Doktorand med inriktning immersiv visualisering

Doktorand med inriktning immersiv visualisering

Arbetsbeskrivning

Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt skapar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss!
Vi söker nu en Doktorand inom visualisering och medieteknik med inriktning immersiv visualisering

Dina arbetsuppgifter

Målet med detta projekt (och denna anställning) är att utveckla nya metoder för syntes av realistiska bilder av verkliga stadsmiljöer. Vi vill överbrygga gapet mellan storskaliga strukturer och detaljer på nära håll med till exempel bilddata infångad av kommuner med hjälp av flyg- och drönarfotogrammetri respektive fotografier med hög detaljrikedom av fasader på byggnader och stadsmiljöer.

Resultatet skall ge en realism i människans naturliga skala för VR- och AR-tillämpningar. De storskaliga strukturerna, metadata från databaser samt modeller och texturer av hög kvalitet behandlas med en hybridmodell av regelbaserade tekniker och djupinlärning (Deep Learning) för att kunna skapa realistiska bilder för AR/VR-användare i realtidsapplikationer, till exempel genom Unreal Engine.
https://elliit.se/?project=real-time-realistic-pixel-synthesis-using-deep-learning-for-augmented-and-virtual-reality

Som doktorand ägnar du dig åt forskarstudier och det forskningsprojekt där du ingår. I ditt arbete kan även ingå att undervisa eller att delta i andra institutionsuppdrag, upp till 20% av heltid.

Denna doktorandposition utgör en del av projektet Real-Time Realistic Pixel Synthesis using Deep Learning for Augmented and Virtual Reality som är ett gemensamt projekt mellan Lunds universitet och Linköpings universitet. Projektet är en del av forskningsprogrammet ELLIIT.

Din arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik i nära samarbete med vårt team inom stadsvisualisering med AI. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C och det finns möjlighet till samarbeten över projektgränser med andra team som också arbetar med maskininlärning på avdelningen. Som doktorand i denna miljö kommer du även komma i kontakt med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret arbetar med myndigheter som LFV och SMHI och driver större strategiska utvecklingsprojekt tillsammans. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Visual Sweden som har som uppdrag att arbeta med innovation och nyskapande genom samverkan med existerande näringsliv och offentligt förvaltning, samt att stimulera nyföretagande inom området.

Dina kvalifikationer

Du har avlagt magister/civilingenjörsexamen inom datavetenskap/datorgrafik eller slutfört kurser om minst 240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå. Du har passion och intresse för interaktiv visualisering och realistisk realtids rendering. Du ska ha erfarenhet från grundläggande tekniker inom realtidsrendering och koncept såsom renderings pipelines med shaders och texturering. Du behöver också ha erfarenhet från mjukvaruutveckling, helst i C++ och Python. Du har gärna erfarenhet med C++-program- mering och Blueprints i Unreal Engine samt att du använt det för VR-applikationer.

Formella krav:


• Magister, civilingenjör eller motsvarande inom medieteknik, datavetenskap, teknisk fysik, tillämpad matematik, eller motsvarande teknisk utbildning
• Kan både skriva och tala flytande på engelska
• Ingen tidigare doktorsexamen

Tekniska meriter:
Sökandes lämplighet till anställningen kommer att utvärderas efter dokumenterad erfarenhet och skicklighet inom följande kategorier (meriterande men ej krav):


• Datorgrafik och realtidsrendering
• Mjukvaruutveckling, C++, Python, HSLS/GLSL
• Unreal Engine
• VR/AR-enheter
• Maskininlärning
• Forskning och vetenskapliga publikationer

Om anställningen
I samband med tillträde till anställningen kommer du att antas till forskarutbildningen. Läs mer om respektive fakultets forskarutbildning här.

Anställningen är tidsbegränsad till fyra år heltid. Du anställs till en början på ett år, och därefter förnyas anställningen med högst två år i taget, utifrån uppnådd studieplan. Förlängning av anställning upp till fem år sker utifrån grad av undervisnings- och institutionsuppdrag. Vid särskilda skäl kan ytterligare förlängning ske. 

Tillträde enligt överenskommelse.

Lön och förmåner
Doktorandlönen regleras utifrån en lokalt avtalad lönestege. Läs mer om förmåner för anställda här.

Fackliga kontaktpersoner

Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.

Ansökan

Du söker denna anställning genom att klicka på knappen ”Ansök” nedan. Din ansökan ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 11 augusti 2023. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas inte. Observera att svarstiden på eventuella frågor är längre under sommaren. 

Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.

Välkommen med din ansökan!


Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings Universitet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 juni 2023
  • Ansök senast: 11 augusti 2023

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024