OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) är en av fyra fackhögskolor vid Jönköping University. Vi bedriver utbildning och forskning inom medie- och kommunikationsvetenskap, internationellt arbete, Human Resources och lärarutbildning, och har en omfattande uppdragsverksamhet riktad mot fortbildning och kompetensutveckling. Hos oss kommer du att få uppleva en kreativ miljö med goda möjligheter till eget inflytande och personlig utveckling.
Avdelningen för pedagogik organiserar lärare och forskare inom pedagogik och närliggande ämnen.
Undervisningen genomförs i lärarutbildning, fristående kurser och externa uppdrag inom pedagogik, förskolepedagogik, fritidspedagogik och specialpedagogik.
Nu söker vi en doktorand i pedagogik inriktning förskola. Välkommen att söka tjänsten!
Doktoranden knyts till forskningsmiljön Praktiknära utbildningsforskning, Puf. Gemensamt inom miljön är att forskningen huvudsakligen bedrivs tillsammans med skolans aktörer och inte på dem. Miljön rymmer tematiker kring matematikdidaktik, förskoledidaktik, skolans ledarskap och specialpedagogik. I miljön ingår också Skolchefsinstitutet.
VI ERBJUDER DIG
Doktorandprojektet undersöker förskollärares relationsförmåga. Projektet är en del av en transnationell trend att vilja stärka förskollärares relationskompetens, för att på sikt öka processkvaliteten i barnens vardag i förskolan. Det handlar om att undersöka förskollärarens bakgrund för att skapa kvalitet i barn-vuxna relationer, skapa pedagogiska iscensättningar för barn-barn relationen och via relationen med barnet skapa lärande, utveckling, trygghet, omsorg och välmående för barn. Projektet är ett individuellt projekt och utvecklas i samarbete med huvudhandledare och biträdande handledare, men som också ingår i ett större sammanhang med andra forskarkollegor.
Datainsamling bedrivs i Värnamo och i dialog med Värnamo kommun. Doktoranden är anställd vid HLK men kommer att samverka med Värnamo kommun i form av exempelvis resultatpresentation under forskarstudiernas gång.
Den huvudsakliga arbetsuppgiften som doktorand är att ägna sig åt forskarstudier. I detta ingår att i enlighet med en individuell studieplan författa en doktorsavhandling i ovan nämnda projekt på svenska eller engelska och att fullfölja föreskrivna doktorandkurser.
Som doktorand bedriver du normalt forskarstudier på 80 procent av din tjänst och undervisar på 20 procent av tjänsten. Undervisningen kan exempelvis komma att bestå av handledning av examensarbeten i förskollärarprogrammet och uppföljning av förskollärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning.
Du förväntas vidare bidra till forskningsmiljön genom exempelvis seminariedeltagande och deltagande i gemensamma aktiviteter, liksom till undervisningen genom aktivt deltagande i exempelvis kurslagsmöten och ämnets kollegium.
KVALIFIKATIONER
För att anses behörig för tjänsten som doktorand ska du ha avlagt examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240hp, varav minst 60hp på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat motsvarade kunskaper. Du har relevant utbildning och erfarenhet relaterad till barn, barndom och förskola och villkoren i denna verksamhet. Exempel på relevant bakgrund är; förskollärare, examen inom pedagogik, examen från fältet barn- och ungdomsvetenskap eller motsvarande.
Vidare ser vi att du besitter:
- Goda kunskaper i engelska
- God förmåga att tillämpa ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt i arbetet
- Samarbets-, kommunikations- och initiativförmåga
Det är meriterande om du har goda kunskaper i skandinaviskt språk.
I bedömningen kommer personlig lämplighet för tjänsten väga tungt.
INFORMATION
Doktorandtjänsten är på heltid med start, 2023-08-01, eller enligt överenskommelse.
Anställningen är reglerad i enlighet med avtal om tidsbegränsad anställning av doktorander.
ANSÖKAN
Välkommen med din ansökan senast 2023-03-15.
Ansökan kan skrivas på svenska eller engelska. Bilagor föredras i PDF format och skall innehålla följande dokument:
- CV och personligt brev
- Vidimerade intyg och examensbevis
- Vetenskapliga publikationer
- Forskningsskiss om max 5 sidor som ska innehålla problemformulering/ar, teoretiska och metodologiska utgångspunkter samt en preliminär tidsplan för genomförande av forskningsarbetet. Studien ska undersöka förskollärares relationsförmåga. I ansökan förväntas den sökande beskriva en projektide som visar den teoretiska och forskningsmetodologiska bakgrunden för en studie som kan visa: - Hur kan förskollärarens relationsförmåga bedömas i befintlig praktik?
- Hur utvecklas kvalitet i relationsarbetet mellan barn och förskollärare?
Planen bedöms med avseende på originalitet, vetenskaplig relevans och genomförbarhet?
- Referenser
Jönköping University strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Vi värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald som tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Jönköping University är ett modernt lärosäte som kännetecknas av sin internationalisering och entreprenörsanda. Här finns välkvalificerade, uppfinningsrika och företagsamma medarbetare från hela världen. Vi utvecklar ny kunskap och delar kompetens genom hållbara samarbeten med näringsliv, offentlig sektor och andra akademiska institutioner. Vi erbjuder en jämlik och inkluderande arbetsplats och vi välkomnar sökande med olika bakgrund. Läs mer om oss på https://ju.se/
Kontaktpersoner på detta företaget
Bo Magnusson
036101492