OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!
Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/itn
Denna doktorandposition utgör en del av projektet Real-Time Realistic Pixel Synthesis using Deep Learning for Augmented and Virtual Reality, ett gemensamt projekt melland Lunds universitet och Linköpings universitet. Projektet är en del av forskningsprogrammet ELLIIT. Målet med detta projekt är att utveckla nya metoder för syntes av realistiska bilder av verkliga miljöer. Mer specifikt vill överbrygga gapet mellan storskaliga strukturer, infångade med hjälp av flyg- och/eller drönarfotogrammetri, och detaljer på nära håll såsom fasader på byggnader, stadsmiljöer, m.m., som ger tillräckligt hög detaljrikedom och realism i människans naturliga skala i VR- och AR-tillämpningar. Genom att kombinera infångade bilddata med metadata från databaser samt utnyttja modeller och texturer av hög kvalitet kommer vi att utforska en hybrid modell av regelbaserade och deep learning tekniker för att kunna skapa realistiska bilder för AR/VR-användare i realtidsapplikationer.
https://elliit.se/?project=real-time-realistic-pixel-synthesis-using-deep-learning-for-augmented-and-virtual-reality
Arbetsuppgifter
Doktorandtjänsten kommer att fokusera på modeller och ramverk för att skapa bilder med hög kvalitet och realism för att åstadkomma en hög grad av immersion i AR och VR applikationer för trovärdiga verkliga miljöer på en makronivå men som också kräver syntetisering av detaljer på den mänskliga skalan (millimeter till centimeter). Ansatsen är att använda och utveckla Deep Learning tekniker med hjälp av infångade bilder och data samt GIS-data och meta-data på makronivån och vidare använda en växande mängd av tillgångar av infångade verkliga objekt, som exempelvis Quixel Megascans och specifika bibliotek av tillgångar (material, texturer och meshar).
Det finns två delar av det tänkta systemet där du kommer att fokusera arbetet. Den ena delen utgörs av Deep Learning tekniker och offliebearbetning för att syntetisera tillgångar eller generera parametrar för procedurella material och 3D-modeller. Den andra delen utgörs av tekniker för rendering i realtid av syntetiserade data eller parameteriserade material/modeller för att skapa realistiska immersiva virtuella miljöer med hjälp av Unreal Engine 4/5.
Behörighet
Vi söker en blivande doktorand med magister/civilingenjörsexamen inom datavetenskap/datorgrafik med passion och intresse för interaktiv visualisering och realistisk realtids rendering. Du ska ha erfarenhet från grundläggande tekniker inom realtidsrendering och koncept såsom renderings pipelines med shaders och texturering. Du behöver också ha erfarenhet från mjukvaruutveckling i C++ och Python (helst). Idealt har du erfarenhet med C++ programmering och Blueprints i Unreal Engine 4 samt att du använt det för VR-applikationer.
Formella krav:
• Magister, civilingenjör, eller motsvarande inom medieteknik, datavetenskap, teknisk fysik, tillämpad matematik, eller motsvarande teknisk utbildning.
• Kan både skriva och tala flytande på engelska (minst nivå B2, helst C1)
• Ingen tidigare doktorsexamen.
Tekniska meriter:
Sökandes lämplighet till tjänsten kommer att utvärderas efter dokumenterad erfarenhet och skicklighet inom följande kategorier:
• Stark bakgrund inom datorgrafik och realtidsrendering.
• Stark bakgrund inom mjukvaruutveckling, primärt med C++ och Python (HSLS/GLSL är meriterande)
• Erfarenhet av utveckling med Unreal Engine 4/5 är en merit men inte ett krav.
• Erfarenhet av VR/AR-enheter är en merit men inte ett krav.
• Erfarenhet av maskininlärning är en merit men inte ett krav.
• Tidigare forskning och vetenskapliga publikationer är en merit men inte ett krav.
Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande
För mer information om anställningen:
https://liu.se/jobba-pa-liu/lediga-jobb?rmpage=job&rmjob=16967&rmlang=SE
Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.