OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Linköpings universitet ledigförklarar en anställning som Doktorand i Pedagogiskt arbete med inriktning Artificiell intelligens (AI), informationsteknologi och lärande
Inom forskningsprojektet ”AI literacy in teacher education – a participatory approach” som handlar om frågor relaterade till framväxande, transformativa teknologier och lärarutbildningens praktik utlyses en doktorandtjänst. Projektet kommer att undersöka vad AI literacy inom lärarutbildningen innebär i form av kunskaper och kompetenser.
Arbetsuppgifter
Anställningen sker inom ramen för projektet ”AI literacy in teacher education – a participatory approach” där arbetet innefattar deltagande i alla delar av projektets forskningsprocess och samarbete med kollegor av olika yrkesgrupper. Det innebär till exempel att tillsammans med handledare designa studier och interagera med lärarstudenter, lärare och lärarutbildare, att analysera data men också att medverka i vetenskapligt skrivande (författare och medförfattare). Utöver detta förväntas du bidra i vetenskapliga gruppmöten inom projektet. Projektet ingår i satsningen ”Wallenberg Autonomous System Project – Humanities and Society” (WASP-HS) och utförs i samarbete mellan forskare på Linköpings universitet (Liu), Stockholms universitet (Su) och forskningsinstitutet Innovation, forskning, utveckling och utveckling i skola (IFous). Läs mer om projektet här: https://liu.se/forskning/ai-literacy-i-lararutbildning
Som doktorand ägnar du dig åt din forskarutbildning och forskningsprojektet där du ingår. I ditt arbete kan även ingå att undervisa eller att delta i andra institutionsuppdrag, upp till 20% av heltid.
Din arbetsplats
Anställningen är placerad vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) på avdelningen för Lärande, estetik, naturvetenskap (LEN). Avdelningen bedriver praktiknära forskning inom ämnet Pedagogisk arbete. Doktorandanställningen är en del av Lius satsning på forskning om AI, lärande och skola med syfte att bygga en nationellt stark forskningsmiljö med fokus på transformativa teknologier och en hållbar forskningsöverbyggnad för samtliga grundlärarutbildningar.
Både SU och IFous är samarbetspartners i projektet “AI literacy in teacher education – a participatory approach”. Därför kan delar av tjänstgöringen vara placerad vid Institution för pedagogik och didaktik (IPD) vid SU och på IFous, ett fristående forskningsinstitut med uppdrag är att vara en nationell plattform för skolans FoU-arbete. Möjligheten utgår ifrån ett nätverksinitiativ med syfte att främja vetenskapligt samarbete mellan doktorander och forskare vid olika universitet och externa partners.
Behörighet
Du har avlagt examen på avancerad nivå för i projektet relevant område, så som pedagogiskt arbete och samhällsvetenskapernas kunskapsområden och forskningsmetoder, slutfört kurser om minst 240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå inom området eller på något annat sätt förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Du har kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift liksom kunskap om den svenska skolan. Dokumenterad kunskap angående AI, exempelvis kursdeltagande är meriterande. Vidare är erfarenhet av arbete fokuserat på lärande och digital teknik meriterande, liksom erfarenhet av att arbeta med/leda lärare eller att ha arbetat med lärarutbildning. Erfarenhet av forskning och publicering inom ämnesområdet är också meriterande.
Som person har du förmåga att arbeta självständigt och att vara noggrann samt förmåga att samarbeta och vara flexibel.
Universitetet kommer i denna rekrytering främst att beakta den som efter en helhetsbedömning av kompetens och skicklighet, bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter.
Om anställningen
I samband med tillträde till anställningen kommer du att antas till forskarutbildningen. Anställningen är tidsbegränsad till fyra år heltid. Du anställs till en början på ett år, och därefter förnyas anställningen med högst två år i taget, utifrån uppnådd studieplan. Förlängning av anställning upp till fem år sker utifrån grad av eventuella undervisnings- och institutionsuppdrag. Vid särskilda skäl kan förlängning ske.
Tillträde
1 augusti 2023, eller enligt överenskommelse.
Lön
Doktorandlönen regleras utifrån en lokalt avtalad lönestege.
Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande
Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.