Doktorand i Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL)

Arbetsbeskrivning

Högskolan Väst i Trollhättan är ledande i landet inom arbetsintegrerat lärande, AIL, och vi har regeringens uppdrag att utveckla AIL.

Med arbetsintegrerat lärande i utbildning och forskning utvecklas ny, relevant och samhällsnyttig avancerad kunskap i samspel mellan akademi och omvärld.

Doktorand i Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL)

Högskolan Väst utlyser en anställning som doktorand inom forskningsmiljön lärande i och för det nya arbetslivet (LINA). Projektet fokuserar pedagogiska modeller där teori och praktik integreras inom högre utbildning, och hur detta förändrar förutsättningarna för lärande, utbildning, kommunikation och kunskapsutveckling. LINA är en mångvetenskaplig forskningsmiljö vid Högskolan Väst.

Ämne

Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande

Ämnesbeskrivning – praktik och teori i högre utbildning

Ämnesområdet pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande tematiserar pedagogiska frågeställningar i arbetslivet, såsom förändrade villkor för professionellt kunskapsutövande samt dess konsekvenser för högre utbildning och professionell utveckling.

Forskningen inriktas mot Arbetsintegrerat lärande som pedagogisk modell i högre utbildning. Särskild uppmärksamhet riktas mot hur högre utbildning kan förbereda för ett föränderligt arbetsliv som utmärks av en ökande specialisering och växande behov av interprofessionella kompetenser. Empiriskt riktas forskningen mot innovativa lärandemiljöer i högre utbildning där aktörer från akademi och arbetsliv samverkar.

Arbetsuppgifter: En doktorandanställning skall resultera i en doktorsexamen och innebär ett intensivt arbete som innefattar inläsning och förkovring i ämnet, aktivt deltagande i forskningsmiljöns seminarier, design och genomförande av en egen studie, deltagande i internationella konferenser samt internationell publicering. Arbetet sker inom forskningsmiljön och med handledning av etablerade forskare. Beroende på den sökandes kompetens och tidigare erfarenhet kan doktorandarbetet ta olika form och innefatta allt ifrån detaljerade, kvalitativa studier av existerande praktiker och miljöer, till lärandets processer, villkor för lärandet, innehåll i lärandet och vilka konsekvenser det får. Oavsett inriktning kommer ett viktigt metodologiskt inslag, vid empiriska studier, vara att noggrant dokumentera och analysera de kommunikativa processer som där utspelar sig. 

Anställningen som doktorand tillsätts på heltid. I anställningen kan komma att ingå institutionstjänstgöring med upp till 20% av hel tjänst fördelat över studietiden.

Behörighet: Behörig att antas till utbildning på forskarnivå är den som uppfyller villkor för grundläggande och särskild behörighet och som i övrigt besitter nödvändig förmåga att fullfölja utbildningen.

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har enligt högskoleförordningen den som har:- Avlagt en examen på avancerad nivå,- Fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avanceradnivå, eller- På något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper- Forsknings- och forskarutbildningsnämnden kan för enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet om det finns särskilda skäl (HF 7 kap. § 39)

Övergångsregler:

- Även den som har utbildning eller examen från grundläggande högskoleutbildning som motsvarar behörighetskraven ovan ska vara behörig (P 10 övergångsbestämmelserna till SFS 2006:1053). Undantag från behörighetskraven får göras även i detta fall, om det finns särskilda skäl.- De som före den 1 juli 2007 har uppfyllt kraven på grundläggande behörighet till forskarutbildning (120 poäng grundläggande högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper), ska även därefter anses ha grundläggande behörighet för tillträde till utbildning på forskarnivå, dock längst till utgången av 2015 (P11 övergångsbestämmelserna till SFS 2006:1053). Undantag från detta krav medges ej.

Särskild behörighet: Särskild behörighet har den som har kunskaper motsvarande 120 högskolepoäng i pedagogik eller i annat ämne med relevans för pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, varav minst 30 hp på avancerad nivå. Uppsats/examensarbete omfattande minst 15 hp på avancerad nivå, i pedagogik eller i annat ämne med relevans för pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, skall ingå.

Bedömningsgrund: Sökande ska vara behörig till antagning i forskarutbildning i Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande. Innehavaren av doktorandanställningen ska ha en solid bakgrund i ämnet och dokumenterade erfarenheter av studier som rör forskningsfältet. Givet att de flesta utbildningsprogram inom högre utbildning använder svenska som arbetsspråk, utgör behärskande av svenska (eller andra skandinaviska språk) en ytterligare kvalifikation. Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1998:80. Det är bara den som samtidigt antas till forskarutbildningen som kan få en doktorandanställning. Generellt sett är det den sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen som är vägledande för bedömningen. Mer specifikt läggs särskild vikt vid bedömning av den vetenskapliga kvaliteten på till ansökan medföljande forskningsplan där sökande presenterar sitt planerade avhandlingsområde och relevanta publikationer, uppsatser eller examensarbeten. Intervjuer med ett antal sökande kan bli aktuellt.

En viktig målsättning med forskningen som bedrivs är att erbjuda kunskap om, samt en reflekterad syn på lärande och kunskapsformering i olika arbetssammanhang vilket i sin tur förutsätter forskning som är teoretiskt och metodologiskt väl grundad. Avhandlingsarbetet skall bedrivas i en internationell forskningsmiljö, varför det är meriterande att vara väl orienterad i internationell litteratur inom det egna forskningsområdet.

Övrigt: Ansökan görs digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Se http://www.hv.se/sv/om-hogskolan/lediga-anstallningar

Sökande skall till sin ansökan bifoga:

- Fullständigt CV
- Publikationer
- Uppsatser och examensarbeten
- En forskningsplan som presenterar (ett eller flera) forskningsproblem och teoretiska perspektiv som sökande vill arbeta med (max 5 sidor).
Samtliga handlingar skall vara Högskolan Väst tillhanda senast 2015-08-14.

De underlag som inte kan skickas digitalt ska skickas till: Högskolan Väst, Personalavdelningen, 461 86 Trollhättan. Ange ref. nr: R2015/56

Kontaktpersoner på detta företaget

Mariella Niemi, avdelningsledare
0520-223761, 0721-600161
Thomas Winman
0520-22 39 43
Emma Sorbring
+46520-223712
Lena Garberg, avdelningsledare
0520-223795
Anna Henriksen, avdelningschef
0520-22 37 57
Lena Sjöberg, avdelningschef
0520-22 37 24
Lena Sjöberg
0520-223724
Sevtap Gurdal
0520-223782
Mikael Lorentzen, avdelningschef
0520-22 37 47
Emma Sorbring, Professor
0520-223712, mobil: +4673-397 50 03

Sammanfattning

Besöksadress

Gustava Melins gata 2
None

Postadress

Gustava Melins gata 2
Trollhättan, 46186

Liknande jobb


Doktorand inom strukturbioinformatik

Doktorand inom strukturbioinformatik

11 september 2024

Doktorand: Framtiden med biokol

Doktorand: Framtiden med biokol

10 september 2024

9 september 2024

Doktorand i kost- och måltidsvetenskap inriktning konsumentforskning

9 september 2024