OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Diarienummer: 313-1195-09 Doktorand i pedagogiskt arbete med inriktning mot matematik - med fokus på de tidigare skolåren Institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap ledigförklarar en doktorandanställning i pedagogiskt arbete med inriktning mot matematik med tillträde 2010-02-01 eller enligt överenskommelse.Vi söker dig som vill ingå i en forskargrupp kring ett projekt som handlar om hur lärare kan utveckla sin formativa bedömning i matematikklassrummet för att stödja elevers lärande och motivation i grundskolan.Formativ bedömning kan ses som en undervisningsstrategi där bedömning används med huvudsyfte att stödja lärande och där information från bedömningen används till att anpassa undervisningen för att möta lärandebehoven.Mer information om formativ bedömning finns att läsa på: http://www.nctm.org/news/content.aspx?id=11474, och http://www.nctm.org/news/content.aspx?id=11466 Anställningen omfattar till övervägande delen forskning/forskarutbildning, men till viss del även undervisning.För att bli antagen till forskarutbildning i pedagogiskt arbete med inriktning mot matematik krävs att den sökande har en lärarexamen, ett examensarbete om 15 högskolepoäng och minst 30 högskolepoäng i ämnet matematik/matematikdidaktik, eller motsvarande.Erfarenhet av undervisning i matematik i grundskolans tidigare år är meriterande.Mer information om behörighetskrav samt studieplan för forskarutbildning i pedagogiskt arbete med inriktning mot matematik framgår av information på http://www.teknat.umu.se/digitalAssets/15/15379_pedagogiskt-arbete-doktor.pdf Ansökan ska bestå av: * en styrkt meritsammanställning * beskrivning om varför du är intresserad och lämpad för befattningen * kopior av examensarbete och ev.Enligt Högskoleförordningen (12 kap 2 ) kan beslutet om anställning inte överklagas.Handlingar som skickas elektroniskt ska vara i word- eller pdf-format.