Doktorand i Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL)

Arbetsbeskrivning

Doktorandens vetenskapliga arbete i projektet

Att utveckla och främja en god skolmiljö och att förebygga studieavbrott

I dagens informations- och kunskapssamhälle har utbildning blivit allt viktigare.

Statistiken visar att utan gymnasieutbildning reduceras möjligheterna för ett aktivt deltagande i samhället och risken för försämrade livsvillkor ökar. Ungefär var tredje gymnasieelev uppnår inte en examen inom tre år och en fjärdedel har fortfarande ingen examen efter fyra års studier. Hösten 2016 saknade 13 % av eleverna behörighet till gymnasiet (undantaget de som nyligen kommit till Sverige), men med stora skillnader mellan skolor och kommuner. Att genom tidiga insatser stötta fler unga att fullfölja grundskolan anses vara en av de viktigaste åtgärderna för att förbättra ungas livsvillkor och en viktig angelägenhet för samhället i stort. Dock visar forskning och rapporter från Skolverket, Skolinspektionen och nationella utredare att många skolor saknar ett systematiskt arbete för att förebygga frånvaro och studieavbrott. Det finns även tydliga brister i hur skolor anpassar verksamheten för elever i behov av särskilt stöd och många gånger saknas också en tydlig repertoar av stödinsatser.

Syftet med det aktuella avhandlingsarbetet, som är en del av den utbildning på forskarnivå som anställningen avser, är att studera en projektform som avser att utveckla och främja en god skolmiljö och att förebygga studieavbrott. I arbetet kommer såväl kvalitativa som kvantitativa metoder för insamling och analys av data (mixed methods) att användas.

Projektet utgår från den handlingsplan som regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen antog 2017 och som syftar till att främja fullföljd skolgång.  Handlingsplanen, Kraftsamlingen Fullfölja studier, har sin grund i Västra Götalands tillväxt- och utvecklingsstrategi VG2020. Västra Götalandsregionen/Folkhälsokommittén har som ansvar att samordna det övergripande arbetet med handlingsplanen och att identifiera och föreslå åtgärder med positiv påverkan på fullföljd skolgång. Målet med kraftsamlingen är att skapa förutsättningar för att alla elever ska lämna grund- och gymnasieskolan med godkända betyg. Som ett led i detta arbete kommer Västra Götalandsregionen/Folkhälsokommittén att finansiera införandet av en projektform vid namn Plug Innan i skolor i Västra Götaland. Göteborgsregionens kommunalförbund kommer att tillhandahålla processtöd för denna verksamhet. Plug Innan är inriktad mot grundskolan och bygger till delvis på erfarenheter från Plug In, ett ESF-finansierat projekt där SKL tillsammans med åtta regioner bedrivit lokala delprojekt för att minska studieavbrott från gymnasieskolan.

Forskningsplan och konkreta forskningsfrågor kommer att utarbetas av doktoranden i samverkan med Västra Götalandsregionen/Folkhälsokommittén, Göteborgsregionens kommunalförbund och den Barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön. Doktoranden förväntas bedriva projektet i nära samverkan med Västra Götalandsregionen/Folkhälso-kommittén och Göteborgsregionens kommunalförbund, vilket bland annat innebär frekventa besök i verksamheterna, deltagande vid vissa arbetsplatsmöten och bidra till mindre omfattande populärvetenskapliga rapporter inom projektet.

Ämnesområde: Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL)

Forskningsmiljö: Doktorandprojektet kommer att bedrivas i nära samarbete med andra doktorander och forskare vid den Barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljö (BUV) och andra doktorander med inriktning mot arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst. För mer information om forskningsmiljön BUV se: http://www.hv.se/BUV

Arbetsuppgifter: Forskarutbildningen innebär, förutom deltagande i forskarutbildningens kurser och andra aktiviteter, genomförande av ett självständigt avhandlingsarbete. Som doktorand ägnas anställningstiden framförallt åt forskarutbildning. En doktorand får dock i begränsad omfattning arbeta med utbildning och administration. Sådant arbete får, innan doktorsexamen har avlagts, inte omfatta mer är 20 % av full arbetstid (Högskoleförordningen 5 kap 2§). Eventuell institutionstjänstgöring (20 %) genomförs i huvudsak inom utbildningsvetenskap och barn- och ungdomsvetenskap.

Behörighetskrav: Se 3.1 och 3.2 i Allmän studieplan för forskarutbildningen i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, Dnr 2015/1344 B 25: https://www.hv.se/forskning/till-dig-som-vill-bli-doktorand/arbetsintegrerat-larande/  

Bedömningsgrunder: Urval bland sökanden skall göras med hänsyn till förmågan att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Bedömningsgrunder hittas i 3.3 Allmän studieplan för forskarutbildningen i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, Dnr 2015/1342 B 25.

Den sökande ska förutom allmän och särskild behörighet, behärska svenska språket i tal och skrift. Erfarenheter relaterade till projektområdet, kvantitativa och kvalitativa metoder samt god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på engelska är meriterande.

Varaktighet: En anställning som doktorand ska gälla tillsvidare, dock längst till en viss tidpunkt och aldrig längre tid än ett år efter avlagd doktorsexamen. Den första anställningen får gälla högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Anställningen motsvarar fyra års heltidsstudier under maximalt åtta år (Högskoleförordningen 5 kap 7§).

Ansökan görs digitalt via Högskolan Västs rekryteringsverktyg. Se www.hv.se, Möt oss, Jobba hos oss.

Ansökan ska bestå av:

- CV/Meritförteckning
- Presentation av forskningsintresse inom området för utannonserad anställning (max 3 sidor).

Presentationen ska innehålla:
- en beskrivning av ditt intresse för och tidigare erfarenheter av forskningsområdet
- en beskrivning och argumentation för vad som är särskilt intressant att undersöka inom anställningens område.
- en beskrivning av hur den undersökning du skulle vilja genomföra kan utformas för att utveckla kunskap inom forskningsområdet.

- Examensarbete på avancerad nivå
- Intyg examen på grund- och avancerad nivå
- Övriga handlingar som den sökande önskar åberopa
- Namn, e-postadresser och telefonnummer till två referenser.

Detta skall vara Högskolan Väst tillhanda senast 2017-04-30

De underlag som inte kan skickas digitalt ska skickas till:

Högskolan Väst
HR-avdelningen
461 86 Trollhättan
Sverige

Ange ref.nr: 2017/63

Kontaktpersoner på detta företaget

Mariella Niemi, avdelningsledare
0520-223761, 0721-600161
Thomas Winman
0520-22 39 43
Emma Sorbring
+46520-223712
Lena Garberg, avdelningsledare
0520-223795
Anna Henriksen, avdelningschef
0520-22 37 57
Lena Sjöberg, avdelningschef
0520-22 37 24
Lena Sjöberg
0520-223724
Sevtap Gurdal
0520-223782
Mikael Lorentzen, avdelningschef
0520-22 37 47
Emma Sorbring, Professor
0520-223712, mobil: +4673-397 50 03

Sammanfattning

Besöksadress

Gustava Melins gata 2
None

Postadress

Gustava Melins gata 2
Trollhättan, 46186

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024