Doktorand i pedagogik inom forskningsområdet mobbning i skolan

Arbetsbeskrivning

På Linköpings universitet tror vi på utbyte. Av kunskap, erfarenhet och idéer – på en arbetsplats där samverkan mellan fakulteter och institutioner är grunden i vad vi gör. Vi är innovatörer och utbildare, och vi skapar gränslösa möjligheter. I vår verklighet behövs din fantasi, kreativitet och kompetens.

Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) bedriver forskning och undervisning på uppdrag av Filosofiska fakulteten och Utbildningsvetenskap och har cirka 250 anställda och cirka 3000 studenter.

IBL bedriver forskning, forskarutbildning och utbildning, på grund- och avancerad nivå, i ämnena pedagogik, pedagogiskt arbete, psykologi, sociologi och handikappvetenskap. Forskningen vid institutionen är organiserad i grupper med forskare och forskarstuderande. Institutionen har undervisningsuppdrag i lärarprogrammen, programmet för personal- och arbetsvetenskap, det kognitionsvetenskapliga programmet, psykologprogrammet och psykoterapeutprogrammet samt flera magister- och påbyggnadsutbildningar, bland annat inom utbildningsvetenskap och inom kognitionsvetenskap. Dessutom ges ett antal fristående kurser och uppdragsutbildningar.

LINKÖPINGS UNIVERSITET

ledigförklarar en av två anställningar som

Doktorand i pedagogik

vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Anställningen ingår i forskningsprojektet ”Mobbningens sociala och moraliska processer: En 4-årig longitudinell studie”. Syftet med studien är att undersöka hur social- och moralpsykologiska processer över tid sammanhänger med att mobba andra, bli mobbad och olika beteendereaktioner när man ser mobbning hos skolelever i årskurs 4-8. Moraliskt disengagemang (”moral disengagement”) är en uppsättning socio-kognitiva processer genom vilka människor kan fjärma sig från humana handlingar och istället agera inhumant. Exempel på sådana proces­ser är att rättfär­diga en inhuman handling genom att åberopa goda/moraliska syften (moraliskt rätt­färdigande), att använda ord för att benämna en negativ handling på ett sätt så att hand­lingen låter mindre negativ eller mer positiv och respektabel (förskönande omskrivning), att skjuta över ansvaret på någon annan (an­svarsförskjutning), att närvaron av eller delaktigheten i en grupp skym­mer det personliga ansvaret (ansvarsdiffusion), att minimera, ignorera eller förvränga handlingens ne­gativa konsekvenser, eller att avhumanisera eller skylla på offret. Moraliskt disengagemang kan iden­tifieras som framträdande pro­cesser bakom s.k. ”brott mot mänskligheten” som terrorism, folkmord och tortyr. Mot bakgrund av detta är det angeläget att studera tenden­ser till och förekomst av moraliskt disengagemang redan hos barn och unga. I projektet undersöks moraliskt disengagemang på såväl skolklassnivå som individuell nivå. Därtill kommer bland annat kvalitén på lärar-elevrelationer samt normer om mobbning i skolklasserna att studeras. I projektet kommer två doktorandtjänster att utlysas, varav detta är den ena. Den andra doktorandanställningen söks på diarienummer LiU-2014-00852. Anställningen inkluderar kontakt med skolor och datainsamling tillsammans med den andre doktoranden. Bägge doktoranderna kommer att ingå i ett forskarteam. Statistiska analyser av data och artikelskrivande sker i samverkan med de seniora forskarna inom forskarteamet.

Behörighet
Behörig till anställning som doktorand är bara den som antas eller redan har antagits till forskarutbildning.

För att bli antagen till utbildning på forskarnivå krävs att den sökande har dels grundläggande behörighet, dels särskild behörighet enligt nedan. Vidare krävs att den sökande bedöms ha sådan förmåga i övrigt som behövs för att klara utbildningen.

Grundläggande behörighet Grundläggande behörighet att antas till forskarutbildningen har den som genomgått grundläggande högskoleutbildning om minst 240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå eller som i någon annan ordning inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. Om det finns särskilda skäl, får fakultetsstyrelsen för en enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet.

Särskild behörighet

För att uppfylla kraven för antagning till utbildning på forskarnivå i pedagogik krävs att den sökande fullgjort 90 högskolepoäng varav minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå inom beteendevetenskapligt ämnesområde eller i något ämne av central betydelse för aktuell forskningsmiljö.

Förkunskapsrekommendationer
Den sökande bör ha en god språkfärdighet i engelska. Studier i psykologi (särskilt socialpsykologi och utvecklingspsykologi) och kvantitativ forskningsmetod är meriterande.

Mer information på www.liu.se/jobba

Din ansökan ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 2014-08-13.


Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings Universitet LINKÖPING
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Ingångslön enligt avtal.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 2 juni 2014

Liknande jobb


Doktorand inom strukturbioinformatik

Doktorand inom strukturbioinformatik

11 september 2024

Doktorand: Framtiden med biokol

Doktorand: Framtiden med biokol

10 september 2024

9 september 2024

Doktorand i kost- och måltidsvetenskap inriktning konsumentforskning

9 september 2024