OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vi är ca 215 anställda och omsätter omkring 245 MSEK. Till enheten Förare och fordon söker vi nu en engagerad forskarstuderande med god samarbetsförmåga till vårt Stockholmskontor.
Enheten arbetar trafikslagsövergripande och ett viktigt område är järnväg där det pågår ett stort arbete med att se över och utöka kapaciteten i järnvägsnätet. Sverige har ett stort behov av mer kapacitet och man har beslutat att byta ut existerande optiska signalsystem (ATC) till ett radiobaserat (ERTMS). I samband med detta arbete uppkommer flera forskningsfrågor kopplade till kapacitet, grader av automation och utformning av järnvägsnätet. I första hand syftar optimeringen av kapaciteten till att utnyttja befintlig infrastruktur och inte till att behöva bygga nya spår. Övergången aktualiserar nya frågeställningar inte bara kopplat till den rent tekniska övergången till ERTMS utan också kring utvecklingen av automation inom järnväg generellt.
Om tjänsten
Du kommer att arbeta i nära pågående järnvägs- och tågprojekt som bedrivs på enheten men också i nära samarbete med de aktörer och branschorganisationer som finns inom området. Arbetet fokuserar på att studera olika automationsgrader inom järnväg för att på bästa sätt optimera nyttjandet av ERTMS genom att utgå från befintlig infrastruktur. Arbetet ska leda till ökad kunskapsuppbyggnad inte bara på ett akademiskt plan utan också i det praktiska arbetet med att öka kapaciteten på spårnätet och utvecklingen generellt inom självkörande tåg. Som forskarstuderande kommer du att vara inskriven vid universitetet i Trondheim, NTNU, i Norge.
Din profil
Du har en civilingenjörsexamen alternativt teknisk masterbakgrund gärna med erfarenhet inom järnväg och kapacitetsanalyser. Samtidigt är det meriterande med intresse och engagemang för människan i transportsystemet och teknikutveckling med avseende på automatisering.
Arbetsuppgifterna innebär kontakter med uppdragsgivare, samarbetspartners och andra forskare. Därför ställs krav på god samarbetsförmåga och god förmåga att uttrycka sig såväl skriftligt som muntligt på svenska och engelska. Arbetsuppgifterna kräver förankring i teoribildning och metodik och du ska självständigt kunna sammanställa, analysera och presentera material. Vi lägger stor vikt vid din förmåga att ta egna initiativ och arbeta självständigt.
Förordnandetid
Förordnande meddelas gälla för högst ett år i taget. Den som erhållit förordnande och med framgång ägnat sig åt forskarutbildning har förtur till fortsatt förordnande.
Mer information
Ytterligare information om tjänsten lämnas av forskningschef Joakim Dahlman, 031 750 26 23. Fackliga representanter är Jonas Ihlström, Saco, och Thomas Lundberg, ST, vilka du når via VTI:s växel, 013-20 40 00.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om på www.vti.se
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.
Ansökan
Välkommen med din ansökan inklusive cv och andra handlingar som du vill åberopa. Märk din ansökan ” Forskningsassistent/doktorand Optimering av kapaciteten i järnvägsnätet dnr. 2020/0250–3.1” och skicka den till VTI, HR-enheten, 581 95 Linköping eller per e-post till vti@vti.se.
Sista ansökningsdag är 15 juni 2020.
Kontaktpersoner på detta företaget
Forskningschef Björn Kalman
013204255
0705124255
Forskningschef Andreas Tapani
013204280
Personalchef Christina Carlson
013-20 42 20
070-618 42 20
Forskningschef Arne Nåbo
031-750 26 17
Forskningschef Andreas Tapani
013 20 42 80