OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsuppgifter: Den som är anställd som doktorand skall främst ägna sig åt sin forskarutbildning. En doktorand får dock i begränsad omfattning arbeta med utbildning, forskning och administration. Sådant arbete får, innan doktorsexamen har avlagts, inte omfatta mer än 20 procent av full arbetstid.
DOKTORANDPROJEKT
Doktorandprojekt 1: Värdering, utvärdering och bedömning
Det finns nästan inget som i dag inte utsätts för feedback, värdering, recension, rankning, mätning, bedömning, eller utvärdering på något sätt. Detta inkluderar produkter, tjänster, föremål och alla sorters aktiviteter: hotell, semestrar, läkare, advokater, husdjur, dejter, städare, professorer och så vidare. Dessa system för värdering och feedback betraktas ofta som både demokratiska och frigörande i det att de tillåter ett vidsträckt deltagande av människor i att bedöma och ge feedback, och som - partiska och opålitliga.
Doktorandprojektets fokus kommer att ligga på en eller flera områden av värdering och utvärdering. Ett särskilt område av intresse kommer att vara hur sådana värderings- och bedömningssystem tillämpas (eller kan tillämpas) i utvärderingen av ?informella? vetenskapliga publiceringar. I allt större utsträckning publiceras vetenskapliga verk på internet och ofta före (eller istället för) att de publiceras i traditionella tryckta tidskrifter. Avgörandet av deras värde faller utanför traditionella mätningar av kvalitet, såsom genom att räkna citeringar, men kan komma att bedömas i termer av feedback från likar.
Projektet kommer att inkludera användningen av etnografiska metoder. Det kommer att bygga på, kritiskt utvärdera och bidra till utvecklingen av centrala teoretiska teman i nyare teknik- och vetenskapsstudier (STS): såsom iscensättning, ontologi, agens och materialitet.
Önskad kompetens: Humanistisk eller samhällsvetenskaplig bakgrund såsom teknik-och vetenskapsstudier (STS), antropologi, sociologi, företagsekonomi eller statsvetenskap.
Doktorandprojekt 2: Representation, illusion och uppdagande
Representation är centralt i vetenskapligt arbete och i teknisk utveckling. Samtidigt har själva idén om representation kommit att kritiskt studeras, delvis som ett resultat av detaljerade studier av representation i praktiken, i framförallt inom vetenskapliga områden. Detta projekt syftar till att beakta och utveckla alternativa sätt att förstå vetenskapligt arbete i termer av representation. Det avser att på basis av empiriska undersökningar av ?representativ? praktik över några väsentliga områden diskutera några olika alternativa teorier. Ett huvudsakligt fokusområde kommer att vara intressera sig för processer av att dölja och uppdaga: något som pågår exempelvis vid tillfällen då saker visar sig vara något annat än det förefaller vara.
De empiriska områdena för detta projekt kommer att väljas från såväl inom som utanför vetenskapen. De senare kan komma att inkludera exempel från magi, illusion, dolda kameran, felsägningar, ?outtakes? mm.
Projektet kommer att inkludera användningen av etnografiska metoder. Det kommer att bygga på, kritiskt utvärdera och bidra till utvecklingen av centrala teoretiska teman i nyare teknik- och vetenskapsstudier (STS): såsom iscensättning, ontologi, agens och materialitet.
Önskad kompetens: Humanistisk eller samhällsvetenskaplig bakgrund såsom teknik-och vetenskapsstudier (STS), antropologi, sociologi, företagsekonomi eller statsvetenskap.
För ytterl info om behörighet m m var vänlig se www.liu.se/jobba