Doktorand i Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL)

Arbetsbeskrivning

Samverkan är integrerad i Högskolan Västs utbildning och forskning och realiseras genom profilen Arbetsintegrerat lärande, AIL. Genom AIL bearbetas och förädlas kunskap i samverkan med omvärlden. Högskolan har regeringens särskilda uppdrag att utveckla AIL. Forskarutbildningsrättigheterna i produktionsteknik och arbetsintegrerat lärande ger uttryck för den vetenskapliga höjden i högskolans profil. Utöver högskolans tre prioriterade forskningsmiljöer – produktionsteknik, AIL samt barn-och ungdomsvetenskap – bedrivs forskning också inom ett flertal andra områden.

Högskolan Väst har ett högt söktryck, en bred rekrytering och en hög andel av studenterna etablerar sig på arbetsmarknaden. Högskolan finns centralt i Trollhättan med 11 000 studenter och närmare 600 anställda.



Doktorandens vetenskapliga arbete i projektet

Pedagogers professionella lärande och diskurser om barns aktörskap i fritidshemmet

Det är nu snart trettio år sedan barnkonventionen implementerades i Sverige och synen på barn och unga som aktörer med åsikter värda att beakta har sedan dess växt sig allt starkare.

I dagens samhälle är många verksamheter för barn och unga utformade efter detta perspektiv. En konsekvens blir att det ställs nya krav på professionella pedagoger, inte minst på dem som arbetar i fritidshemmet. De förväntas möta barn och unga som individer och att rusta dem för aktivt deltagande i samhället. Samtidigt växer barngruppernas storlek, till exempel har storleken på barngrupperna i fritidshemmet närmast fördubblats de senaste 15-20 åren. Forskning behövs för att utreda de faktiska konsekvenser detta får för pedagogernas arbete i fritidshemmet och vilka kunskapsbehov de nya villkoren genererar.

Syftet med det aktuella avhandlingsarbetet, som är en del av den utbildning på forskarnivå som anställningen avser, är att studera hur pedagogers diskurser om barn och barndom påverkar deras professionella lärande, hanteringen av de stora elevgrupperna och relationen till de enskilda barnen. Centralt i arbetet är med andra ord att studera hur perspektiv på barn och barndom är relaterade till pedagogers professionella lärande i verksamheten på fritidshemmet.

Ämnesområde: Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL)

Forskningsmiljö: Doktorandprojektet kommer att bedrivas i nära samarbete med andra doktorander och forskare vid den Barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljö (BUV) och andra doktorander med inriktning mot arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst. För mer information om forskningsmiljön BUV se: http://www.hv.se/BUV

Arbetsuppgifter: Forskarutbildningen innebär, förutom deltagande i forskarutbildningens kurser och andra aktiviteter, genomförande av ett självständigt avhandlingsarbete. Som doktorand ägnas anställningstiden framförallt åt forskarutbildning. En doktorand får dock i begränsad omfattning arbeta med utbildning och administration. Sådant arbete får, innan doktorsexamen har avlagts, inte omfatta mer är 20 % av full arbetstid (Högskoleförordningen 5 kap 2§). Eventuell institutionstjänstgöring (20 %) genomförs i huvudsak inom utbildningsvetenskap och barn- och ungdomsvetenskap.

Behörighetskrav: Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har avlagt examen på grund- och avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet har den som har kunskaper motsvarande 120 högskolepoäng i pedagogik eller i annat ämne med relevans för pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, varav minst 30 hp på avancerad nivå. Uppsats/examensarbete omfattande minst 15 hp på avancerad nivå, i pedagogik eller i annat ämne med relevans för pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, skall ingå.

Se 3.1 och 3.2 i Allmän studieplan för forskarutbildningen i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, Dnr 2015/1344 B 25: https://www.hv.se/forskning/till-dig-som-vill-bli-doktorand/arbetsintegrerat-larande/  

Bedömningsgrunder: Urval bland sökanden skall göras med hänsyn till förmågan att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Bedömningsgrunder hittas i 3.3 Allmän studieplan för forskarutbildningen i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, Dnr 2015/1342 B 25.

Den sökande ska förutom allmän och särskild behörighet, behärska svenska språket i tal och skrift. Erfarenheter relaterade till projektområdet, kvantitativa och kvalitativa metoder samt god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på engelska är meriterande.

Varaktighet: En anställning som doktorand ska gälla tillsvidare, dock längst till en viss tidpunkt och aldrig längre tid än ett år efter avlagd doktorsexamen. Den första anställningen får gälla högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Anställningen motsvarar fyra års heltidsstudier under maximalt åtta år (Högskoleförordningen 5 kap 7§).

Ansökan görs digitalt via Högskolan Västs rekryteringsverktyg. Se www.hv.se, Möt oss, Jobba hos oss.

Ansökan ska bestå av:

- CV/Meritförteckning
- Presentation av forskningsintresse inom området för utannonserad anställning (max 3 sidor).

Presentationen ska innehålla:
- en beskrivning av ditt intresse för och tidigare erfarenheter av forskningsområdet
- en beskrivning och argumentation för vad som är särskilt intressant att undersöka inom anställningens område.
- en beskrivning av hur den undersökning du skulle vilja genomföra kan utformas för att utveckla kunskap inom forskningsområdet.

- Examensarbete på avancerad nivå
- Intyg examen på grund- och avancerad nivå
- Övriga handlingar som den sökande önskar åberopa
- Namn, e-postadresser och telefonnummer till två referenser.

Godkända skrivspråk gällande uppsatser, examensbevis, betyg och andra relevanta dokument är skandinaviska språk och engelska, eller översättningar till dessa språk. Vid översättning bifogas även originaltext.

Detta skall vara Högskolan Väst tillhanda senast 2017-04-30

De underlag som inte kan skickas digitalt ska skickas till:

Högskolan Väst
HR-avdelningen
461 86 Trollhättan
Sverige

Ange ref.nr: 2017/63

Kontaktpersoner på detta företaget

Mariella Niemi, avdelningsledare
0520-223761, 0721-600161
Thomas Winman
0520-22 39 43
Emma Sorbring
+46520-223712
Lena Garberg, avdelningsledare
0520-223795
Anna Henriksen, avdelningschef
0520-22 37 57
Lena Sjöberg, avdelningschef
0520-22 37 24
Lena Sjöberg
0520-223724
Sevtap Gurdal
0520-223782
Mikael Lorentzen, avdelningschef
0520-22 37 47
Emma Sorbring, Professor
0520-223712, mobil: +4673-397 50 03

Sammanfattning

Besöksadress

Gustava Melins gata 2
None

Postadress

Gustava Melins gata 2
Trollhättan, 46186

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024