Doktorand inom maskinkonstruktion - järnväg

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.

Institutionen för maskinkonstruktion bedriver omfattande forskning och utbildning inom produktframtagningsområdet. Verksamheten spänner över följande områden: maskinelement, maskinkonstruktion, mekatronik och inbyggda styrsystem, förbränningsmotorteknik, integrerad produktutveckling och innovation samt industriell design.



Arbetsuppgifter

I järnvägsmiljöer orsakar nötning att luftburna partiklar, som kan påverka hälsan om de andas in, skapas.

Partiklarnas källor är i huvudsak slitage av bromsar, hjul, räler och kontaktledningar. Detta doktorandprojekt syftar till att identifiera och kvantifiera de viktigaste partikelkällorna för spårbunden trafik och utveckla förenklade emissionsfaktormodeller som kan användas till att brett analysera vilka åtgärder kopplade till såväl material och trafik som själva miljön (exempelvis tunnlar, stationer, och utomhusklimat) som effektivast kan minska emissionerna. Den laborativa infrastruktur som redan finns utvecklad kommer att användas för att generera emissionsfaktorer i form av partikelkoefficienter som kan kopplas till spårfordons drift och driftmiljö. De förenklade modellerna implementeras sedan i programvaror för gångdynamisk analys av spårfordon. Du kommer att arbeta i en forskningsgrupp med nationella och internationella kontakter.

Kvalifikationer

För att kvalificeras bör du ha civilingenjörs- eller masterexamina inom ett av följande områden: Maskinteknik, Farkostteknik, Materialteknik, Teknisk fysik eller motsvarande. Du skall vara speciellt motiverade för vetenskaplig forskning och ha välutvecklade analytiska färdigheter för att självständigt kunna formulera och lösa problem.  Mycket goda svenska och engelska språkkunskaper, i både tal och skrift, är ett krav. 

Vi tror att dina goda kommunikationsfärdigheter kombinerat med din förmåga att arbeta i team är viktiga för att genomföra projektet, och vi kommer därför att fästa stor vikt vid dessa.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan skall innehålla följande: Curriculum Vitae, personligt brev, Examensbevis/betyg samt en kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Övrigt

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pär Jönsson, Professor
08-7908375
Helena Fehrm, Personalhandläggare
08-790 76 53
Pär Jönsson, Professor
08-790 83 75
Sergei Glavatskih, Professor
08-790 63 82
Levente Vitos, professor
08-790 83 56
Helena Fehrm / personalhandläggare
08-790 76 53
Antonio Maffei / forskare
08-790 78 71
Helena Fehrm /personalhandläggare
08-790 76 53
Stefan Jonsson /professor
08-790 89 49
Maya Salame, personalhandläggare
08-790 76 53

Sammanfattning

Besöksadress

Lindstedtsvägen 30
None

Postadress

Lindstedtsvägen 30
Stockholm, 10044

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024