OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en doktorand i pedagogiskt arbete till projektet Inkluderande undervisning i naturvetenskap med fokus på elever med ADHD
Doktorandprojektets övergripande syfte är att bidra med kunskap om hur undervisning i de naturvetenskapliga ämnena kan göras inkluderande och relevant för alla elever, med speciellt fokus på lärande och meningsskapande för elever med ADHD.
För elever med ADHD är det extra viktigt att känna att undervisningen är relevant och intresseväckande eftersom dessa elever ofta är starkt motivationsberoende och därmed känsligare för tristess än andra elever. Tre delstudier planeras inom ramen för doktorandprojektet. I doktorandprojektet knyts det naturvetenskapsdidaktiska forskningsfältet samman med det specialpedagogiska. Målsättningen är att projektet ska kunna göra skillnad i praktiken genom att resultera i didaktiska redskap som prövats och konkretiserats med utgångspunkt i den specifika (men heterogena) elevgruppen. Här är betoningen på både lärares och elevers röster och inflytande av stor vikt. Läs projektbeskrivningen i sin helhet https://www.hkr.se/forskning/forskningsmiljoer/learning-in-science-and-mathematics-lisma/forskarutbildning-LISMA/doktorandtjanster-lisma/inkluderande-undervisning-i-naturvetenskap-med-fokus-pa-elever-med-adhd/
Doktorandtjänsten knyts till forskningsmiljön Learning in Science and Mathematics (LISMA) som har som övergripande syfte att öka kunskapen om undervisning och lärande i och om matematik och naturvetenskap på alla nivåer – från förskola till högskola. För vidare information om forskningsmiljön se www.hkr.se/lisma.
Vid fakulteten för lärarutbildning bedrivs forskning och utbildning inom ett brett fält av områden. För att ta del av fakultetens forskning se www.hkr.se/forskning/.
Arbetsuppgifter
Som doktorand deltar du i planering och övergripande aktiviteter för det aktuella forskningsprojektet, men arbetar också självständigt med din egen avhandling och doktorandstudier, som inkluderar obligatoriska såväl som valbara kurser. I
arbetsuppgifterna ingår även muntlig och skriftlig vetenskaplig kommunikation av forskningsresultat. Avhandlingsprojektet inkluderar samverkan med verksamma lärare och kommer att bedrivas på en förskola/skola.
Du som erbjuds anställning som doktorand kommer att vara anställd och ha din arbetsplats vid Högskolan Kristianstad och bli antagen till forskarutbildning i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Som doktorand ingår du i en seminariegrupp med andra doktorander. De obligatoriska kurserna ges vid Högskolan Kristianstad, men kurser som ges av andra lärosäten kan även bli aktuella.
Studierna ska kombineras med max 20 % undervisning. För anställning krävs att innehavaren är antagen, eller kommer att antas, till utbildning på forskarnivå. Högskolan Kristianstad tillämpar löneinplacering och löneutveckling enligt lokalt avtal. Högskolan Kristianstad eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.
Behörighet och kvalifikationer
Behörig att antas till utbildning på forskarnivå är du som uppfyller villkor för grundläggande och särskild behörighet och som i övrigt har nödvändig förmåga att fullfölja utbildningen.
Du har grundläggande behörighet genom avlagd examen på avancerad nivå, eller slutförda kursfordringar om minst 240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper (HF, 7 kap. 39§). För att uppfylla kravet på särskild behörighet för att antas till utbildning på forskarnivå i pedagogiskt arbete krävs att den sökande har grundläggande behörighet, lärarutbildning samt minst två års pedagogisk yrkesverksamhet, eller på annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper (HF, 7 kap. 40§).
Utöver den allmänna och särskilda behörigheten kommer en bedömning av den sökandes förmåga att tillgodogöra sig utbildningen att ha stor vikt. Vid Högskolan Kristianstad tillämpas följande bedömningsgrunder: tidigare studieresultat, kvaliteten i tidigare självständiga arbeten, motivation och förväntningar på forskarutbildningen, teoretisk medvetenhet, förmåga att tillägna sig handledning, förmåga till självständighet samt språklig och analytisk förmåga.
Det är meriterande om du har erfarenhet av lärarutbildning med inriktning mot naturvetenskap. Dessutom ser vi det som meriterande om du har erfarenhet av arbete med elever med ADHD-diagnos. Du har god datorvana och kan kommunicera väl både muntligt och skriftligt på svenska och engelska. I rollen som doktorand är det viktigt att du har god förmåga att kommunicera och interagera med olika grupper. Du samarbetar bra med andra på ett lyhört och smidigt sätt. Dessutom har du förmåga att förstå och sätta dig in någon annans perspektiv. Du är självgående, tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar ditt arbete. Du tar initiativ, är flexibel och bra på att skapa kontakter och underhålla relationer.
Övrigt
Som doktorand får du en tidsbegränsad anställning på fyra år som regleras av HF kap 5, §§ 3 a, 7. En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år. Anställningen kan därefter förlängas med ytterligare ett år. Utbildningen som avslutas med doktorsexamen omfattar 240 högskolepoäng. I de fall institutionstjänstgöring förekommer ska forskarutbildningen förlängas i motsvarande omfattning.
Tillträde är 2024-08-15 eller enligt överenskommelse. Tjänsten är på heltid eller annan tjänstgöringsgrad enligt överenskommelse. Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1993:100, kap 5.
Ansökan
Ansökan ska innehålla:
- CV/Meritförteckning
- En beskrivning av dina motiv för att söka doktorandtjänst inom ramen för forskningsprojektet, hur du förhåller dig till projektbeskrivningen och vilka förväntningar du har på forskarutbildning och din egen insats i det beskrivna forskningsprojektet (högst 3 sidor, 12 punkter, 1,5 radavstånd)
- Bifoga de arbeten (magister/masteruppsats, rapporter, vetenskapliga artiklar etc) som du genomfört.
Sista ansökningsdag är 2024-02-11.
Har du frågor kontakta gärna:
Om projektet: Biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik, projektledare Lotta Leden 044-2503407.
Om forskarutbildningen: Anders Jönsson, Professor i didaktik, studierektor för forskarutbildning i pedagogiskt arbete, 044-2503409
Se även ytterligare doktorandtjänster i pedagogiskt arbete på www.hkr.se/jobb.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anders Håkansson, Saco/Sulf
044-20 30 58
Odd Skyllberg, OFR/S, Lärarförbundet
044-13 48 88
Marie Lindblom, OFR/S, ST
044-20 32 02
Thomas Achen, förvaltningschef
044-20 30 11
Carina Andersson, personalstrateg
044-20 30 28
Torben Olsson, avdelningschef och affärsutvecklare
044-20 80 07
Matts Behrens, IT-chef
044-20 30 61
Anders Håkansson, Saco-S
044-20 30 58
Ingvar Holm, avdelningschef
044-20 34 01
Annica Göth, chef Avdelningen för studentservice
044-20 85 02