OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
Institutionen för farkost och flyg är en del av skolan för teknikvetenskap.
Vi finns på Teknikringen 8 i hjärtat av KTH Campus på Valhallavägen. Vår forskning är inriktad mot farkoster och fordon samt system kring farkoster och innefattar allt från undervattensteknik till rymd. Våra forskningsgrupper är; ljud och vibrationer, lättkonstruktioner, fordonsdynamik, flygdynamik, aerodynamik, spårfordonsteknik, marina system och rymdteknik. Forskningen vi bedriver är ofta en kombination av teoretiska studier, numerisk modellering och experimentell teknik. Under de senaste åren har vår forskning inriktats mer och mer mot multi-disciplinära problemställningar ofta i samverkan med andra forskningsgrupper vid KTH eller i internationella sammanhang. Miljön vid institutionen är internationell med studenter och lärare från många länder och kulturer. Den aktuella tjänsten kommer att vara baserad inom forskargruppen spårfordonsteknik.
Arbetsuppgifter
Inom EU finns ett uttalat mål att öka andelen godstransporter på järnväg dels för att minska miljöbelastningen från lastbilstrafiken och dels för att minska trängseln på vägarna. Även i stora länder som USA, Indien och Kina är godstrafik på järnväg högt prioriterad. Designen av vagnarna som används är ofta ganska föråldrad då relativt lite utveckling har skett genom åren. Det finns dock starka önskemål att öka hastigheten, lastkapaciteten och axellasten för framtida godståg. Också betydligt längre godståg än idag är önskvärda för att öka transportkapaciteten.
Din uppgift blir att i nära samarbete med nationella och internationella aktörer ta fram nya designer för godsvagnar. Främst ska den dynamiska samverkan mellan vagnen och spåret studeras och därmed kommer löpverket (boggin) att vara den viktigaste komponenten att jobba med. Nya vagnar ska helst ha bättre gångegenskaper än de befintliga. En annan viktig indikator för vagnens prestanda är belastningen av spåret. Du kommer därför att jobba med modeller som bedömer den så kallade ”spårvänligheten” av de löpverk Du är med och utvecklar. I doktorandprojektet ingår också studier kring hur vagnarna i långa tåg samverkar med varandra vid bromsning.
Doktorandanställningen avser i första hand fyra år med möjlighet till anställning under maximalt fem år. Upp till 20% institutionstjänstgöring ingår i tjänsten.
Kvalifikationer
För behörighet krävs civilingenjörsexamen i farkostteknik, maskinteknik, teknisk fysik eller annan motsvarande utbildning med relevans för området, med en inriktning mot spårfordonsteknik eller fordonsdynamik. Utöver traditionella akademiska meriter så räknas ett för tjänsten relevant examensarbete, internationell erfarenhet och språkkunskaper som meriterande.
Den sökande ska ha ett stort intresse för grundläggande forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva projektet framåt, att sätta sig in i nya frågeställningar, att samarbeta med andra personer i olika grupper.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Ansökan skall innefatta följande handlingar i PDF-format. Ej zip filer:
- Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier
- CV
- Betygsavskrift från högskola/universitet
- Exempel på teknisk skriftlig framställning, t ex examensarbete, teknisk rapport eller vetenskaplig artikel
Övrigt
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Univ. lektor Michael Fokine
e-post: mf@laserphysics.kth.se
Prof. Fredrik Laurell
e-post: fl@laserphysics.kth.se
Professor Luca Brandt
E-post: luca@mech.kth.se
Prof. Dan Henningson,
Tel: 08-790 9004, E-post: henning@kth.se
Shervin Bagheri, Universitetslektor
Tel: 08-790 6770, E-post: shervin@mech.kth.se
Professor Per-Lennart Osk Larsson
Telefon: 08-790 7540, E-post: plla@kth.se
Dr Magnus Burman
Tel: 070-549 6450, e-post: mburman@kth.se
Dr Karl Garme
Tel: 070-397 1717, e-post: garme@kth.se
Bengt Lund-Jensen, professor
tel: 08-5537 8179, e-post: blj@kth.se
Fredrik Laurell, professor
tel: 08-553 78153, e-post: flaurell@kth.se