Doktorand i pedagogik

Doktorand i pedagogik

Arbetsbeskrivning

Vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT bedrivs utbildning och forskning inom Biblioteks- och informationsvetenskap, Pedagogiskt arbete samt Handel och IT.

Akademin har en forskarutbildning inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap, och arbetar målinriktat för att etablera forskarutbildningar också inom Pedagogiskt arbete och Handel och IT.

Inom akademin bedrivs utbildningar på grundnivå och avancerad nivå, och här utbildas bland annat bibliotekarier, förskollärare, grund- och ämneslärare, systemarkitekter och webbredaktörer.

Nationella forskarskolan CuEEd-LL

Vi utlyser nu en doktorandanställning i den nationella forskarskolan CuEEd-LL – Culturally Empowering Education through Language and Literature [Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur] med placering vid Högskolan i Borås.

Forskningstematik i CuEEd-LL

Forskarskolans övergripande syfte är att stärka svensk lärarutbildning genom att utveckla kulturellt möjliggörande undervisning där språk och litteratur är i fokus. Lärare i alla stadier och alla ämnen behöver god kompetens inom språk och litteratur för att utveckla kommunikativa praktiker som inkluderar heterogena grupper, med andra ord alla skolelever. Forskarskolan är förankrad i forskningsfält som Southern Multilingualism and Diversities, Culturally Responsive Pedagogy, Decoloniality och Literacy. Inom dessa fält ses språk och litteratur som förmedlare och skapare av kultur och kulturell förståelse. Med utgångspunkt i dessa fält tar forskarskolan avstamp i frågor om hur språkliga och litterära aktiviteter kan (ska) verka kulturellt möjliggörande, också didaktiskt så att elever ges möjlighet att förstå komplexa och varierade kulturella sammanhang och kunna delta i dem på ett självklart sätt. Språk är en central aspekt i kommunikation genom olika modaliteter: läsa, skriva, teckna, se, lyssna och tala. Litteratur förstås i sin tur som estetiska uttryck i olika genrer och medier, vilka ger röst åt mänskliga erfarenheter och känslor. 

Genom doktorandprojekten i CuEEd-LL utforskas hur både språk och litteratur kan stödja kulturell förståelse, literacy-förmågor och värdegrund i dagens digitaliserade svenska skola. Olika skolstadier och ämnen kan stå i fokus för doktorandprojekten, som ska knyta an till hur språk och litteratur används i meningsskapande, kommunikation och identitetspositioneringar. Forskarskolan ska stödja likvärdig utbildning med hög kvalitet och deltagande i en globaliserad och digitaliserad värld. Den aktuella doktorandtjänsten antas i forskar-utbildningsämnet: Pedagogik med inriktning mot språk och litteratur (JU)

I CuEEd-LL inkluderas doktoranderna i en dynamisk, flerspråkig och internationell forskningsmiljö med etablerade forskare från fem kontinenter. Läs mer här

Arbetsbeskrivning


Doktorandanställningen ägnas till 80 % åt forskarstudier och avhandlingsarbete, resterande 20 % innebär undervisning inom lärarutbildningen vid Högskolan i Borås.

Kvalifikationer

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har:


• avlagt en examen på avancerad nivå
• fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
• på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper

Kontakt 

Upplysningar om anställningen lämnas av föreståndaren för forskarskolan CuEEd-LL vid Högskolan i Borås: Anna Hellén, anna.hellen@hb.se, Universitetslektor vid institutionen för pedagogiskt arbete eller representant för forskarskolan CuEEd-LL: Ylva Lindberg, ylva.lindberg@ju.se, professor vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. Fackliga företrädare är Magnus Sirhed, OFR-ST och Matilda Johansson, de nås via högskolans växel tfn 033-435 40 00.

Anställningsform: Anställningen som doktorand omfattar heltid under fem år i enlighet med Högskoleförordningen kap 5. Den första anställningsperioden är vanligtvis ett år och förnyas därefter med ett år i taget.
Sysselsättningsgrad: 100 %
Tillträde: 1 mars 2022 eller enligt överenskommelse
Placeringsort: Borås
Diarienummer: PA 2021/289

Ansökan
Du ansöker om anställningen via vår hemsida genom att klicka på ”Ansök” längst ned i annonsen.

Skriv tydligt i din ansökan vad du söker för anställning och ange diarienummer. Till din ansökan ska följande dokument bifogas:


• CV samt redovisad och styrkt akademisk meritering, som inkluderar kursfordringar om minst 240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå.
• Bifogad uppsats(er) på avancerad nivå, eller motsvarande
• Ca fem sidors forskningsskiss, som ska innehålla problemformulering/ar, teoretiska och metodologiska utgångspunkter samt en tidsplan för genomförandet av forskningsarbetet
• Förteckning över minst två referenspersoner

Efter sista ansökningsdag kan inga kompletteringar göras elektroniskt.

Välkommen med din ansökan senast 2022-01-28.

Högskolan i Borås eftersträvar jämn könsfördelning hos medarbetarna och värdesätter mångfald i verksamheten.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan i Borås
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 december 2021
  • Ansök senast: 28 januari 2022

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024