OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!
Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/itn
Vi söker nu en doktorand inom visualisering och mediateknik med inriktning immersiv visualisering
Dina arbetsuppgifter
Målet med detta projekt (och denna anställning) är att utveckla nya metoder för syntes av realistiska bilder av verkliga stadsmiljöer. Vi vill överbrygga gapet mellan storskaliga strukturer och detaljer på nära håll. Exempel är bilddata infångad av kommuner med hjälp av flyg- och drönarfotogrammetri respektive fotografier med hög detaljrikedom av fasader på byggnader och stadsmiljöer.
Resultatet skall ge en realism i människans naturliga skala för VR- och AR-tillämpningar. De storskaliga strukturerna, metadata från databaser samt modeller och texturer av hög kvalitet behandlas med en hybridmodell av regelbaserade- och djupinlärning (Deep Learning) tekniker för att kunna skapa realistiska bilder för AR/VR-användare i realtidsapplikationer.
https://elliit.se/?project=real-time-realistic-pixel-synthesis-using-deep-learning-for-augmented-and-virtual-reality
Det finns två delar av det tänkta systemet där du kommer att fokusera arbetet. Den ena utgörs av djupinlärningstekniker och offline-bearbetning för att syntetisera tillgångar eller generera parametrar för procedurella material och 3D-modeller.
Den andra utgörs av tekniker för rendering i realtid av syntetiserade data eller parameteriserade material/modeller för att skapa realistiska immersiva virtuella miljöer med hjälp av Unreal Engine.
Som doktorand ägnar du dig åt din forskarutbildning och forskningsprojekt där du ingår. I ditt arbete kan även ingå att undervisa eller att delta i andra institutionsuppdrag, upp till 20% av heltid.
Denna doktorandposition utgör en del av projektet Real-Time Realistic Pixel Synthesis using Deep Learning for Augmented and Virtual Reality som är ett gemensamt projekt mellan Lunds universitet och Linköpings universitet. Projektet är en del av forskningsprogrammet ELLIIT.
Din arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. Som doktorand i denna miljö kommer du även komma i kontakt med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret arbetar med myndigheter som LFV och SMHI och driver större strategiska utvecklingsprojekt tillsammans. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Visual Sweden som har som uppdrag att arbeta med innovation och nyskapande genom samverkan med existerande näringsliv och offentligt förvaltning, samt att stimulera nyföretagande inom området.
Dina kvalifikationer
Du har avlagt magister/civilingenjörsexamen inom datavetenskap/datorgrafik eller slutfört kurser om minst 240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå. Du har passion och intresse för interaktiv visualisering och realistisk realtids rendering. Du ska ha erfarenhet från grundläggande tekniker inom realtidsrendering och koncept såsom renderings pipelines med shaders och texturering. Du behöver också ha erfarenhet från mjukvaruutveckling i C++ och Python (helst). Du har gärna erfarenhet med C++ programmering och Blueprints i Unreal Engine samt att du använt det för VR-applikationer.
Formella krav:
• Magister, civilingenjör, eller motsvarande inom medieteknik, datavetenskap, teknisk
fysik, tillämpad matematik, eller motsvarande teknisk utbildning
• Kan både skriva och tala flytande på engelska
• Ingen tidigare doktorsexamen
Tekniska meriter:
Sökandes lämplighet till anställningen kommer att utvärderas efter dokumenterad erfarenhet och skicklighet inom följande kategorier (meriterande men ej krav):
• Datorgrafik och realtidsrendering
• Mjukvaruutveckling, C++, Python, HSLS/GLSL
• Unreal Engine
• VR/AR-enheter
• Maskininlärning
• Forskning och vetenskapliga publikationer
Om anställningen
I samband med tillträde till anställningen kommer du att antas till forskarutbildningen. Läs mer om respektive fakultets forskarutbildning här.
Anställningen är tidsbegränsad till fyra år heltid. Du anställs till en början på ett år, och därefter förnyas anställningen med högst två år i taget, utifrån uppnådd studieplan. Förlängning av anställning upp till fem år sker utifrån grad av undervisnings- och institutionsuppdrag. Vid särskilda skäl kan ytterligare förlängning ske.
Tillträde
Enligt överenskommelse.
Lön
Doktorandlönen regleras utifrån en lokalt avtalad lönestege. Läs mer om förmåner för anställda här.
Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.
Ansökan
Du söker denna anställning genom att klicka på knappen ”Ansök” nedan. Din ansökan ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 22 augusti 2022. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas inte.
Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.