Doktorand i teknik och samhälle med inriktning trafiksäkerhet

Doktorand i teknik och samhälle med inriktning trafiksäkerhet

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 46 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.


Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.




Beskrivning av arbetsplatsen
Doktoranden kommer att arbeta inom forskargruppen Trafiksäkerhet och beteende (länk till gruppens webbplats: https://www.

tos.lth.se/forskning/trafiksaekerhet/). Gruppen forskar på många ämnen relaterade till trafiksäkerhet, exempelvis policyutveckling, utvärdering av säkerhetsåtgärder, oskyddade trafikanter och automatiserade fordon. Gruppen använder innovativa metoder för att samla in trafikdata och göra säkerhetsutvärderingar, till exempel videoanalys, indirekta säkerhetsåtgärder, simulationer i virtual reality och utrustade cyklar. Gruppen är involverad i flertalet nationella och internationella aktiviteter kopplade till forskning och undervisning inom trafiksäkerhet.

Vi erbjuder en stöttande och vänlig miljö med många möjligheter till personlig utveckling. Våra kontor ligger på LTH campus i lokaler som renoverades 2017.

Ämnesbeskrivning

Doktorandtjänsten är kopplad till flera nationella projekt med fokus på den praktiska implementeringen av Nollvisionen och Safe System i en svensk kontext. Tjänsten kommer också att kopplas till Horizon Europe-projektet AfroSAFE (www.afrosafe-eu.africa), vars mål är att utforma ett så kallat Safe System till förhållandena i låg- och medelinkomstländer.

Arbetsuppgifter
Huvuduppgiften för en doktorand är att ägna sig åt sin forskarutbildning vilket innefattar såväl deltagande i forskningsprojekt som forskarutbildningskurser. I arbetsuppgifterna ingår det även medverkan i undervisning och annat institutionsarbete, dock max 20 % av arbetstiden.

Som doktorand kommer du att ansvara för alla led i forskningsprocessen: problemformulering, datainsamling, analys och framställning av resultat i form av vetenskapliga presentationer och vetenskapligt skrivande. Du kommer att handledas och stöttas av seniora kollegor, men att ta egna initiativ och eget ansvar förväntas och uppmuntras.

Du kommer ha möjlighet att bygga upp ett omfattande forskningsnätverk under dina studier, genom deltagande i konferenser, workshops och seminarier, såväl nationellt som internationellt. Du kommer i synnerhet utveckla nära arbete med Trafikverket, som kommer att vara mycket intresserade av dina resultat.

Arbetsuppgifterna innefattar

- Litteraturanalys av teori och praktik inom Safe System-paradigmet
- Analys av aktörer och intressenter inom trafiksäkerhetsfältet, deras funktioner, ansvar och kontroll.
- Praktiska studier i utvärdering av väginfrastruktur ur ett Nollvision-perspektiv, som exempelvis crash modification function (CMF) för säkra vägsidoområden och utformning av hållplatser för kollektivtrafik vid landsvägar med hög hastighet.
- Komparativ analys av trafiksäkerhetsunderhåll i skandinaviska länder, samt låg- och medelinkomstländer.

Behörighet
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har

- avlagt examen på avancerad nivå eller
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå eller
- på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Kraven på särskild behörighet för Teknik och samhälle uppfyller den som har:

- minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå med relevans för ämnesområdet.

Övriga krav:

- Du ska ha mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.
- Du ska tala svenska eller ett annat skandinaviskt språk flytande, då det behövs för arbetsuppgifterna, t.ex. analysera interna dokument från Trafikverket och genomföra intervjuer i Sverige.
- Du ska ha erfarenhet av att jobba med GIS.

Bedömningsgrunder

Urval till utbildning på forskarnivå sker efter bedömd förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Bedömningen av förmågan sker främst utifrån studieresultaten på grundnivå och avancerad nivå. Följande beaktas:

- Kunskaper och färdigheter relevanta för avhandlingsarbetet och utbildningsämnet.
- Bedömd förmåga till självständigt arbete och förmåga att formulera och angripa vetenskapliga problem.
- Förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation.
- Övriga erfarenheter relevanta för utbildningen på forskarnivå, t ex yrkeserfarenhet.
Övriga meriter:

- Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med Trafikverkets databaser, som NVDB, STRADA etc.
- Vi ser det som meriterande om du har bekant med programmering och har förmåga att nära dig nya verktyg och programmeringsspråk om arbetet kräver det.
- Vi ser det som meriterande om du har ett körkort som är giltigt i Sverige.

Hänsyn kommer också att tas till god samarbetsförmåga, driv och självständighet samt hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms ha den förmåga som behövs för att klara forskarutbildningen.

För att ta del av vad Lunds Universitet kan erbjuda dig och hur du ansöker, vänligen se www.lu.se

Lunds Tekniska Högskola, LTH, är en teknisk fakultet inom Lunds universitet med forskning av hög internationell klass och stora satsningar på pedagogisk mångfald.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Sammanfattning

Liknande jobb


Doktorand inom strukturbioinformatik

Doktorand inom strukturbioinformatik

11 september 2024

Doktorand: Framtiden med biokol

Doktorand: Framtiden med biokol

10 september 2024

9 september 2024

Doktorand i kost- och måltidsvetenskap inriktning konsumentforskning

9 september 2024