Doktorand inom funktionsmodellering för fordonskonceptualisering

Doktorand inom funktionsmodellering för fordonskonceptualisering

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.




Projektbeskrivning

Forskarutbildningsämne: Farkostteknik.

Det här projektet är inriktat på frågeställningar som rör att utforma fordon som lastbiler som är optimala från transportsystem perspektivet. Det här innebär funktionsmodellering och avvägningen mellan noggrannhet och förenklingar i hela analyskedjan, från framtagandet av modeller, genomförandet av simuleringar och utvärdering av resultat. För multidisciplinära multiscalar fall är utmaningen att inkludera olika överväganden på ett balanserat sätt, med tillräcklig noggrannhet och för acceptabla resurser. Projektet är en del av https://kth.varbi.com/center/tool/position/319804/edit/tab:2/checklist:Doktorand/Centret för ECO2 Vehicle Design och innebär industrisamverkan.

Handledning: Doktoranden kommer att handledas av: Ciarán O'Reilly och Peter Göransson.

Vi erbjuder

- Möjligheten att doktorera i en dynamisk, internationell forskarmiljö i samarbete med industrin och framstående universitet världen över https://www.kth.se/en/studies/phd/why-1.521017
- En arbetsplats med https://www.kth.se/om/work-at-kth/en-arbetsplats-med-manga-formaner-1.467932 och månadslön enligt https://intra.kth.se/anstallning/anstallningsvillkor/lon/doktorandstegen-1.572915
- Forskarutbildning vid ett lärosäte som är aktivt och stöttande i frågor som rör t.ex. arbetsvillkor, jämställdhet och mångfald samt studiemiljö.
- Arbete och studier i Stockholm med närhet till natur och hav.

Behörighet för antagning

För att bli antagen till forskarutbildning (kap 7 39 § högskoleförordningen) krävs att den sökande har grundläggande behörighet:

- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
- Behärska engelska i tal och skrift enligt språkkrav för antagning https://www.kth.se/en/studies/phd/admission-requirements-1.520175

För behörighet krävs civilingenjörsexamen i teknisk fysik, farkostteknik eller annan motsvarande utbildning med relevans för området, med en inriktning mot tillämpad matematik, mekanik, numeriska metoder, beräkningsvetenskap, eller liknande.

Urval

För att lyckas med dina doktorandstudier på KTH behöver du vara målinriktad och ihärdig i ditt arbte. Vid urval av de sökande bedöms förmågan att:

- självständigt driva sitt arbete framåt,
- kunna samarbeta med andra,
- ha ett professionellt förhållningssätt och
- analysera och arbeta med komplexa frågor.

Kunna utföra matematisk modellering för fordon och transport komponenter; kunna utföra datorsimulering och matematisk optimering.     

Efter behörighetskraven kommer stor vikt läggas vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.

Målexamen: Doktorsexamen.

Information om antagning och anställning 

Endast den som antagits till forskarutbildning får anställas som doktorand. Den sammanlagda anställningstiden får inte vara längre än vad som motsvarar utbildning på forskarnivå på heltid under fyra år. En anställd doktorand kan i begränsad omfattning (högst 20 %) utföra vissa arbetsuppgifter inom t.ex. utbildning och administration. En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år, anställningen får därefter förnyas med högst två år i taget

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.

Doktorandsektionen (Tekniska högskolans studentkår)

Du hittar kontaktuppgifter till doktorandsektionen på https://www.dr.kth.se/.

Ansökan 

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Ansökan ska ha följande innehåll

- CV med relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
- Ansökningsbrev med en kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskarstudier, om dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. (Max 2 sidor)
- Betygsavskrift, kopior av examensbevis och betyg från tidigare universitetsstudier och intyg på uppfyllda https://www.kth.se/en/studies/phd/admission-requirements-1.520175.Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumentet inte är utfärdade på ett av dessa språk.
- Representativa publikationer eller tekniska rapporter. För längre dokument, bifoga gärna en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten

Övrigt

Jämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.

För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jonas Faleskog, Professor
+46 8 790 89 77, faleskog@kth.se
Alexander Balatsky, Professor
+46 8 553 780 43, balatsky@kth.se
Jens Hjörleifur Bardarson, Biträdande lektor
bardarson@kth.se
Josefin Larsson, Docent
josla@kth.se
Mark Pearce, Prof. Prefekt
pearce@kth.se
Professor Jakob Kuttenkeuler
jakob@kth.se
Berk Hess
hess@kth.se

Sammanfattning

Besöksadress

Teknikringen 8, plan 5
None

Postadress

Teknikringen 8, plan 5
Stockholm, 10044

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024