OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Dnr LiU 2010-00681
Vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande bedrivs omfattande grundutbildning, forskning och forskarutbildning inom ämnena didaktik, handikappvetenskap, pedagogik, pedagogiskt arbete, psykologi, psykoterapi och sociologi.
LINKÖPINGS UNIVERSITET
ledigförklarar en anställning som
Doktorand i pedagogik med inriktning mot studier om mobbning
med placering vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, avdelningen för pedagogik och didaktik i utbildning och skola (PeDiUS)
Forskningsmiljö: Anställningen kommer att vara placerad i den forskningsmiljö som studerar sociala interaktioner och värdefrågor. Forskningsområdet omfattar många olika aspekter av skolarbetet och dess villkor som exempelvis lärande, undervisning, bedömning, värdefrågor, konflikter och samarbete.
Arbetsuppgifter: Anställningen avser ett doktorandprojekt om elevers perspektiv på mobbning och antimobbningsarbete. Genom att undersöka elevers erfarenheter av och föreställningar om mobbning och antimobbningsarbete kan projektet bidra till en breddning av konceptet evidensbaserad forskning, i detta fall av antimobbningsarbete. Doktoranden förväntas genomföra kvalitativa delstudier som bygger vidare på varandra enligt principen om teoretiskt urval. Projektets övergripande forskningsansats utgörs av grundad teori.
Den som är anställd som doktorand skall främst ägna sig åt sin forskarutbildning. En anställd får dock i begränsad omfattning arbeta med utbildning och administration. Sådant arbete får, innan doktorsexamen har avlagts, inte omfatta mer än 20 procent av full arbetstid.
Behörighet: För att bli antagen till utbildning på forskarnivå krävs att den sökande har dels grundläggande behörighet, dels särskild behörighet enligt nedan. Vidare krävs att den sökande bedöms ha sådan förmåga i övrigt som behövs för att klara utbildningen.
Grundläggande behörighet
Grundläggande behörighet att antas till forskarutbildning har den som har avlagt examen på avancerad nivå, har fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som har avlagt motsvarande äldre examen, eller som i någon annan ordning inom eller utom landet har förvärvat motsvarande kunskaper. Om det finns särskilda skäl får områdesstyrelsen för en enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet.
Övergångsbestämmelse
Den som före den 1 juli 2007 uppfyller kraven på grundläggande behörighet för tillträde till forskarutbildning, skall även därefter anses ha grundläggande behörighet för tillträde till utbildning på forskarnivå, dock längst till utgången av juni 2015. Grundläggande behörighet har den som har gått igenom högskoleutbildning om minst 120 poäng eller som i annan ordning inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Särskild behörighet
Särskild behörighet har den som har kunskaper motsvarande 90 högskolepoäng i pedagogik eller annat ämne med relevans för skolforskningsområdet, varav minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå. Kraven på särskild behörighet kan även anses uppfyllda av den som har avlagt motsvarande äldre examen, eller har förvärvat motsvarande kunskaper inom eller utom landet.
Lika villkor: Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.
Kompletterande information: www.liu.se