Doktorand i Marina system – Svallvågor och erosion

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.



Institutionen för Farkost och Flyg är en del av Skolan för Teknikvetenskap vid KTH.

Vi finns på Teknikringen 8 i hjärtat av KTH Campus Valhallavägen. Vår forskning är inriktad mot farkoster och fordon samt system kring farkoster och innefattar allt från undervattensteknik till rymd. Våra forskningsgrupper är; ljud och vibrationer, lättkonstruktioner, fordonsdynamik, flygdynamik, aerodynamik, järnvägsteknik, marina system och rymdteknik. Forskningen vi bedriver är ofta en kombination av teoretiska studier, numerisk modellering och experimentell teknik. Under de senaste åren har vår forskning inriktats mer och mer mot multi-disciplinära problemställningar ofta i samverkan med andra forskningsgrupper vid KTH eller i internationella sammanhang. Miljön vid institutionen är internationell med studenter och lärare från många länder och kulturer. Den aktuella tjänsten kommer att vara baserad inom forskargruppen Marina System och Lättkonstruktioner.

Arbetsuppgifter

Svallvågsmodellering -bedömning av bränsleförbrukning och erosivitet

Den karaktäristiska vågbildningen kring fartyg innebär, genom den direkta kopplingen till bränsleförbrukning, en global miljöbelastning. Den kan även ge en påtaglig lokal miljöpåverkan genom stranderosion.

Vågbildningen skapas av hydrodynamiskt tryck kring skrovet som beror av fartygets fart, storlek och form. Hur trycket fördelas bestämmer hur vågorna längs skrovet interfererar och vågsystemets totala energiinnehåll: –Energi som tillförs systemet från fartygets bränsle och som dämpas ut genom bland annat stranderosion. Av fartygs bränsleförbrukning går mellan 25 och 75 % åt till svallvågsgenerering. I skyddade vatten, skärgårdar eller sjösystem, där vindgenererad sjö är måttlig, leder fartygs svallvågor till erosion på stränder. Beräkning av vågbildning och vågbildningsmotstånd är komplicerat. För långsamgående fartyg (t.ex. olika typer av torrlast- och tankfartyg) predikteras vågbildningsmotstånd ofta med semiempiriska metoder som baseras på experimentserier där skrovformer varierats systematiskt. Vågbildning och vågbildningsmotstånd kan för långsamtgående fartyg också uppskattas med numerisk analys (CFD). För snabbare fartyg i det halvplanande området (t.ex. för trafik i skärgård eller urbana miljöer) eller för fartyg med okonventionell form är möjligheterna begränsade att med befintliga verktyg prediktera förhållandena utan att göra modellförsök. Var vågenergin sen tar vägen, hur den fördelas och hur den påverkar stränder och bottnar beror dessutom på bottentopografin och på vilken typ av material stränder och bottnar består av. 

Forskningsprojektet förväntas utveckla tekniker för svallvågsmodellering tillsammans med metoder för att bedöma vilka risker för erosionsskador olika fartyg utsätter stränder för, samt för att beräkna fartygens vågbildningsmotstånd. Forskningsområdet har direkt koppling till den aktuella diskussionen om utnyttjande av inre vattenvägar och hur farleder ska dras genom skärgårdar, hur fartygens, form storlek och fart hänger ihop med stranderosion och hur myndigheter i framtiden ska definiera kraven på sjöfarten.

Arbetet kommer innebära numeriska och experimentella studier, de senare både för validering och för datainsamling. Samarbete med doktorander och forskare, också från andra discipliner, samt med klassificeringssällskap och myndigheter är att förvänta.

Doktorandanställningen avser i första hand fyra år med möjlighet till anställning under maximalt fem år och inkluderar normalt 20 % institutionstjänstgöring, vanligtvis undervisning. 

Kvalifikationer

För behörighet krävs civilingenjörsexamen i Skeppsteknik (Naval architecture), Farkostteknik, Teknisk Fysik, Maskinteknik eller annan motsvarande utbildning med relevans för området. Grundläggande kunskap i hydromekanik, mekanik och numerisk modellering är en förutsättning för tjänsten. Skeppsteknik, kunskap om marina transporter och stranderosion är meriterande. Utöver dessa akademiska meriter så räknas ett för tjänsten relevant examensarbete, internationell erfarenhet och språkkunskaper som meriterande.

Den sökande ska ha ett stort intresse för forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva projektet framåt, att sätta sig in i nya frågeställningar och att samarbeta med andra personer från olika grupper.

Utmärkta kunskaper att kommunicera, muntligt och skriftligt på engelska är en förutsättning och att behärska svenska är meriterande.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Ansökan ska innefatta följande handlingar i PDF-format. Ej zip filer:

- Försättsblad enligt förlaga som laddas ner här:

https://www.dropbox.com/s/3vtvvox4ahqr1lg/Cover-sheet-PhD-candidate.doc?dl=0

- CV (max 2 sidor) med information om utbildning, relevanta akademiska erfarenheter och arbetslivserfarenheter
- Ansökningsbrev (max 1 sida)                                                                       
- Betygsavskrift från högskola/universitet
- Exempel på teknisk skriftlig framställning, t ex examensarbete, teknisk rapport eller vetenskaplig artikel

 



Övrigt

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Univ. lektor Michael Fokine
e-post: mf@laserphysics.kth.se
Prof. Fredrik Laurell
e-post: fl@laserphysics.kth.se
Professor Luca Brandt
E-post: luca@mech.kth.se
Prof. Dan Henningson,
Tel: 08-790 9004, E-post: henning@kth.se
Shervin Bagheri, Universitetslektor
Tel: 08-790 6770, E-post: shervin@mech.kth.se
Professor Per-Lennart Osk Larsson
Telefon: 08-790 7540, E-post: plla@kth.se
Dr Magnus Burman
Tel: 070-549 6450, e-post: mburman@kth.se
Dr Karl Garme
Tel: 070-397 1717, e-post: garme@kth.se
Bengt Lund-Jensen, professor
tel: 08-5537 8179, e-post: blj@kth.se
Fredrik Laurell, professor
tel: 08-553 78153, e-post: flaurell@kth.se

Sammanfattning

Besöksadress

Teknikringen 8, plan 5
None

Postadress

Teknikringen 8, plan 5
Stockholm, 10044

Liknande jobb


Doktorand inom strukturbioinformatik

Doktorand inom strukturbioinformatik

11 september 2024

Doktorand: Framtiden med biokol

Doktorand: Framtiden med biokol

10 september 2024

9 september 2024

Doktorand i kost- och måltidsvetenskap inriktning konsumentforskning

9 september 2024