OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Dnr LiU-2010-00678
Vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande bedrivs omfattande grundutbildning, forskning och forskarutbildning inom ämnena didaktik, handikappvetenskap, pedagogik, pedagogiskt arbete, psykologi, psykoterapi och sociologi.
LINKÖPINGS UNIVERSITET
ledigförklarar en anställning som
Doktorand i pedagogiskt arbete med inriktning mot lärares arbete, lärande och organisering
med placering vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, avdelningen för pedagogik och didaktik i utbildning och skola (PeDiUS)
Forskningsmiljö: Pedagogiskt arbete är ett institutionsövergripande och mångvetenskapligt forskningsområde som behandlar frågor med relevans för skolans-, barnomsorgens och lärarutbildningens praktiker och andra pedagogiska verksamheter. Forskningen syftar till att problematisera t ex skolan som institution ur ett historiskt, samtida och framtida perspektiv och bidra till utvecklingen av lärares yrkeskunskap. Forskningsfältet som denna tjänst är riktad mot innefattar:
Lärares arbete, elevers lärande och kunskapsbildning.
Lärares yrkeskunnande, elevers lärande i klassrumssituationen, kunskapsbildning och lärande hos lärare och elever, allmän- och naturvetenskapernas didaktik, skolan som organisation och institution, pedagogiskt ledarskap hos rektorer och lärare samt skolutveckling.
Arbetsuppgifter: Den som är anställd som doktorand skall främst ägna sig åt sin forskarutbildning. En doktorand får dock i begränsad omfattning arbeta med utbildning, forskning och administration. Sådant arbete får, innan doktorsexamen har avlagts, inte omfatta mer än 20 procent av full arbetstid.
Behörighet: För att antas till forskarutbildning och anställning som doktorand krävs att den sökande har dels grundläggande behörighet, dels särskild behörighet enligt nedan. Vidare krävs att den sökande bedöms ha sådan förmåga i övrigt som behövs för att klara utbildningen.
Grundläggande behörighet
Grundläggande behörighet att antas till forskarutbildning har den som har avlagt examen på avancerad nivå, har fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som har avlagt motsvarande äldre examen, eller som i någon annan ordning inom eller utom landet har förvärvat motsvarande kunskaper. Om det finns särskilda skäl får områdesstyrelsen för en enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet.
Övergångsbestämmelse
Den som före den 1 juli 2007 uppfyller kraven på grundläggande behörighet för tillträde till forskarutbildning, skall även därefter anses ha grundläggande behörighet för tillträde till utbildning på forskarnivå, dock längst till utgången av juni 2015. Grundläggande behörighet har den som har gått igenom högskoleutbildning om minst 120 poäng eller som i annan ordning inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Särskild behörighet
Särskild behörighet att antas till forskarutbildningen har den sökande som fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng på avancerad nivå med relevans för pedagogiskt arbete.
Förordnandetid: Den första anställningen får gälla högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. En person får vara anställd som doktorand under sammanlagt högst åtta år. Den sammanlagda anställningstiden får dock inte vara längre än vad som motsvarar utbildning på forskarnivå på heltid under fyra år.
Kompletterande information: www.liu.se