OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,9 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 840 anställda och har 17 670 studenter.
De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.
Avdelningen för maskinelement, ME, vid institutionen för teknikvetenskap och matematik, TVM, är en forskargrupp som entusiastiskt jobbar för en hållbarare värld med minskande klimat- och miljöpåverkan. Vi jobbar för att utveckla produkter och processer som är energieffektiva, helst fossilfria och förnyelsebara. Vi är en stor och växande grupp med ungefär trettio doktorander och tiotalet handledare. I vår forskarutbildning, PhD@ME, strävar vi efter att doktoranden ska utvecklas till en expert i ämnet men också utvecklas som person och bli en skicklig forskare. En yrkesperson som efter doktorsexamen själv kan initiera och leda forskningsprojekt inom universitetsvärlden eller i industrin och andra delar av samhället.
Vi söker nu en doktorand som ska arbeta med att utveckla förståelse för hur man ska kunna bedöma risken för skador i en drivlina i exempelvis fordon, vindkraftverk eller flygplan.
Ämnesbeskrivning
Maskinelement omfattar analys och optimering av maskinkomponenter och komponentsystem utifrån prestanda, livslängd, energieffektivitet, tillförlitlighet och miljöpåverkan. Särskild vikt läggs vid frågeställningar inom området tribologi, läran om nötning, smörjning och friktion.
Projektbeskrivning
Projektet ingår i ett större europeiskt forskningsprojekt inom Marie Skłodowska-Curie programmet. Projektets huvudmål är att utveckla verktyg för diagnostik och prognostik för framtidens transmissioner för flyg och andra avancerade tillämpningar som vindkraftverk. Det handlar om att, i ett tidigt stadium, kunna bedöma om skador är på väg att uppstå i transmissionen samt även kunna uppskatta hur allvarlig skadan är och hur snart den måste åtgärdas. I projektet deltar forskare och doktorander från Sverige, Belgien, Frankrike, Italien, Spanien och Slovenien. Ett flertal industriföretag är också partners, till exempel Safran, ett franskt aerospace-företag, samt Bonfiglioli, ett italienskt företag som tillverkar transmissioner för vindkraft.
I det delprojekt som denna tjänst berör ska en metod för att bedöma smörjningens kvalitet utvecklas. Detta är viktigt eftersom smörjningen av en transmission är avgörande för dess problemfria drift och en låg energiförbrukning. Det handlar bland annat om att förstå hur ytans ojämnheter samverkar med smörjmedlet för att bygga upp en skyddande smörjfilm. Ett index som beskriver risken för skador ska utvecklas.
Projektet är till stora delar av experimentell karaktär men kan även innehålla viss modellering för ökad förståelse av de fenomen som studeras. Om du gillar att lära dig om många olika teknikområden är detta ett projekt för dig. Behovet av prognostik och diagnostik av det slag som projektet behandlar kommer att få en allt viktigare roll i de nya affärsmodeller som cirkulär ekonomi kräver.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna är varierande; du arbetar självständigt med att planera och genomföra studier, skriva vetenskapliga artiklar samt färdigställa din doktorsavhandling. Däremellan läser du forskarutbildningskurser samt medverkar vid seminarier och konferenser i såväl Sverige som internationellt. Eftersom doktorandtjänsten är en del av ett europeiskt samarbetsprojekt kan resor till olika partners förekomma. Under resans gång har du minst tre handledare som stödjer dig i ditt arbete. Du kommer även att ha stöd av andra experter och doktorander inom EU-projektet.
Kvalifikationer
För att vara behörig för tjänsten ska du ha avlagt en civilingenjörsexamen, masterexamen eller liknande teknisk examen inom maskinteknik, teknisk fysik, materialteknik eller motsvarande. Mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig kommunikation på engelska är ytterligare ett krav.
Vid urval till forskningsprojektet i maskinelement gäller följande urvalskriterier:
• Kunskaper relevanta för aktuellt projekt
• Personliga egenskaper relevanta för forskning
• Kvalitet på examensarbete
Förutsatt att kvalifikationerna i övrigt är lika kommer underrepresenterat kön, för närvarande kvinnor, att ges företräde.
Observera att detta projekt är ett europeiskt samverkansprojekt med syfte att öka mobiliteten mellan länderna. Därför får sökande inte ha vistats i Sverige mer än max 12 månader innan tjänsten tillträds.
Information
Anställning som doktorand är tidsbegränsad på 4 år, undervisning och annan institutionstjänstgöring kan tillkomma upp till 20 % av heltid. Tjänstgöringsort Luleå. Tänkt tillträde enligt överenskommelse.
För ytterligare information är du välkommen att kontakta handledargruppen bestående av;
Roland Larsson, ämnesföreträdare och professor, 0920–491325, roland.larsson@ltu.se
Marcus Björling, biträdande professor, 0920–491281, marcus.bjorling@ltu.se
Pär Marklund, Professor, 0920-492415, par.marklund@ltu.se.
Fackliga företrädare:
SACO-S Kjell Johansson, 0920-49 1529 kjell.johansson@ltu.se
OFR-S Lars Frisk, 0920-49 1792 lars.frisk@ltu.se.
För fullständig annons se: Lediga jobb - Luleå tekniska universitet, LTU
Ansökan
Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev samt CV/meritförteckning och examensbevis. Bifoga gärna ditt examensarbete eller annan publicering om du har. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Ansökan samt examensbevis måste vara skrivna på svenska eller engelska.
Sista ansökningsdag: 31 december 2023
Referensnummer: 4518-2023