Doktorand i pedagogiskt arbete

Doktorand i pedagogiskt arbete

Arbetsbeskrivning

Vill du bli en del av en kunnig och engagerad forskningsmiljö? Som forskarstuderande i pedagogiskt arbete får du möjlighet att bidra med kunskap om undervisnings- och lärprocesser, villkor och förutsättningar som påverkar barns, ungas och vuxnas möjligheter till kunskapsutveckling och social utveckling. Du kommer att verka i en aktiv forskningsmiljö tillsammans med ett 60-tal andra forskare inom språk- och lärarutbildningsområdet vid Högskolan Dalarna.

Din arbetsdag som doktorand

Forskarstudierna bedrivs i ämnet pedagogiskt arbete och följer dess allmänna studieplan. Pedagogiskt arbete är ett forskarutbildningsämne med nära anknytning till lärarutbildningen. Det behandlar institutionella pedagogiska praktiker inom förskola, skola och högskola. Ämnets centrala kunskapsobjekt är undervisning, lärande, omsorg och fostran, vilka ses som integrerade processer. Studierna bedrivs ofta med utgångspunkt i didaktiska frågor. Forskarutbildningsämnet innefattar dessutom studier av betingelser för dessa kunskapsobjekt, exempelvis studier av undervisningsmiljöer, artefakter och lärresurser samt undervisnings-, fostrans- och lärandeuppdragens utformning och legitimering. Frågor om pedagogers, elevers, barns och studenters upplevelser och förståelser av undervisning, lärande, fostran och omsorg samt dess betingelser är även väsentliga aspekter av pedagogiskt arbete. Teori- och metodutveckling utgör också en viktig del av ämnet.

En forskarutbildning med doktorsexamen som slutmål motsvarar fyra års heltidsstudier, som vanligen bedrivs på 80% med 20% institutionstjänstgöring, eller enligt överenskommelse.

Utlysningen inriktas särskilt mot studier inom det språkdidaktiska området, inom vilket Högskolan Dalarna har utvecklat en aktiv forsknings- och utbildningsmiljö. Förutom forskning och lärarutbildning i ämnena svenska, svenska som andraspråk, engelska, tyska, franska, spanska, kinesiska och arabiska som modersmål, bedrivs även forskning och utbildning i portugisiska, italienska, ryska och japanska.

Utlysningen är öppen för doktorandprojekt inom de moderna språkens didaktik med fokus på undervisning och lärande i ungdomsskolan.

För att bli antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogiskt arbete krävs att den sökande har såväl grundläggande som särskild behörighet. Urval bland de sökande görs utifrån de sökandes uppvisade förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen i enlighet med den allmänna studieplanen.

Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet för antagning till forskarutbildning i pedagogiskt arbete har den som avlagt lärar- eller förskollärarexamen samt har minst två års pedagogisk yrkesverksamhet. Det är också ett krav att besitta nödvändiga språkkunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Särskilt meriterande är egen ämneslärarexamen i ett eller fler moderna språk samt erfarenhet av språkundervisning inom ungdomsskolan såväl som lärarutbildningen.

Den sökande ska ha god social förmåga och klara av arbete både enskilt och i grupp. Aktivt deltagande i institutionens såväl som forskarutbildningens forskningsmiljö är ett krav.

Antagning sker efter individuell bedömning utifrån uppställda kriterier i den allmänna studieplanen för forskarutbildning i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna samt de kriterier som anges som särskilt meriterande i denna utlysning. I bedömningen beaktas den sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Därvid bedöms särskilt den sökandes studieresultat från tidigare utbildning samt kvaliteten i de självständiga skriftliga arbeten av forsknings- och/eller utredningskaraktär som bilagts ansökan samt den sökandes uppvisade språkfärdighet i tal och skrift.

Anställningen

Anställningarna är tidsbegränsade anställningar enligt 5 kap Högskoleförordningen, tjänstgöringsgrad 100 %, med tillträde i september 2022 eller enligt överenskommelse. Högskolan Dalarna är ett lärosäte som verkar på två orter. Placeringsort för denna anställning är Falun.

Bedömningsgrunder

För att bli antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogiskt arbete krävs att den sökande har såväl grundläggande som särskild behörighet. Urval bland de sökande görs utifrån de sökandes uppvisade förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen i enlighet med den allmänna studieplanen.

Övrigt

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och vi använder oss av kompetensbaserad metodik genom hela rekryteringsprocessen.
Lön efter Högskolan Dalarnas doktorandstege.

Ansökningshandlingar


• Meritförteckning/CV
• Vidimerade kopior av examensbevis och betyg på ingående kurser i examen/mina, etc.
• Genomförda examensarbeten och/eller kandidat-/magisterexamensuppsatser samt eventuellt andra vetenskapliga texter eller relevanta texter, exempelvis utredningsuppdrag eller kvalitetsarbete
• En kortfattad beskrivning av varför den sökande är intresserad av forskarutbildningen, omfattning cirka två sidor
• En forskningsplan där ett tänkt forskningsprojekt beskrivs (3–5 sidor). Planen skall innehålla en kort inledning där den sökande redogör för och motiverar forskningsproblemet och anger syfte och några för forskningsprojektet centrala frågeställningar. Därefter beskrivs och motiveras övergripande tankar om val av metod och genomförande, samt tänkta möjliga teoretiska utgångspunkter. Planen bör även innehålla något om tidigare forskning inom kunskapsområdet ifråga
• Referensbrev eller kontaktuppgifter till tre referenspersoner.

Låter det spännande? För fullständig annons vänligen se www.du.se/jobb


På Högskolan Dalarna är du med och skapar möjligheter för alla människor att delta i högre utbildning. Tillsammans skapar vi öppna vägar till kunskap för ett gott samhälle - i vår egen region och i ett globalt perspektiv. Våra utbildningar är aktuella och håller hög kvalitet och forskningen sker i nära samverkan med omgivande samhälle. Vi är cirka 850 anställda, 17 000 studenter och en stor mängd samarbetspartners som gör detta möjligt. Tillsammans vill vi förändra världen - vill du förändra den med oss?

Kontaktpersoner på detta företaget

TCO-lärarförbundet Kerstin Ahlberg

SACO Christina Romlid
023- 77 80 00
Avdelningschef Anna Parkhouse
023-77 89 06
Ämnesföreträdare Kevin McKee
023-77 82 38
verksamhetsledare Eva Hämberg
023-77 84 67
Verksamhetsledare Ann-Marie Mohlin
023-77 84 67
Akademichef Stina Jeffner
023-77 89 33
Professor i omvårdnad Anna Ehrenberg
023-77 84 72
Avdelningschef för omvårdnad Magnus Jobs
023-77 84 72
Projektledare Dala Sports Academy Sofia Brorsson
0701-910685

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan Dalarna
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 maj 2022
  • Ansök senast: 15 juni 2022

Besöksadress

Selma Lagerlöfsplatsen
None

Postadress

None
FALUN, 79188

Liknande jobb


Doktorand inom strukturbioinformatik

Doktorand inom strukturbioinformatik

11 september 2024

Doktorand: Framtiden med biokol

Doktorand: Framtiden med biokol

10 september 2024

9 september 2024

Doktorand i kost- och måltidsvetenskap inriktning konsumentforskning

9 september 2024