Doktorand inom Marina system

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.




Projektbeskrivning

Forskarutbildningsämne: Farkostteknik

Arbetet mot utsläppsfria fraktfartyg har pågått under en längre tid.

Projektet, som finansieras av Trafikverket, är relaterat till teknik och metoder för att utforma ett vinddrivet bilfraktfartyg (wPCC), med en ny typ av ving-rigg för att väsentligt minska eller eliminera användningen av fossilt bränsle. Fartygskonceptet bedöms ha tillräcklig teknisk och ekonomisk möjlighet att inte bara vara intressant ur ett hållbarhetsperspektiv men också ur ett kommersiellt perspektiv.

Projektet syftar till att bana väg för ett paradigmskifte i den globala sjöfarten genom att demonstrera ett hållbart transportkoncept där det inte är nödvändigt att vänta fram till 2050 för att nå IMO: s mål att minska växthusgaserna med 50 procent. Genom att skapa en projektgrupp bestående av ett av världens mest offensiva rederier mot en hållbar maritima framtid, tillsammans med Sveriges tre största sjöfartsinstitutioner, etableras de grundläggande kompetenser och ramar som krävs för att nå detta mål. Doktorandprojektet kommer att omfatta en tvärvetenskaplig kombination av strömningsmekanik, prestandaanalys och reglerteknik för wPCC. Projektet finansieras av Trafikverket.

Vi erbjuder

- Möjligheten att doktorera i en dynamisk, internationell forskarmiljö i nära samarbete med industrin och framstående universitet världen över.
- En personlig studieplan för att stötta din utveckling inom dina intresseområden.
- Livslångt nätverk i form av KTH:s Alumniverksamhet.
- En arbetsplats med många anställningsförmåner och månadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner.
- Arbete och studier i Stockholm, en av Europas snabbast växande huvudstäder som samtidigt har närhet till naturen och havet.

Behörighet för antagning

För att bli antagen till forskarutbildning (kap 7 39 § högskoleförordningen) krävs att den sökande har grundläggande behörighet:

- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskilda krav för tjänsten är relevant kunskap inom fluidmekanik, prestandaanalys för seglande fartyg och reglerteori. God färdighet i programmering i Matlab och C ++ behövs.

Urval

För att lyckas med dina doktorandstudier på KTH behöver du vara målinriktad och ihärdig i ditt arbete. Vid urval av de sökande bedöms förmågan att:

- självständigt driva sitt arbete framåt,
- kunna samarbeta med andra,
- ha ett professionellt förhållningssätt och
- analysera och arbeta med komplexa frågor.

Efter behörighetskraven kommer stor vikt läggas vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.

Målexamen: Teknologie doktor

Information om antagning och anställning 

Bara den som antagits till forskarutbildning får anställas som doktorand. Anställningen får gälla för högst ett år och därefter förnyas. En anställd doktorand får i begränsad omfattning (högst 20 %) utföra vissa arbetsuppgifter inom t.ex. utbildning och administration.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter här https://www.kth.se/facket.

Doktorandsektionen (Tekniska högskolans studentkår)

Du hittar kontaktuppgifter till doktorandsektionen på sektionens webbsida.

Ansökan 

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Ansökan ska ha följande innehåll

- CV med relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
- Ansökningsbrev med en kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskarstudier, om dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. (Max 2 sidor)
- Betygsavskrift, kopior av examensbevis och betyg från tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumentet inte är utfärdade på ett av dessa språk.
- Representativa publikationer eller tekniska rapporter. För längre dokument, bifoga gärna en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten.

Övrigt

Jämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.

För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering läs mer här.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jonas Faleskog, Professor
+46 8 790 89 77, faleskog@kth.se
Alexander Balatsky, Professor
+46 8 553 780 43, balatsky@kth.se
Jens Hjörleifur Bardarson, Biträdande lektor
bardarson@kth.se
Josefin Larsson, Docent
josla@kth.se
Mark Pearce, Prof. Prefekt
pearce@kth.se
Professor Jakob Kuttenkeuler
jakob@kth.se
Berk Hess
hess@kth.se

Sammanfattning

Besöksadress

Teknikringen 8, plan 5
None

Postadress

Teknikringen 8, plan 5
Stockholm, 10044

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024