Doktorand i Maskinelement med inriktning mot elektriska fordon

Doktorand i Maskinelement med inriktning mot elektriska fordon

Arbetsbeskrivning

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,9 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 840 anställda och har 17 670 studenter.

De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.
Avdelningen för maskinelement, ME, vid institutionen för teknikvetenskap och matematik, TVM, är en forskargrupp som entusiastiskt jobbar för en hållbarare värld. I vårt arbete är fokus på att utveckla produkter och processer som är energieffektiva, helst fossilfria och förnyelsebara för minimerad klimat och miljöpåverkan. Vi är en stor och växande grupp med ungefär trettio doktorander och tiotalet seniorer. I vår forskarutbildning, PhD@ME, strävar vi efter att doktoranden ska utvecklas till en expert inom ämnet och en skicklig forskare, men också som person på ett personligt plan. Efter erlagd doktorsexamen kommer du ha förvärvat kompetenser för att självständigt kunna initiera och leda forskningsprojekt inom universitetsvärlden eller industrin, samt andra delar av samhället. Att vara en del av forskargruppen innebär att arbeta i en internationell och kreativ miljö med goda resurser och ett omfattande internationellt kontaktnät. 

Vi söker nu en doktorand som ska arbeta med att utveckla förståelsen för sambandet mellan tribologi och skadliga läckströmmar i transmissionskomponenter för elektriska lastbilar. Projektet utförs i nära samarbete med fordonstillverkaren Scania CV AB och sökande kommer att vara väl integrerad i deras R&D verksamhet på elektriska drivlinor.  Delar av forskningen kan med fördel komma att läggas vid Scanias elmaskinslaboratorium och frekventa resor till Scania i Södertälje möjliggör att forskningsinsikter tillämpas direkt i utvecklingsprocessen. Forskningsarbetet kommer alltså att vara starkt förankrat i skarpa utvecklingsprojekt för framtidens el-lastbilar.

Ämnesbeskrivning
Maskinelement omfattar analys och optimering av maskinkomponenter och komponentsystem utifrån prestanda, livslängd, energieffektivitet, tillförlitlighet och miljöpåverkan. Särskild vikt läggs vid frågeställningar inom området tribologi.

Projektbeskrivning
Övergången från lastbilar med förbränningsmotorer till lastbilar med elektriska motorer har lett till nya tekniska utmaningar för fordonstillverkarna, vare sig energin kommer från batterier eller bränsleceller. Ett av de största tekniska och mest kritiska problemen i elektriska drivlinor är läckströmmar. Läckströmmar, eller lagerströmmar, är en parasitisk artefakt som uppstår i samband med att batterispänning omvandlas till växelspänning och som sedan sprider sig genom e-drivlinans lager och kugghjul där de kan orsaka elektriska urladdningar beroende på de tribologiska förutsättningarna. Med tid leder urladdningarna till skador på lagerbanor och kuggytor vilket i sin tur leder till missljud och drastiskt försämrad livslängd. Projektets huvudmål är att etablera fundamental kunskap kring elektrifierade tribologiska kontakter så att lagerströmmar och dess skador kan elimineras.

Projektet är till stora delar av experimentell karaktär men kan även innehålla viss modellering för ökad förståelse av de fenomen som studeras. Projektet utförs i nära samarbete med Scania och vissa delar av projektet kan med fördel utföras på plats i deras provnings- och simulering-verksamhet i Södertälje.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna är varierande; du arbetar självständigt med att planera och genomföra studier, skriva vetenskapliga artiklar samt färdigställa din doktorsavhandling. Däremellan läser du forskarutbildningskurser samt medverkar vid seminarier och konferenser i såväl Sverige som internationellt. Under resans gång har du minst tre handledare som stödjer dig i ditt arbete. Du kommer även att ha stöd av experter på Scania.

Kvalifikationer
För att vara behörig för tjänsten ska du ha avlagt en civilingenjörsexamen, masterexamen eller liknande teknisk examen inom maskinteknik, teknisk fysik, materialteknik eller motsvarande. Mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig kommunikation på engelska är ytterligare ett krav.

Vid urval till forskningsprojektet i maskinelement gäller följande urvalskriterier:


• Kunskaper relevanta för aktuellt projekt
• Personliga egenskaper relevanta för forskning
• Kvalitet på examensarbete

Förutsatt att kvalifikationerna i övrigt är lika kommer underrepresenterat kön, för närvarande kvinnor, att ges företräde.

Information
Anställning som doktorand är tidsbegränsad på 4 år, undervisning och annan institutionstjänstgöring kan tillkomma upp till 20 % av heltid. Tjänstgöringsort Luleå. Tänkt tillträde så snart som möjligt eller efter överenskommelse.

För ytterligare information är du välkommen att kontakta handledargruppen bestående av:
Marcus Björling, biträdande professor 0920–491281, marcus.bjorling@ltu.se,
Roland Larsson, ämnesföreträdare och professor 0920-491325, roland.larsson@ltu.se
Jonny Hansen, Tech Lead och tribolog vid Eldrivlineutveckling på Scania, 08 553 812 23, jonny.hansen@scania.com.    

Fackliga företrädare:
SACO-S Kjell Johansson, 0920-49 1529 kjell.johansson@ltu.se
Lars Frisk, 0920-49 1792 lars.frisk@ltu.se

Ansökan
Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev samt CV/meritförteckning och examensbevis. Bifoga gärna ditt examensarbete eller annan publicering om du har. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Ansökan samt examensbevis måste vara skrivna på svenska eller engelska.

Sista ansökningsdag: 15 november 2023
Referensnummer: 3971-2023

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Luleå tekniska universitet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 oktober 2023
  • Ansök senast: 15 november 2023

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024