vilket också påverkar motiven för isbrytarassistans och fartygens förmåga att gå i is.
Forskningen ska öka kunskapen om islaster och hur de samverkar med skrovformen samt hur strukturens möjlighet att möta lasterna påverkas av val av skrovmaterial, materialkoncept och strukturarrangemang.
Arbetet kommer innebära numeriska och experimentella studier, de senare både för validering och för datainsamling. Projektet betonar vattenvägen som möjlighet att bidra till ett fullt ut intermodalt transportsystem som kan möta den prognostiserade ökningen av transportarbete på ett energieffektivt sätt. Helhetssynen har avgörande betydelse för hur vintertrafik hanteras och samarbete med doktorander och forskare, också från andra discipliner, samt med klassificeringssällskap och myndigheter är att förvänta.
Doktorandanställningen avser i första hand fyra år med möjlighet till anställning under maximalt fem år och inkluderar normalt 20 % institutionstjänstgöring, vanligtvis undervisning.
Kvalifikationer
För behörighet krävs civilingenjörsexamen i Skeppsteknik (Naval architecture), Farkostteknik, Teknisk Fysik, Maskinteknik eller annan motsvarande utbildning med relevans för området. Grundläggande kunskap i skeppskonstruktion, hållfasthetslära och materialteknik är en förutsättning och en specialisering mot ”system engineering”, fartygsstrukturer och dimensionering samt skadetålighet är meriterande. Utöver traditionella akademiska meriter så räknas ett för tjänsten relevant examensarbete, internationell erfarenhet och språkkunskaper som meriterande.
Den sökande ska ha ett stort intresse för grundläggande forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva projektet framåt, att sätta sig in i nya frågeställningar, att samarbeta med andra personer i olika grupper.
Utmärkta kunskaper i kommunikation på engelska är en förutsättning och svenska är meriterande.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Ansökan ska innefatta följande handlingar i PDF-format. Ej zip filer:
- Försättsblad enligt förlaga som laddas ner här:
https://www.dropbox.com/s/3vtvvox4ahqr1lg/Cover-sheet-PhD-candidate.doc?dl=0
- CV (max 2 sidor) med information om utbildning, relevanta akademiska erfarenheter och arbetslivserfarenheter
- Ansökningsbrev (max 1 sida)
- Betygsavskrift från högskola/universitet
- Exempel på teknisk skriftlig framställning, t ex examensarbete, teknisk rapport eller vetenskaplig artikel
Övrigt
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Univ. lektor Michael Fokine
e-post: mf@laserphysics.kth.se
Prof. Fredrik Laurell
e-post: fl@laserphysics.kth.se
Professor Luca Brandt
E-post: luca@mech.kth.se
Prof. Dan Henningson,
Tel: 08-790 9004, E-post: henning@kth.se
Shervin Bagheri, Universitetslektor
Tel: 08-790 6770, E-post: shervin@mech.kth.se
Professor Per-Lennart Osk Larsson
Telefon: 08-790 7540, E-post: plla@kth.se
Dr Magnus Burman
Tel: 070-549 6450, e-post: mburman@kth.se
Dr Karl Garme
Tel: 070-397 1717, e-post: garme@kth.se
Bengt Lund-Jensen, professor
tel: 08-5537 8179, e-post: blj@kth.se
Fredrik Laurell, professor
tel: 08-553 78153, e-post: flaurell@kth.se