Doktorand i pedagogiskt arbete - forskarskolan pedagogik och yrkeskunnande

Doktorand i pedagogiskt arbete - forskarskolan pedagogik och yrkeskunnande

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi en doktorand i pedagogiskt arbete inom forskarskola Pedagogik och yrkeskunnande till projektet: Att skriva för att lära sig något annat: Hur yrkeslärare kan använda skrivande som ett didaktiskt verktyg inom gymnasiets yrkesprogram.

Goda kunskaper i att läsa och skriva kopplas traditionellt ihop med de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, men dagens arbetsliv ställer höga krav på läs- och skrivförmåga oavsett yrke. Forskning visar att instruktioner för arbetsmoment och dokumentation av arbetsuppgifter utgör viktiga delar av arbetsprocesser, och elever på gymnasiets yrkesprogram behöver därför bygga upp en professionsrelevant verktygslåda av språkliga kompetenser. Utifrån detta behov behöver yrkeslärarutbildningen utöka såväl teoretisk som praktisk kunskap om hur gymnasiets yrkeselever kan använda skrivande som ett verktyg. 

Doktorandprojektets övergripande syfte är att undersöka hur yrkesläraren kan arbeta med skrivande som ett didaktiskt redskap, med särskilt fokus på hur skrivandet kan användas i dokumentationsprocesser under yrkesutövandet. Projektet syftar till att i förlängningen utveckla specifik ämnesdidaktisk kunskap för yrkesläraren, men tar inledande avstamp i existerande nationell och internationell skrivdidaktik, vilket också omfattar inriktningar mot läs- och skrivsvårigheter och andraspråksskrivande. Projektet har en explorativ ansats, och planeras utgöras av 3–4 delstudier med olika metodologisk inriktning, exempelvis observation, fokusgrupper och intervention. Studiens forskningsfrågor omfattar exempelvis:

- Hur stärks och motiveras yrkesprogrammens elever att utveckla sin läs- och skrivförmåga?
- Hur kan ”tyst yrkeskunskap” dokumenteras skriftligt?
- Vad är skrivandets roll i mer sammansatt, multimodal kommunikation i yrkesverksamheten?
- Hur kan skrivandet användas för att dokumentera och därmed stärka de didaktiska inslagen i det arbetsplatsförlagda lärandet (APL) och/eller lärlingsutbildningen? 

Avhandlingsarbetet genomförs inom ramen för forskarskolan Pedagogik och yrkeskunnande som bedrivs i samarbete med Linneuniversitetet och Malmö universitet. För att ta del av fakultetens forskning se http://www.hkr.se/forskning/.

 

Arbetsuppgifter
Som doktorand arbetar du i det aktuella forskningsprojektet, men arbetar även självständigt med ditt eget avhandlingsarbete och kurser. I arbetsuppgifterna ingår även muntlig och skriftlig vetenskaplig kommunikation av forskningsresultat. Avhandlingsprojektet inkluderar samverkan med verksamma lärare och kommer att bedrivas på en skola.

Utöver de aktiviteter som gemensamt anordnas av forskarskolan Pedagogik och yrkeskunnande, som är inriktad mot yrkeslärarutbildning, träffas handledare och doktorander som är kopplade till Högskolan Kristianstad på campus i gemensamma verksamheter med relevans för forskarstudierna. Du som erbjuds anställning har din arbetsplats vid Högskolan Kristianstad och kommer att bli antagen till forskarutbildning i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Som doktorand ingår du i en seminariegrupp med andra doktorander i fakultetens forskningsmiljöer. I utbildningen ingår obligatoriska kurser vid Högskolan Kristianstad och valbara kurser vilka ofta genomförs vid annat lärosäte.

Som doktorand kommer du att bedriva forskning och läsa forskarutbildningskurser 80 % av tiden och undervisa i lärarutbildning 20 % av tiden under fem år, vilket leder fram till en doktorsexamen.

 

Behörighet och kvalifikationer
Behörig att antas till utbildning på forskarnivå är du som uppfyller villkor för grundläggande och särskild behörighet och som i övrigt har nödvändig förmåga att fullfölja utbildningen.

Grundläggande behörighet: avlagd examen på avancerad nivå, eller slutförda kursfordringar om minst 240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper (HF, 7 kap. 39§).

Särskild behörighet: grundläggande behörighet, lärarutbildning samt minst två års pedagogisk yrkesverksamhet, eller på annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper (HF 7 kap. 40§).

Bedömning av den sökandes förmåga att tillgodogöra sig utbildningen är av stor vikt och bedömningsgrunderna är: tidigare studieresultat, kvaliteten i tidigare självständiga arbeten, motivation och förväntningar på forskarutbildningen, teoretisk medvetenhet, förmåga att tillägna sig handledning, förmåga till självständighet samt språklig och analytisk förmåga.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i gymnasieskolans yrkesförberedande program och av arbete inom yrkeslärarutbildning. Du har god datorvana och kan kommunicera väl både muntligt och skriftligt på svenska och engelska. I rollen som doktorand är det viktigt att du har god förmåga att kommunicera och interagera med olika grupper. Du samarbetar bra med andra på ett lyhört och smidigt sätt. Samtidigt är du självgående, tar ansvar för din uppgift och strukturerar ditt arbete. Du tar initiativ, är flexibel, pedagogisk samt kulturellt medveten och värdesätter olikheter.   

Övrigt
Tillträde är 2022-09-01 eller enligt överenskommelse. Tjänsten är på heltid eller annan tjänstgöringsgrad enligt överenskommelse. Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1993:100, kap 5. Anställningen avser forskarstudier till doktorsexamen. Som doktorand får du en tidsbegränsad anställning som omfattar fyra års heltidsstudier som regleras av HF kap 5, §§ 3 a, 7. Den första anställningen får gälla högst ett år. Anställningen får därefter förnyas med högst två år i taget. Utbildningen som avslutas med doktorsexamen omfattar 240 högskolepoäng. I de fall institutionstjänstgöring förekommer ska forskarutbildningen förlängas i motsvarande omfattning.

Ansökan
Ansökan ska innehålla:

- CV/Meritförteckning
- En beskrivning av dina motiv för att söka denna doktorandtjänst i pedagogiskt arbete och vilka förväntningar du har på forskarutbildningen (högst 2 sidor, 12 punkter, 1,5 radavstånd).
- Ett utkast till en projektplan som ansluter till forskarskolans inriktning mot yrkeslärarutbildning och det i annonsen beskrivna forskningsprojektet (högst 4 sidor, 12 punkter, 1,5 radavstånd).
- Bifoga de arbeten (magister/masteruppsats, rapporter, vetenskapliga artiklar etc) som du genomfört.
- Bifoga examensbevis för examen på avancerad nivå och lärarutbildning 
Frågor om ansökan: kontakta systemets support 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anders Håkansson, Saco/Sulf
044-20 30 58
Odd Skyllberg, OFR/S, Lärarförbundet
044-13 48 88
Marie Lindblom, OFR/S, ST
044-20 32 02
Thomas Achen, förvaltningschef
044-20 30 11
Carina Andersson, personalstrateg
044-20 30 28
Torben Olsson, avdelningschef och affärsutvecklare
044-20 80 07
Matts Behrens, IT-chef
044-20 30 61
Anders Håkansson, Saco-S
044-20 30 58
Ingvar Holm, avdelningschef
044-20 34 01
Annica Göth, chef Avdelningen för studentservice
044-20 85 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan Kristianstad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 mars 2022
  • Ansök senast: 2 maj 2022

Besöksadress

291 39 Elmetorpsv. 15
None

Postadress

Elmetorpsv. 15
Kristianstad, 29139

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024