Doktorand inom systemeffekter av nya mobilitetskoncept till ITRL

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Institutionen för maskinkonstruktion bedriver omfattande forskning och utbildning inom produktframtagningsområdet. Verksamheten spänner över följande områden: maskinelement, maskinkonstruktion, mekatronik och inbyggda styrsystem, förbränningsmotorteknik, integrerad produktutveckling och innovation samt industriell design.



Arbetsuppgifter 

Forskningscentrumet Integrated Transport Research Lab, ITRL, är ett samarbete mellan KTH, Scania och Ericsson med syfte att utveckla och demonstrera nya koncept för hållbar mobilitet.

På ITRL antar vi ett systemperspektiv, och integrerar kunskap och forskning från olika discipliner på KTH. Läs mer om ITRL här: https://www.itrl.kth.se/. 

Ett viktigt område för framtidens hållbara transporter är ny teknik, som tex självkörande uppkopplade fordon, och deras påverkan på transportsystemet, resvanor, teknikbehov, affärsmodeller, ekonomi mm. På ITRL genomförs flera projekt där nya mobilitetstjänster som helt eller delvis baseras på självkörande fordon, implementeras och testas i både urbana miljöer och utanför städerna. 

För att förstå effekterna av den nya tekniken på miljö, ekonomi och samhälle är en viktig pusselbit att analysera och utvärdera effekterna i de pågående projekten från ett integrerat systemperspektiv. Bland de intressanta effekterna finns bland annat påverkan på tillgänglighet och framkomlighet i trafiksystemet, betydelse för underhåll och infrastruktur, påverkan på affärsekosystem, urban planering, samt miljöeffekter.  

Doktoranden kommer att bidra till ITRL:s mål genom att doktorera inom området systemeffekter av digitalisering, mobilitetstjänster, och självkörande fordon på väg i stads- och förorts-miljöer. 

Forskningen ska ta en integrerad ansats, och samla flera olika perspektiv (tex hållbarhet, användbarhet, teknik, affär), och omfattar både metodframtagning och analys av systemeffekter. Doktorandtjänsten kommer att leda till doktorsexamen. 

I doktorandstudierna ingår litteraturstudier, metodutveckling och modellering på systemnivå, analys av resultat, att skriva vetenskapliga publikationer, att presentera vid nationella och internationella konferenser, samt genomförande av forskarutbildningskurser. Forskningen kommer delvis att genomföras inom ramen för pågående projekt på ITRL, där dessa projekt kommer att användas som fallstudier. Doktoranden ska också bidra till centrumets utveckling, motsvarande 20% av arbetstiden. Anställningen är på heltid.

Kvalifikationer

För att kvalificeras för tjänsten har du civilingenjörs- eller masterexamen inom ett för tjänsten relevant område. Du är kommunikativ i engelska, både i tal och skrift samt har en god förståelse för att förstå och analysera utmaningar på systemnivå. Det är vidare meriterande om du har:

- god kommunikativ förmåga i svenska, tal och skrift
- erfarenhet av analys och metodutveckling för att förstå systemeffekter
- kunskaper i modellering på systemnivå samt programmering
- erfarenhet från mobilitet- eller transportbranschen
- erfarenhet av ett självständigt projektarbete i samverkansprojekt
- tagit forskningsberedande kurser 

Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga, där du dels kan samarbeta med forskare från olika discipliner, dels med personer från industri och andra myndigheter. Eftersom du i tjänsten kommer att sprida dina forskningsresultat i olika forum, är din kommunikativa förmåga – både i tal och skrift – mycket viktiga, där du kan anpassa din presentation efter den publik du står inför. Din självständighet gör att du tar egna initiativ för att ditt arbete ska komma framåt. Du är analytisk när du granskar texter, resultat, och andra typer av information som du kommer att förväntas bearbeta i tjänsten. Vidare är det fördelaktigt om du är strukturerad och organiserad i ditt arbete, där du på ett självständigt sätt kan planera och följa upp ditt arbete.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Din kompletta ansökan skall innehålla följande:

- Curriculum Vitae (inkl. relevanta professionella erfarenheter och kunskaper)
- Personligt brev (inkl. kortfattad redogörelse för varför du vill bedriva forskningsstudier, om dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål, max 2 A4)
- Betygsavskrift inkl. examensbevis och betyg från universitetsstudier (översättning till svenska eller engelska om dessa är utfärdade på andra språk)
- Publikationer eller tekniska rapporter (för dokument längre än 10 sidor: bifoga ett abstrakt och webblänk till fullständiga texten)
- Kontaktinformation till två referenspersoner (som vi kommer att kontakta om du går vidare till slutprocessen)

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Övrigt

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pär Jönsson, Professor
08-7908375
Helena Fehrm, Personalhandläggare
08-790 76 53
Pär Jönsson, Professor
08-790 83 75
Sergei Glavatskih, Professor
08-790 63 82
Levente Vitos, professor
08-790 83 56
Helena Fehrm / personalhandläggare
08-790 76 53
Antonio Maffei / forskare
08-790 78 71
Helena Fehrm /personalhandläggare
08-790 76 53
Stefan Jonsson /professor
08-790 89 49
Maya Salame, personalhandläggare
08-790 76 53

Sammanfattning

Besöksadress

Lindstedtsvägen 30
None

Postadress

Lindstedtsvägen 30
Stockholm, 10044

Liknande jobb


Mechanical Engineer – Lube Oil & Auxiliary System

Mechanical Engineer – Lube Oil & Auxiliary System

21 november 2024

21 november 2024

21 november 2024