Doktorand inom systemeffekter av självkörande fordon till ITRL

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.

Institutionen för maskinkonstruktion bedriver omfattande forskning och utbildning inom produktframtagningsområdet. Verksamheten spänner över följande områden: maskinelement, maskinkonstruktion, mekatronik och inbyggda styrsystem, förbränningsmotorteknik, integrerad produktutveckling och innovation samt industriell design.



Arbetsuppgifter

KTH, Scania and Ericsson har gått samman i centrumet för Integrated Transport Research Laboratory (ITRL) där de samlar ledande tvärvetenskaplig kompetens och aktörer för att utveckla och demonstrera nya hållbara transportsystem.

Den grundläggande utmaningen för globala och långsiktigt hållbara transportsystem ska mötas med helhetslösningar och tjänster för mobilitet kring infrastruktur, nya fordon samt nya affärsmodeller och policy. Forskningen som bedrivs på ITRL syftar till att identifiera framtidens möjligheter för mobilitet och transporter, men det handlar också om att möta barriärer och svårigheter som inte går att lösas utan hjälp från andra aktörer. Läs mer om ITRL här: https://www.itrl.kth.se/se.

Ett viktigt område för framtidens hållbara transporter är själkörande och uppkopplade fordon på väg, och deras påverkan på transportsystem, resvanor och teknikbehov m.m. På ITRL genomförs flera projekt inom området ”Systemeffekter av självkörande fordon”, både i urbana miljöer och utanför städerna. I ett projekt, som genomförs tillsammans med Trafikverket och VTI, kommer effekterna av självkörande fordon modelleras och predikteras på en systemnivå. Bland de intressanta effekterna finns bland annat fordonens påverkan på punktlighet och framkomlighet i trafiksystemet, betydelse för underhåll och infrastruktur samt miljöeffekter.

I tjänsten som doktorand kommer du att bidra till ITRL:s mål genom doktorandstudier inom området systemeffekter av nya mobilitetskoncept, såsom exempelvis självkörande fordon på väg och mobilitetstjänster. Forskningen ska ta en integrerad approach och kombinera flera olika perspektiv (exempelvis hållbarhet, användbarhet, teknik, affär), och omfattar både metodframtagning och analys av systemeffekter.

Inom ramen för doktorandstudierna ingår litteraturstudier, metodutveckling och modellering på systemnivå, analys av resultat, samt skriva och presentera vetenskapliga publikationer vid nationella och internationella konferenser. Anställningen är på heltid och syftar till att leda till en doktorsexamen.

Tjänsten innefattar även att du ska delta i ITRL:s aktiviteter samt bidra till centrumets verksamhet och utveckling motsvarande 20% av tjänstens omfattning.

Kvalifikationer

För denna tjänst krävs att du har en civilingenjörs- eller masterexamen inom relevant område. Det är ett plus om du även har en forskningsberedande utbildning. Du har god förmåga att förstå och analysera utmaningar på systemnivå. Det är meriterande om du har erfarenhet av analys och metodutveckling för att förstå systemeffekter, samt erfarenhet av modellering och programmering på systemnivå. Det är också fördelaktigt om du har erfarenhet från mobilitetet/transport-branschen. För att kunna briljera i dina forskningsstudier tror vi att erfarenhet av att självständigt ha drivit ett samverkansprojekt kan gynna dig, men det är inget krav. Vidare krävs god kommunikativ förmåga i Engelska, i såväl tal som skrift, och det är fördelaktigt om du även har goda kunskaper i svenska.

Som person tror vi att du är självständig och analytisk, och givetvis brinner för forskning inom detta område. Då du i tjänsten förväntas samarbeta med såväl interna som externa parter, är det viktigt att du har god samarbetsförmåga. Vidare är det positivt om du har ett strukturerat och organiserat arbetssätt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet i rekryteringen.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Din kompletta ansökan skall innehålla följande: Curriculum Vitae, personligt brev, Examensbevis/betyg samt en kortfattad redogörelse varför du vill ägna sig åt forskarstudier.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Övrigt

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pär Jönsson, Professor
08-7908375
Helena Fehrm, Personalhandläggare
08-790 76 53
Pär Jönsson, Professor
08-790 83 75
Sergei Glavatskih, Professor
08-790 63 82
Levente Vitos, professor
08-790 83 56
Helena Fehrm / personalhandläggare
08-790 76 53
Antonio Maffei / forskare
08-790 78 71
Helena Fehrm /personalhandläggare
08-790 76 53
Stefan Jonsson /professor
08-790 89 49
Maya Salame, personalhandläggare
08-790 76 53

Sammanfattning

Besöksadress

Lindstedtsvägen 30
None

Postadress

Lindstedtsvägen 30
Stockholm, 10044

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024