Doktorand inom vägteknik, modellering av vägkonstruktioner

Doktorand inom vägteknik, modellering av vägkonstruktioner

Arbetsbeskrivning

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är en uppdragsmyndighet som bedriver tillämpad forskning och kvalificerade utredningar inom transportområdet. Vi är cirka 240 medarbetare och har en årlig omsättning på omkring 270 miljoner kronor. Huvudkontoret finns i Linköping medan övriga kontor finns i Stockholm, Göteborg och Lund.

Till enheten Väg- och banteknik söker vi nu ytterligare en medarbetare. Enheten har 20 medarbetare och är inriktad på forskning och utveckling av väg- och bankonstruktion samt deras beständighet. Forskningen bedrivs med hjälp av avancerade vägmateriallaboratorier och anläggningar för fullskaleförsök. Vi arbetar både med grundläggande kunskapsutveckling och med mer tillämpade projekt och frågeställningar som griper över flera vetenskapliga discipliner.Placeringsort för tjänsten är Linköping, Stockholm, Göteborg eller Lund.

Om rollen
Som doktorand kommer du att ha din anställning på VTI samtidigt som du antas till forskarutbildningen inom byggvetenskap (avdelning för byggnadsmaterial) vid KTH i Stockholm.

Målet med projektet är att utveckla en mekanistisk vägdimensioneringsmodell som tar hänsyn till den aktuella fordonssammansättningen på vägen, det lokala klimatet (temperatur och fukt i vägkonstruktionen) och hur det varierar över tiden. Ditt uppdrag i projektet är att utveckla metoder för att kontinuerligt bedöma det strukturella tillståndet i vägkonstruktioner med hjälp av sensorer såsom geofoner och accelerometrar som placerats i vägen. Projektets mål är att kunna bestämma styvhets- och deformationsegenskaperna hos vägkonstruktionens olika delar vid passage av enskilda fordon. Trafikverket finansierar projektet under fyra år.

Du kommer bland annat arbeta med information från vägen, trafiken och klimatet, som registreras i vår nya testsite i Dalarna. Även om du främst ska ägna dig åt din forskarutbildning kommer du även i viss omfattning delta i annan forskning, fält- och laboratorieförsök samt spridning av forskningsresultat till olika aktörer och intressenter.

Om dig
Du har civilingenjörs- eller naturvetarexamen, gärna med inriktning mot väg- och vattenbyggnad, samhällsbyggnad eller motsvarande.

Du är intresserad av laboratorie- och experimentellt arbete, såväl som databehandling och numerisk modellering. Erfarenhet från vägteknikområdet (eller geoteknik/strukturmekanik) och av modellering är meriterande. Arbetsuppgifterna kräver förankring i relevant teoribildning och metodik och du ska självständigt kunna sammanställa, analysera och presentera material.

Arbetet innebär många kontakter med olika organisationer inom transportområdet, samarbetspartners och andra forskare. Därför krävs det att du har såväl god organisations- och samarbetsförmåga som goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Goda kunskaper i svenska är en fördel.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, din analytiska förmåga och din förmåga att kunna ta egna initiativ och arbeta självständigt.

Förordnandetid
Som forskningsassistent/doktorand kommer du att ha din anställning på VTI samtidigt som du antas till forskarutbildningen på KTH. Förordnande gäller för högst ett år i taget. Den som erhållit förordnande och med framgång ägnat sig åt forskarutbildning har förtur till fortsatt förordnande. Anställningen är tidsbegränsad till fyra år heltid.

Mer information
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om på Personuppgifter - vti.se

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Ref. nr: 2023/0135-3.1

Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan, senast den 23 april, med personligt brev, CV, examensbevis samt betygskopior och andra handlingar du vill åberopa. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024