Doktorand inom FROSTSAFE: Att förebygga vinterskador på svenska vägar

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Skolan för arkitektur och samhällsbyggnads verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur ska vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning omfattar såväl teknik som humaniora och samhällsvetenskap.



Arbetsuppgifter

Efter varje svensk vinter är underhålls- och reparationskostnaderna på vägnätet tyvärr allt för höga, samtidigt som dagens renoveringsmetoder bara ger temporära lösningar till nästa tjälperiod.

Givet den stora omfattningen på svenska vinterproblem behövs det utveckling av både befintliga och framtida vägarnas resistens mot vinterskador för att säkerställa en ekonomisk, samhällsnyttig och miljömässigt vinterväghållning samtidigt med utveckling av verktyg och metoder för att stödja drift och underhållsåtgärder.

FROSTSAFE är ett projekt med målsättning att minska sårbarheten i det svenska vägsystemet, gentemot vinterskador, genom att utveckla nya metoder och tekniker för:

- Utveckling av vinterunderhåll
- Optimering av asfaltblandningar inom olika områden
- Prognostisering av realtidsutbredning av skador

Som doktorand kommer du att arbeta i ett entusiastiskt gäng av forskare som är angelägna med att bidra till en bättre transportinfrastruktur. Varje forskare har sitt eget projekt som hen leder, men där är många kopplingspunkter mellan projekten och därmed tillfällen att lära av varandra.

Inom FROSTSAFE kommer du att:

- Tillämpa ”state-of-the-art” visualisering och fysiskt-mekaniska tekniker för att undersöka optimala bindningsegenskaper mellan beläggningskomponenterna under olika klimatförhållanden.
- Arbeta med identifiering, mätning och numerisk modellering av kontrollprocessen som hanterar långtidsnedbrytning av svenska vägbyggnadsmaterial under vinterförhållanden.
- Jämföra dina resultat mot verkliga vägkonstruktioner som uppvisat frostskadeutveckling vid senaste vintrar. Tyngdpunkten kommer att vara på inflytandet av vissa kombinationer av parametrar som påverkar realtidsreduktionen av frostskaderesistens under en variation av fukt- och åldringsförhållanden.
- Undersöka vanligen använda vinterunderhållsmetoder i Sverige för att karaktärisera deras mekaniska och fysiskt-kemiska påverkan samt att utvärdera nya lovande vinterunderhållsmetoder.
- Utveckla nya metoder som möjliggör minimering av frostskador, baserat på dina resultat inom aktiviteterna ovan, inom optimering av (i) beläggningsrecept vid inköpstillfället, (ii) beläggningsrecept vid överbyggnadsdimensionering, (iii) frostskadeprognosmöjligheten under beläggningens hela livscykel och (iv) förbättrade vinterunderhållsmetoder och verktyg.
Med hänsyn till komplexiteten inom ämnesområdet, kommer du att ha ett nära sammarbete inom FROSTSAFE med aktörer från materialleverantörer, beläggningsentreprenörer och myndigheter. Deras gemensamma kunskap inom asfaltskemi, -fysik och –mekanik samt dimensionering och även inom vinterunderhåll, kommer att bidra till att nå målen med detta projekt.

Då projektet är kopplat till KTH:s kompetenscenter ”Road2Sience” kommer du att möta övriga forskningsprojekt som pågår inom KTH. Genom centret möter du även representanter från infrastrukturindustrin vilket ger goda möjligheter till att knyta kontakter inom branschen.

I tillägg till din forskning kommer du att få bidra inom utbildningen samt delta i organisationskommittéer för olika evenemang och därigenom synliggöra din forskning. Du kommer även att få arrangera multidisciplinära evenemang mellan akademi och industri samtidigt som du får goda möjligheter att delta vid internationella konferenser för att presentera dina resultat.

Vår avsikt är att tillsätta doktorandtjänsten inom FROSTSAFE före sommaren 2016, så att projektet kan starta direkt efter sommarlovet. Projektet är beräknat till att pågå i 4 år och är finansierat av Trafikverket i sammarbete med KTH Road2Sience (https://www.kth.se/abe/centra/r2s) inom det nationella forskningsprogrammet BVFF (http://bvff.se/).

Kvalifikationer

Eftersom du kommer att forska både inom datorstödd och experimentell modellering, måste du ha följande kvalifikationer:

- Civilingenjör eller Masterexamen inom Samhällsbyggnad, Materialvetenskap eller annat relevant ämnesområde
- Genomförda kurser inom material eller konstruktiv modellering med datorstöd
- Viss erfarenhet av forskningsmetodik, antigen från genomförd kurs eller från utförd övningsuppgift med forskningsinriktning 

Det är en fördel för projektet om du redan har erfarenhet inom:

- Vägkonstruktion eller infrastrukturrelaterade ämnen
- Erfarenhet av Finita Element programvaror
- Utformning och/eller genomförande av experiment i labboratoriemiljö

Under projektet är det förväntat av dig att hålla presentationer om FROSTSAFE till olika nationella och internationella åhörare och att besöka konferenser för att inhämta kunskaper om pågående projekt. Utöver att ge presentationer kommer du även att publicera ditt resultat i form av delrapporter, konferensbidrag och i olika vetenskapliga tidskrifter. För att klara detta måste du:

- Tala och skriva Engelska på hög nivå
- Klara av ett Engelskt språkprov (ex.vis. TOEFL)

Utöver Engelska är det en fördel om du kan svenska eftersom projektet omfattar kontakter med svensk industri och svenska myndigheter. Om du inte talar och skriver svenska måste du vara beredd på att gå svenskkurser inom projekttiden.

Slutligen bör du ha ett inneboende intresse inom ämnesområdet, vara en ledare inom ditt eget projekt och kunna delta i forskargruppen med vilja att delta i aktiviteter utanför ditt eget projekt (dock med koppling till området).

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

Kontaktpersoner på detta företaget

Peder Roberts
peder.roberts@abe.kth.se
Dag Avango
+46 (0)8 790 87 37/ dag.avango@abe.kth.se
Maja Maurin, HR-handläggare,
08-790 94 20
Dag Avango
+46 (0)8 790 87 37/dag.avango@abe.kth.se
Maja Maurin, HR-handläggare
08-790 94 24
Yifang Ban, Professor
08-790 86 48
Maja Maurin, HR-handläggare
Tel: 08-790 94 24
Nicole Kringos, Universitetslektor
Tel: 08-790 87 00
Erik Jenelius, biträdande lektor
e-post: jenelius@kth.se, 08-790 8032
Eva Pettersson, HR-handläggare
e-post: eva.pettersson@abe.kth.se, 08-790 8662

Sammanfattning

Besöksadress

Teknikringen 74D
None

Postadress

Teknikringen 74D
Stockholm, 10044

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024