OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en doktorand i pedagogiskt till projektet Pedagogiskt arbete för barns tillhörighet.
Projektet riktas mot pedagogiskt arbete med barns tillhörighet, inkludering och delaktighet i pedagogisk praktik, med målet att motverka exkludering från gemenskap och grupptillhörighet. Övergripande syfte är att bidra med kunskap om tillhörighetens politik i pedagogisk praktik. Mer preciserat syftar projektet till att utveckla en inkluderande pedagogik, dels genom att kritiskt granska uttryckta intentioner för barns tillhörighet i transnationella och nationella policytexter, dels genom att studera transformeringen från policy till konkret pedagogiskt arbete. I arbetet med att stödja barns tillhörighet studeras innovativa processer och kritiska incidenter. Således beaktas tre nivåer i studien: intentioner på makronivå, villkor och organisation på mesonivå, samt iscensättning och interaktioner på mikronivå.
Doktorandtjänsten knyts till forskningsmiljön Barndom, lärande och utbildning (BALU) som har nära anknytning till de yngre årens pedagogiska praktiker, dvs. förskola, förskoleklass, fritidshem och de yngre åren i grundskolan. Miljön har en bred forskningsansats och syftar till att bidra med kunskap inom områdena didaktik, profession och värdepedagogiskt arbete. Aktuell forskning rör barns lärande, utveckling och utbildning, barndomsvillkor, barns perspektiv samt frågor som rör vetenskaplig grund och undervisning i relation till specifika innehåll och värden. För vidare information, se www.hkr.se/balu
Vid fakulteten för lärarutbildning bedrivs forskning och utbildning inom ett brett fält av områden. För att ta del av fakultetens forskning se http://www.hkr.se/forskning/.
Arbetsuppgifter
Som doktorand deltar du i det aktuella forskningsprojektets övergripande aktiviteter, men arbetar även självständigt med ditt eget avhandlingsarbete, som bland annat omfattar obligatoriska valbara kurser. I arbetsuppgifterna ingår även muntlig och skriftlig vetenskaplig kommunikation av forskningsresultat. Avhandlingsprojektet inkluderar samverkan med verksamma lärare och kommer att bedrivas på en förskola/skola.
Du som erbjuds anställning som doktorand kommer att vara anställd och ha din arbetsplats vid Högskolan Kristianstad och bli antagen till forskarutbildning i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Som doktorand ingår du i en seminariegrupp med andra doktorander i fakultetens forskningsmiljöer. I utbildningen ingår obligatoriska kurser vid Högskolan Kristianstad och valbara kurser vilka ofta genomförs vid annat lärosäte.
Forskningsmiljöerna vid Högskolan Kristianstad erbjuder en högkvalitativ miljö för forskarutbildning. Som doktorand kommer du att bedriva forskning och läsa forskarutbildningskurser 80 % av tiden och undervisa i lärarutbildning 20 % av tiden under fem år, vilket leder fram till en doktorsexamen.
Behörighet och kvalifikationer
Behörig att antas till utbildning på forskarnivå är du som uppfyller villkor för grundläggande och särskild behörighet och som i övrigt har nödvändig förmåga att fullfölja utbildningen.
För att bli antagen till utbildning på forskarnivå krävs det att du har grundläggande behörighet genom avlagd examen på avancerad nivå, eller slutförda kursfordringar om minst 240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper (HF, 7 kap. 39§).
För att uppfylla kravet på särskild behörighet för att antas till utbildning på forskarnivå i pedagogiskt arbete krävs att du har grundläggande behörighet, lärarutbildning samt minst två års pedagogisk yrkesverksamhet, eller på annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper (HF 7 kap. 40§).
Utöver den allmänna och särskilda behörigheten kommer en bedömning av den sökandes förmåga att tillgodogöra sig utbildningen att ha stor vikt. Vid Högskolan Kristianstad tillämpas följande bedömningsgrunder: tidigare studieresultat, kvaliteten i tidigare självständiga arbeten, motivation och förväntningar på forskarutbildningen, teoretisk medvetenhet, förmåga att tillägna sig handledning, förmåga till självständighet samt språklig och analytisk förmåga.
Det är meriterande om du har lärarutbildning med inriktning mot förskola, grundskola med inriktning fritidshem och år 1-3. Erfarenhet av arbete i förskola, förskoleklass, fritidshem eller de yngre åren i grundskolan är även det meriterande.
Du har god datorvana och kan kommunicera väl både muntligt och skriftligt på svenska och engelska. I rollen som doktorand är det viktigt att du har god förmåga att kommunicera och interagera med olika grupper. Du samarbetar bra med andra på ett lyhört och smidigt sätt. Samtidigt är du självgående, tar ansvar för dig uppgift och strukturerar ditt arbete. Du tar initiativ, är flexibel och pedagogisk genom att anpassa ditt budskap till mottagaren.
Övrigt
Tillträde är 2022-09-01 eller enligt överenskommelse. Tjänsten är på heltid eller annan tjänstgöringsgrad enligt överenskommelse. Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1993:100, kap 5. Anställningen avser forskarstudier till doktorsexamen. Som doktorand får du en tidsbegränsad anställning som omfattar fyra års heltidsstudier som regleras av HF kap 5, §§ 3 a, 7. Den första anställningen får gälla högst ett år. Anställningen får därefter förnyas med högst två år i taget. Utbildningen som avslutas med doktorsexamen omfattar 240 högskolepoäng.
Ansökan
Ansökan ska innehålla:
- CV/Meritförteckning
- En beskrivning av dina motiv för att söka en doktorandtjänst inom ramen för forskningsprojektet och vilka förväntningar du har på forskarutbildningen inom såväl ämnes- som forskningsområde (högst 3 sidor, 12 punkter, 1,5 radavstånd)
- Bifoga de arbeten (magister/masteruppsats, rapporter, vetenskapliga artiklar etc) som du genomfört.
Sista ansökningsdag är 2022-02-13.
Har du frågor kontakta gärna: Anette Emilson, professor i pedagogik och projektledare: anette.emilson@hkr.se
Andreas Redfors, professor i fysik – inriktning fysikdidaktik, studierektor för forskarutbildning i pedagogiskt arbete: Andreas.Redfors@hkr.se
Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.
Se även ytterligare två doktorandtjänster i pedagogiskt arbete http://www.hkr.se/jobb.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anders Håkansson, Saco/Sulf
044-20 30 58
Odd Skyllberg, OFR/S, Lärarförbundet
044-13 48 88
Marie Lindblom, OFR/S, ST
044-20 32 02
Thomas Achen, förvaltningschef
044-20 30 11
Carina Andersson, personalstrateg
044-20 30 28
Torben Olsson, avdelningschef och affärsutvecklare
044-20 80 07
Matts Behrens, IT-chef
044-20 30 61
Anders Håkansson, Saco-S
044-20 30 58
Ingvar Holm, avdelningschef
044-20 34 01
Annica Göth, chef Avdelningen för studentservice
044-20 85 02